پروفسور کردوانی در گفتگو با «بسیج» تشریح کرد

خیانت دولت به کشور در موضوع ریزگردها/با برنامه های دولت ریزگردها هیچوقت تثبیت نمی شوند/تنها راه مهار ریزگردها ریگ پاشی است

پروفسور کردوانی با اشاره به روش های دولت برای مهار ریزگردها گفت: روش دولت این است که با مالچ پاشی نفتی و جنگل کاری این پدیده را از بین ببرد اما باید گفت این کار یک اشتباه بزرگ و خیانت است.
کد خبر: ۸۶۹۸۳۹۹
|
۰۱ تير ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰

پروفسور پرویز کردوانی جغرافیدان و پدر کویر شناسی ایران در گفتگو با خبرنگار اجتماعی خبرگزاری بسیج درخصوص ورود مجدد ریزگردها به کشور و چرایی این مسئله اظهار داشت: پدیده ریزگردها دو منشأ خارجی و داخلی دارند؛ منشأ خارجی آن از غرب بغداد، شرق اردن، دشت شام در سوریه، عربستان و حتی از صحرای آفریقا در مصر بوده که تا هزاران کیلومتر می روند.

وی در توضیح این مطلب افزود: علت این ریزگردها وجود بیابان بوده و نیز تالاب ها و باتلاق هایی که آب ندارند که متأسفانه کار مثبتی هم در این خصوص صورت نگرفته است.

پروفسور کردوانی با اشاره به منابع اصلی و داخلی ریزگردها در کشور خاطر نشان کرد: منشأ داخلی ریزگردها در کشور دلایل متعددی همچون خشکی تالاب ها و باتلاق ها، زمین هایی که چندیدن سال در آن کشت نمی شود که عامل مهاجرت ریزگردها و حتی انسان ها نیز هست، خالی شدن دشت ها از پوشش گیاهی، سوزاندن گاز و ایجاد دود در خوزستان و ساختمان سازی و گودبرداری ها در شهرها است.

پدر کویر شناسی ایران درخصوص انواع ریزگرد ها و زیان آن برای سلامتی انسان و محیط زیست تصریح کرد: ریزگردها به دو دسته تقسیم می شوند؛ دسته اول ریزگردهایی از مواد کانی بوده که در نهایت تبدیل به رس شده و اذیت نمی کنند؛ دسته دوم ریزگردهایی از جنس سنگ های کوارتزی(سنگ شیشه ای) هستند و به شش انسان وارد شده و آن را پاره می کنند و حتی ماسک هم تأثیری در جلوگیری از ورود آن به بدن انسان ندارد.

وی در ادامه گفت: گرد و غبار و ریزگردها برای سلامتی انسان بسیار مضر بوده و تأثیرات بسیار عمیق و خطرناکی را بر آنها خواهد گذاشت.

پروفسور کردوانی با اشاره به راهکارهایی برای از بین بردن این پدیده با منشأ خارجی و داخلی افزود: در این زمینه باید با کشورهای همسایه صحبت کرد؛ در حال حاضر که دولت می خواهد قیر آب کرده بپاشد خانم ابتکار هم که اعلام کرده اند کانون ریزگردها را مشخص کرده اند اما به عقیده من هیچ وقت ریزگردها در ایران تثبیت نمی شود، به این دلیل که از کشورهای خارجی که هیچ وقت موافقت نمی کنند و از داخل هم روشی که دولت با آن به دنبال از بین بردن این پدیده است کاملاً اشتباه بوده و اگر انجام ندهد بهتر است؛ زیرا رویکرد دولت این است که با مالچ پاشی نفتی و جنگل کاری این پدیده را از بین ببرد اما باید گفت این کار یک اشتباه بزرگ و خیانت است.

این جغرافیدان کشورمان خاطر نشان کرد: باید اذعان کنیم که با این برنامه های فعلی دولت هیچ وقت پدیده ریزگردها در ایران تثبیت نخواهد شد بلکه بیشتر هم می شود.

وی با بیان اینکه تأثیر جنگل کاری برای از بین بردن ریزگردها 10 تا 15 سال به طول می انجامد تأکید کرد: جنگل کاری در فرهنگ مقابله با بیابان زایی در ایران باید تعطیل شود؛ تنها راهی که وجود دارد و موثر هم خواهد بود ریگ پاشی است که در دره ها و دیگر مناطق محیط زیست به وفور وجود داشته و انجام آن هم آسان است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار