رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان گفت: 24 امان نامه از ابتدای سالجاری تاکنون برای اشرار نادم در استان صادر شده است
کد خبر: ۸۶۹۸۱۸۹
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۹

به گزارش خبر نگار خبر گزاری بسیج :حجت الاسلام ابراهیم حمیدی روز دوشنبه در نشست خبری با خبرنگاران در زاهدان اظهار داشت: سالانه حدود 100 امان نامه برای مجرمان در سیستان و بلوچستان صادر می شود.
وی گفت: برای پیشگیری از پیوستن مجرمان فراری استان به گروهک های تروریستی در آنسوی مرزها، چنانچه اظهار ندامت و پشیمانی این قبیل مجرمان از اعمال گذشته شان برای دادگستری ثابت شود شامل رافت نظام جمهوری اسلامی قرار گرفته و امان نامه دریافت خواهند کرد.
وی ادامه داد: این افراد با دریافت امان نامه می توانند به آغوش خانواده بازگشته و همچون سایر هموطنان در بین مردم زندگی کنند و نهادهای انتظامی حق دستگیری آنان را ندارند.

**
کلاهبرداری که اقدام به اخاذی مردم جنوب استان کرده از کشور متواری است/ ردپای متهم در چهار استان کشور
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان با اشاره به کلاهبرداری فروش خودرو افزود: متهم ردیف اول پرونده کلاهبرداری فروش خودرو که در چهار استان مردم را فریب داده از کشور متواری است اما حدود 30 نفر از افراد دخیل در این کلاهبرداری شناسایی و حساب های آنها مسدود شده است.
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: این متهم در تهران از طریق فضای مجازی با عده ای از مردم کشور ارتباط برقرار کرده و قول تحویل خودرو زیرقیمت واقعی را داده بود.
وی تشریح کرد: این کلاهبرداری به طور وسیع در جنوب سیستان و بلوچستان اتفاق افتاده ولی شواهد نشان می دهد استان های کردستان، گلستان و تهران نیز از فریب این شیاد مصون نبوده است.
وی ادامه داد: این متهم که هم اینک از کشور متواری است تمامی حساب های بانکی وی از سوی دادگستری تهران مسدود شده است.
وی گفت: هنوز برآورد رسمی و دقیقی از میزان کلاهبرداری این باند در دست نیست اما بررسی ها نشان می دهد وی تنها در سیستان و بلوچستان حدود 200 تا 500 میلیارد ریال از طریق وعده تحویل 2 هزار و 400 دستگاه خودرو زیر قیمت واقعی کلاهبرداری کرده است.
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان بیان کرد: این کلاهبردار هیچ وابستگی به نهادهای دولتی نداشته است و حتی در روزهای نخست هیچگونه شکایتی به دست دادگستری استان نرسید اما پیگیری شایعات فضای مجازی در دستور کار این نهاد قرار گرفت و صحت این کلاهبرداری تایید شد.
حجت الاسلام حمیدی افزود: شکایاتی از سوی مردم به دادسرا های ایرانشهر و سرباز رسیده است و از سایر مالباختگان نیز می خواهیم تا از اقدامات خودسرانه جلوگیری کرده و با طرح دعوی در مراجع قضایی امکان دستیابی به حقوق ضایع شده خود را فراهم کنند.
**
برخورد شدید با قتل های طایفه ای
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان همچنین اظهار داشت: مردم از سرقت های کوچک و درگیری های طایفه ای بیشتر از گروهک های تروریستی احساس ناامنی می کنند و دسترسی مردم به سلاح های غیرمجاز یک تهدید بزرگ است.
حجت الاسلام حمیدی بیان کرد: برخورد قاطعانه و شدید با عوامل قتل های طایفه ای از وظایف دادگستری سیستان و بلوچستان است که در آن کم کاری صورت نمی گیرد و این دستگاه تلاش می کند تا مردم در روستاها و شهرها تا حد اعلا احساس امنیت کنند.
وی ادامه داد: اگرچه چندسال قبل سیستان و بلوچستان با تهدیدهای امنیتی خطرناکی روبرو بود اما امنیت استان هم اینک بسیار بهبود یافته است و همه دست اندرکاران نظامی و امنیتی بر تمامی گروهک های تروریستی و ضدانقلاب احاطه کامل دارند که نمونه آن ضربه شدید و انهدام تیمی از گروهک تروریستی توسط نیروی انتظامی در هفته گذشته بود.
**
افزایش 11 درصدی پرونده های قضایی در سیستان و بلوچستان
رئیس کل دادگستری سیستان و بلوچستان شمار پرونده های ورودی به حوزه قضایی استان در سال گذشته را 164 هزار و 677 مورد ذکر کرد و افزود: این رقم در مقایسه با سال پیش از آن با رشد 11 درصدی همراه بوده که نشان می دهد جامعه درگیر بیماری و آسیب های اجتماعی است.
حجت الاسلام حمیدی افزود: 163 هزار و 265 مورد از این تعداد پرونده یعنی حدود 99 درصد کل پرونده های ورودی مختومه شده و هم اینک تنها 39 هزار پرونده باز است.
وی همچنین گفت: سال گذشته در حوزه پرونده های ورودی به دادگاه های سیستان و بلوچستان، شهرستان سراوان با رشد 44 درصدی بیشترین و کنارک با 11درصد کاهش کمترین تعداد پرونده را داشته اند.
حجت الاسلام حمیدی ادامه داد: همچنین در حوزه پرونده های ورودی به دادسراهای سیستان و بلوچستان، شهرستان هیرمند با رشد 50 درصدی بیشترین و شهرستان سرباز با 27 درصد کاهش کمترین میزان پرونده را داشت.
وی شمار پرونده های ورودی به شوراهای حل اختلاف استان را 40 هزار و 740 فقره عنوان کرد و اظهار داشت: حدود 75 درصد کل پرونده ها به مصالحه منجر شد که استان در این زمینه رتبه نخست را در کشور کسب کرده است.
وی خاطرنشان کرد: پرونده های خانوادگی نیز با رشد 11 درصدی همراه بوده است که نشان می دهد بنیان خانواده ها به سمت تزلزل در حال حرکت است و باید برای پیشگیری از آن فرهنگ سازی گسترده ای صورت گیرد.

ارسال نظرات