۱۵۰ هیات تجاری خارجی به ایران آمد، یک ریال هم جذب نشد
میزان سرمایه گذاری خارجی در دولت روحانی از ۴ میلیارد و ۶۶۲ میلیون به ۲ میلیارد و ۵۰ میلیون دلار کاهش یافت.
کد خبر: ۸۶۹۷۹۸۰
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، شاید بدبین ترین تحلیلگر اقتصادی هم فکر نمی‌کرد که با گذشت سه سال از آغاز فعالیت دولت حسن روحانی، ورود سرمایه گذاری خارجی به کشور با افت قابل توجهی رو به رو شود! اما جدیدترین گزارش سازمان کسب و کار ملل متحد (آنکتاد) نشان داد که رقم سرمایه گذاری خارجی در سال گذشته به 2 میلیارد و 50 میلیون دلار رسیده است! بنابراین می‌توان گفت که از زمان روی کار آمدن دولت یازدهم سرمایه گذاری خارجی 2 میلیارد و 612 میلیون دلار کاهش پیدا کرده است. در واقع با در نظر گرفتن زمان حضور دولت روحانی در قوه مجریه، شاهد کاهش 2.5 میلیارد دلاری سرمایه گذاری خارجی در دولت یازدهم هستیم.

محمود احمدی نژاد سرمایه گذاری خارجی را با عدد 4 میلیارد و 662 میلیون دلار تحویل حسن روحانی داد و همه انتظار داشتند که رئیس جمهور یازدهم با توجه به شعارهای زیادی که در زمینه جذب سرمایه گذاری خارجی داده است بتواند این رقم را افزایش دهد.

اما علی رغم سفر 150 هیات اقتصادی و تجاری به کشور، دولت حسن روحانی در جذب سرمایه خارجی عملکرد بسیار ضعیف و بحث برانگیزی را از خود به جای گذاشت.

 به گزارش نسیم آنلاین، همچنین در سال‌های فعالیت دولت تدبیر و امید روند مذاکرات هسته ای و همچنین اجرای برجام، وضعیت تعاملات بین المللی کشور را به سمتی برد که هیچ کس انتظار سقوط سرمایه گذاری خارجی را نداشت. در سالهای حضور محمود احمدی نژاد در راس قوه مجریه علی رغم اوج گرفتن تحریمها و صدور قطعنامه های متعدد بر علیه کشورمان سرمایه گذاری خارجی وضعیت بسیار بهتری را نسبت به امروز داشت و حتی به رکودهای بسیار خوبی هم دست پیدا کرد.

حالا شاید اصلی ترین سازمانی که باید در این خصوص پاسخگو باشد، سازمان سرمایه گذاری خارجی و کمک های اقتصادی و فنی ایران است. این سازمان با مدیریت محمد خزاعی به عنوان یکی از معاونت‌های وزارت اقتصاد در سالهای اخیر عملکرد بسیار ضعیفی را از خود به جای گذاشته است. روزی نیست که فعالان اقتصادی کشور از انفعال این سازمان در دوران پسابرجام گله نکنند و آن را مانعی بر سر راه ورود سرمایه خارجی به کشور تلقی نکنند.

معاون طیب نیا در سالهای حضور خود در سازمان سرمایه گذاری خارجی بسیاری از کارشناسان و مدیران متخصص را از این سازمان بیرون کرده است و در دیدارهای 150 هیات اقتصادی از کشورمان کمرنگ ترین حضور ممکن را داشته است.

خزاعی هیچ گاه پاسخ شفافی برای دلایل افت سرمایه گذاری خارجی در سالهای فعالیت دولت روحانی ارائه نداده است. در سالهای گذشته بعد از انتشار گزارش سازمان آنکتاد رئیس وقت این سازمان با برگزاری یک نشست خبری جزئیات سرمایه گذاری خارجی کشور را در هر استان و هر بخش اقتصاد کشور منتشر می کرد، اما در دو سال گذشته که وضعیت سرمایه گذاری خارجی با مدیریت محمد خزاعی در مسیر بسیار فاجعه باری قرار گرفته، هیچ خبری از اعلام جزئیات سرمایه گذاری خارجی در کشور نیست.

برخی شنیده های خبرنگار «نسیم آنلاین» از قول کارشناسان سازمان سرمایه گذاری خارجی حاکی از این است که رقم سرمایه گذاری خارجی سال گذشته بسیار پایین تر از رقم 2 میلیارد و 50 میلیون دلار اعلام شده توسط آنکتاد بوده و به همین مسئولان سازمان سرمایه گذاری خارجی به هیچ وجه علاقه ای به افشای جزئیات سرمایه گذاری خارجی در کشور ندارند.

سازمان تحت مدیریت محمد خزاعی که در سالهای اخیر آمار سرمایه گذاری خارجی مصوب را به جای سرمایه گذاری خارجی ورودی به مسئولان عالی رتبه کشوری اعلام کرده، در دو سال گذشته هیچ جزئیاتی از سهم بخشهای نفت، صنعت، گردشگری، معدن، نیرو، مخابرات و سایر بخشهای سرمایه گذاری خارجی در کشور ارائه نداده و ترجیح داده تا با سکوت کردن قدری از فشار افکار عمومی بکاهد.

به این ترتیب مهم ترین استراتژی دولت روحانی یعنی جذب سرمایه خارجی در سه سال فعالیت دولت یازدهم با شکست مواجه شد و برجام و بهبود مناسبات بین المللی هم اجازه نداد تا رقم سرمایه گذاری خارجی به رکود دولت قبل و به سالهای اوج تحریمها و فشارهای بین المللی برسد. باید دید مدیران دولتمردان امسال در توجیه افت سرمایه گذاری خارجی در کشور چه توجیهی را به کار خواهند برد؟

ارسال نظرات