مدیرعامل تعاونی کارخانجات قند و شکر گفت: با ممنوعیت واردات شکر خام از فروردین سال ۹۳ و اتمام موجودی‌، ۱۳ کارخانه تصفیه شکر و تولید قند، با ۳ هزار و ۸۰ پرسنل و با ظرفیت ۸۰۰ هزار تنی عملاً تعطیل‌ شده‌اند.
کد خبر: ۸۶۹۸۱۲۶
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۵

به گزارش خبرگزاری بسیج، قاسم فلاحتی  اظهار کرد: 13 کارخانه تصفیه‌کننده شکر خام و تولید کننده قند عضو این تعاونی از اردیبهشت 93 به دلیل ممنوعیت واردات شکر خام و عدم دسترسی به این محصول تعطیل هستند و تنها 5 کارخانه عضو در سال گذشته 150 هزار تن شکر خام را برای شرکت بازرگانی دولتی ایران و طرح ذخیره استراتژیک را به‌صورت کارمزدی تصفیه کردند.

وی افزود: فعالیت این کارخانه‌ها در سال گذشته 19 درصد ظرفیت 800 هزار تنی آنها بوده است و بقیه کارخانجات از 20 فرودین 93 غیرفعال هستند که این روند تا  در سال جاری نیز ادامه دارد.

مدیرعامل تعاونی کارخانجات قند و شکر ادامه داد:  دسترسی به شکر خام وارداتی برای تصفیه این واحدها وجود ندارد و گمرک با ورود موقت این محصول برای فرآوری ( تبدیل شکر خام به شکر سفید) و صادرات مجدد نیز مخالفت می‌کند.

وی تصریح کرد: با هماهنگی برخی شرکت‌های خارجی هماهنگ شده بود که  این واحدها به‌صورت کارمزدی برای شرکت‌های خارجی فعالیت کنند تا  این کارخانه‌ها بتوانند به کار خود ادامه دهند اما این امر با مخالفت گمرک و عدم همکاری جدی وزارت جهاد کشاورزی همراه است.

فلاحتی گفت: برای ورود موقت و  تصفیه 250 هزار تن شکر در سال گذشته با شرکت‌ها خارجی هماهنگی شده بود اما تاکنون نتیجه‌ای نداشته است و صنایع ما غیر فعال هستند.

وی تأکید کرد: کل صنعت تصفیه 3 هزار و 80 نفر پرسنل دارد که به دلیل شرایط یادشده، اکثر واحدها تعطیل و نیروهای این کارخانه‌ها بی‌کارند.

فلاحتی گفت: عسل قند آبادان، قند کرج، قند پیشوا، قند میبد یزد، قند فسا، قند شاهین‌دژ، قند کردستان، قند سپاهان اصفهان، قند کامیاب اصفهان، قند فیروزکوه، قند فردوس مشهد و قند مهر توس خراسان 13 کارخانه‌ای هستند که امکان فعالیت ندارند.

ارسال نظرات