گزارش «بسیج» از سیاست خارجی ظریف و مخاطرات منطقه‌ای آن
برکناری حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات انقلابی و مقاوم از معاونت عربی - آفریقایی وزارت خارجه توسط محمدجواد ظریف با واکنش های متفاوتی همراه شد.
کد خبر: ۸۶۹۸۰۶۳
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۲۵
خبرگزاری بسیج / سرویس سیاسی - برکناری حسین امیرعبداللهیان، دیپلمات انقلابی و مقاوم از معاونت عربی - آفریقایی وزارت خارجه توسط محمدجواد ظریف با واکنش های متفاوتی همراه شد.

وزیر امور خارجه که می کوشد تا در عرصه دیپلماسی، چهره ای خندان و بشاش از خود نشان دهد، روز گذشته و براساس پیش بینی های چندی قبل رسانه ها، یکی از دیپلمات های انقلابی این وزارتخانه را برکنار کرده و به او حکم مشاورت داد. ظریف به جای امیرعبداللهیان، جابری انصاری را به سمت معاونت عربی - آفریقایی این وزارتخانه منصوب کرد.

این اتفاق، در نگاه نخست به عنوان اختیارات یک وزیر تلقی می شود و امری طبیعی می نمایاند، اما وقتی واکنش های داخلی و خارجی به این تغییر و جابجایی مورد ارزیابی قرار گیرد، حکایت از اتفاقات نگران کننده ای دارد.

در بعد خارجی، روزنامه معلوم الحال الشرق الاوسط، تریبون جریان وهابیت در منطقه، با ابراز خرسندی زایدالوصف نسبت به جابجایی اخیر ظریف در وزارت خارجه نوشت: «تغییر در این سطح از وزارت خارجه ایران نشان دهنده شکست سیاست های امیرعبداللهیان و جمهوری اسلامی در منطقه غرب آسیا و آفریقا بوده است»!

اگرچه در خصومت و دشمنی بلندگوی سعودی ها با سیاست انقلاب اسلامی تردیدی وجود ندارد و نمی توان براساس تحلیل صرف چنین رسانه ای، دستگاه دیپلماسی و وزیر خندان آن را مورد نقد قرار داد، اما زمانی که روزنامه رسمی دولت واکنش متفاوت تری نسبت به جابجایی اخیر در وزارت خارجه نشان می دهد، قطعا نگرانی ها در این رابطه افزایش می یابد.

روزنامه دولتی ایران در شماره امروز خود با انتشار مطلبی تحت عنوان «تغییرات در وزارتخانه دیپلمات‌ها»، این تغییرات را اینگونه تحلیل کرد: «برکناری حسین امیرعبداللهیان از سمت معاونت عربی- آفریقایی وزارت خارجه و  انتخاب جابری انصاری برای برعهده گرفتن این مسئولیت نشان از تحولی دارد که به نظر می‌رسد با هدف گشایش بیشتر در سیاست‌های منطقه‌ای دستگاه دیپلماسی ایران انجام شده است». این روزنامه البته از چگونگی ایجاد گشایش در سیاست های منطقه ای با این جابجایی در یک معاونت وزارت خارجه خبر نداده است!


روزنامه دولت اما در ادامه تحلیل خود به مسایل جالبی اشاره کرده است که برای ناظران سیاسی قابل توجه خواهد بود: «عبداللهیان در 5 سال اخیر و پس از بالاگرفتن جنگ در سوریه مذاکره کننده ارشد ایران در امور سوریه بود. بر همین اساس تغییری که روز گذشته رخ داد، می‌تواند به معنای تصمیم دستگاه دیپلماسی ایران بر تمرکز بیشتر روی مسائل منطقه‌ای به ویژه موضوع سوریه و در عین حال در پیش گرفتن شیوه‌ها و تاکتیک‌های جدید در پیشبرد راهبرد منطقه‌ای ایران مبتنی بر حل سیاسی بحران‌های مبتلابه منطقه باشد»!

انتشار چنین تحلیلی در تریبون رسمی دولت زمانی ایجاد دلواپسی می کند که از رسانه های معلوم الحالی همچون الشرق الاوسط هم صدای سوت و کف شنیده می شود و همزمان، برخی مسئولان دولتی و تیم مذاکره کننده از لزوم الگوگیری از برجام در مسایل منطقه ای خبر می دهند؛ موضوعی که از آن به عنوان برجام های بعدی یاد می شود و از سوی رهبر معظم انقلاب با ممنوعیت صریح و علنی مواجه شد.

جمعبندی اینکه، تعیین معاونین و جابجایی آنها قطعا از اختیارات وزیر امور خارجه هست و کمترین تردیدی در آن نیست، اما تعابیر رسانه های دولتی و بیگانه از این جابجایی و خطی که آنها پیگیری می نمایند، نگران کننده است که امیدواریم دستگاه دیپلماسی دولت یازدهم پاسخی برای این مسایل داشته باشد.

از سوی دیگر، سیاست های منطقه ای و بین المللی انقلاب اسلامی تنها در اختیار وزارت خارجه نیست که با رفت و آمد یک معاون وزیر، در آن اتفاقات مدنظر جریان عربی - عبری شکل بگیرد؛ سیاست های بین المللی براساس چارچوب و خط مشی کلی نظام تعیین، هدایت و اجرایی می شود و سیاست فعلی و قطعی نظام، حمایت کامل از جبهه بزرگ مقاومت، دولت های سوریه و عراق، مبارزه با رژیم اشغالگر صهیونیستی، برچیدن بساط تروریست های اجاره ای آمریکایی - سعودی، آزادی فلسطین و قبله اول مسلمین و حمایت از مستضعفین منطقه ای و بین المللی است.
ارسال نظرات