خبرهای داغ:
کارشناس آسیب‌های اجتماعی در پایگاه شهدای هسته‌ای تشریح کرد

از عوامل گرایش به مواد مخدر تا راهکارهای جلوگیری از افزایش آمار اعتیاد

یکی از کارشناسان برجسته آسیب‌های اجتماعی استان قم طی نشستی در پایگاه شهدای هسته‌ای قنوات قم عوامل گرایش جوانان به مواد مخدر را تشریح و راهکارهای پیشگیرانه از توسعه این پدیده را ارائه کرد.
کد خبر: ۸۶۹۸۴۷۷
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از قم، پایگاه شهدای هسته‌ای محله مراد آباد شهر قنوات به منظور آگاه‌سازی بسیجیان و اهالی این محله در خصوص آسیب‌های اجتماعی به ویژه تهدیدهای اعتیاد به مواد مخدر نشستی را با حضور بهشتی یکی از کارشناسان مجرب استان قم در مسجد امام محمد تقي(ع) برگزار کرد.

بهشتی در این نشست با بیان اینکه تقویت باورهای دینی، شرکت دادن فرزندان در مراسمات مذهبی و آموزش انجام فرایض دینی توسط والدین و مربیان از عوامل مهم پیشگیری از ترویج آسیب‌های اجتماعی است، اظهار کرد: خانواده به عنوان اساسی‌ترین و مهم‌ترین رکن نظام اجتماعی تاثیر به سزایی در پیشگیری از آسیب‌های اجتماعی جامعه دارد.

وی با تاکید بر اینکه تاثیرکارکردهای ناقص خانواده در ترویج اعتیاد مشخص است، اضافه کرد: در مورد اعتیاد به مواد مخدر نیز خانواده با اتخاذ شیوه‌های تربیتی نامناسب می‌تواند عامل اصلی جوانان و نوجوانان به این نوع گرایش‌ها باشد.

کارشناس برجسته آسیب‌های اجتماعی خاطرنشان کرد: مواردی از جمله آشفتگی عاطفی همچون احساس حقارت، طغیان فرزندان در مخالفت با والدین برای اثبات استقلال خود، بی‌اعتنایی و بی‌توجهی والدین، عدم پذیرش از سوی خانواده و دوستان، استفاده از خونسردی ظاهری برای استتار مشکلات عاطفی، غلبه نامناسب بر اضطراب، ترس زیاد از شکست، تقلید از والدین یا افراد همسن که به مصرف مواد مخدر روی آورده نشان از عدم مهارت کافی فرزندان در برخورد با مشکلات و عدم توجه خانواده به آموزش رفتارها و مهارت‌هایی همانند نه گفتن، جرات ورزی، عدم لزوم هم‌چشمی و تقلید و انتخاب مطلوب دوستان است.

وی با اشاره به لزوم نظارت والدین بر فرزندان و پرهیز از بی بند و باری در امور تربیتی گفت: والدینی که به بهانه احترام به استقلال فرزند یا تقلید و هم‌چشمی از اقوام هیچ نظارتی بر رفت و آمد، دخل و خرج، ساعات حضور و خروج از منزل و نوع دوستان فرزندان خود ندارند و یا به برتری سبک مساوات طلب بین فرزند و همسر معتقد هستند احتمال گرایش فرزندان آنها به اعتیاد به مواد مخدر بیشتر است.

بهشتی یادآور شد: البته موارد مذکور به این معنا نیست که مقصر آسیب اعتیاد به مواد مخدر فقط خانواده است و سایر بخش‌های نظام اجتماعی کل در اعتیاد جوانان هیچ نقشی ندارند.

وی در ادامه سخنان خود از انواع اعتیاد یاد کرد و افزود: تنوع و ارزانی مواد مخدر و محرک، در دسترس گذاشتن رایگان مواد توسط سوداگران مرگ با قیمت بسیار پایین، توطئه جنگ نرم برای نابودی نسل جوان با توسل به شیوع و همه‌گیری آسیب‌های اجتماعی، سودآور بودن تجارت مواد مخدر، تکیه بر افزایش مشتریان و مصرف‌کنندگان به هر شیوه و در اختیار گذاشتن فرمول‌های ساخت مواد مخدر و محرک صنعتی از عوامل گرایش بیشتر جوانان و نوجوانان به مواد مخدر است.

این کارشناس آموزش خانواده تصریح کرد: امروزه درآمد مواد مخدر در سطح جهانی بعد از سلاح در رتبه دوم قرار دارد که واضح است باندهای بین‌المللی مواد مخدر به سادگی از بازارهای پر سود مصرف، به خصوص در کشورهایی که نماد مبارزه با استکبار هستند، نخواهند گذشت و علاوه بر استفاده از مسیر ترانزیت سعی در اشاعه مصرف دارند و در این راستا ضمن اینکه تبلیغ مستقیم برای مصرف مواد مخدر را کنار گذاشته، با مطالعه و شناخت ویژگی‌های دوره‌های مختلف سنی، استعمال مواد را مفید دانسته و عرفان‌های نوظهور، گروه‌های ناهمنوا، گروه‌های مطرود و گروه‌های موسیقی و آواز مبتذل یکی از ملزومات لازم برای ورود به این گروه‌ها را استفاده از مواد مخدر معرفی کرده‌اند.

وی با اشاره به اهمیت نقش ماهواره و اینترنت در ترویج مواد مخدر گفت: ترغیب نوجوانان و جوانان به رفتارهای خود تخریبی در سایت‌های اینترنتی بیگانگان و برنامه شبکه‌های ماهواره‌ای به منظور القای ترجیح دادن لذت موقت بر آرامش طولانی، بی‌احتیاطی، هیجان‌های حادثه‌ساز، رانندگی خطرناک، جذاب وانمود کردن عشق ویرانگر و ماجراهای عشقی، مقدس نشان دادن شکست‌های عشقی و جنسی و جذاب نشان دادن پوچ‌گرایی موارد بسیار عجیبی است که توطئه و اهداف شوم سوداگران مرگ و افراد پشت پرده جنگ نرم را نمایان می‌سازد.
 
بهشتی گفت: از این دست حیله‌ها و ترفندها تبلیغاتی در برخی سایت‌های فارسی زبان مشاهده شده که مصرف برخی مواد مخدر یا محرک اعتیادآور، سبب لاغری خانم‌ها، مانکن شدن، زیبایی ظاهری، تقویت قوای جنسی و غیره می‌شود که این گفته‌ها غیر انسانی و بدون هیچ مبنای علمی است.

وی در پایان سخنان خود با اشاره به نتایج بررسی‌ها، تحقیقات طولی و میدانی و مطالعات زیادی که در مورد عوامل پدیده اعتیاد انجام شده است، گفت: در خیلی از اظهارات کارشناسان، نقش نظارت خانواده و روابط  همسران در گرایش به مواد یا پیشگیری از اعتیاد غیر قابل انکار است؛ دوستان ناباب و اتخاذ سبک تربیتی نامناسب توسط والدین، فرزندان را در آینده به سوی اعتیاد سوق می‌دهد.
ارسال نظرات