ادعای وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی
روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آمریکایی مدعی شد که در نمونه برداریهای آژانس از سایت پارچین ذرات اورانیوم کشف شده که مرتبط با فعالیت‌های گذشته ایران برای ساخت سلاح است.
کد خبر: ۸۶۹۷۷۸۷
|
۳۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰
به گزارش خبرگزاری بسیج، روزنامه وال استریت ژورنال به نقل از مقامات فعلی و پیشین آمریکایی مدعی شد که ذرات کشف شده اورانیوم که در نمونه برداری سال گذشته در سایت نظامی پارچین کشف شده است احتمالا مرتبط با فعالیت‌های ایران در گذشته برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده و با اظهارات مقامات ایرانی در تناقض است.

این روزنامه گزارش داد، آثار اورانیوم ساخت انسان که در سایت پارچین در جنوب شرق تهران توسط بازرسان آژانس کشف شده بخشی از مسیر تحقیق و بازرسی در چارچوب توافق هسته‌ای میان ایران و گروه 1+5 است.

مقامات ایرانی همواره تاکید کرده‌اند که سایت نظامی پارچین برای استفاده در زمینه سلاح‌های متعارف است و تاکنون هیچ فعالیت غیرمتعارفی از سوی آژانس گزارش نشده است و مدارک مرتبط با آن جعلی و ساختگی هستند.

وال استریت ژورنال مدعی است که دولت باراک اوباما درباره موضوع اورانیوم که در گزارش ماه دسامبر آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به آن اشاره شده بود چیزی نگفت. اما مقامات فعلی و پیشین آمریکا در مصاحبه‌های جدید خود می‌گویند که این ذرات اورانیوم کشف شده مرتبط با فعالبتهای ایران برای ساخت سلاح هسته‌ای بوده که ایران بیش از یک دهه پیش آن را دنبال می‌کرده است.

این درحالیست که یک مقام ایرانی روز شنبه کشف هرگونه اورانیوم در سایت پارچین توسط بازرسان آژانس را رد کرده است و گفت که آزانس در گزارش سال 2005 خود گفته است که هیچ گونه فعالیت غیرعادی در سایت پارچین مشاهده نکرده است. وال استریت ژورنال می‌گوید که این مقام ایرانی درباره گزارش ماه دسامبر آژانس چیزی نگفت.

این روزنامه آمریکایی گزارش داد که نمایندگان کنگره آمریکا معتقدند که دولت باراک اوباما که توافق هسته‌ای را ابتکار خود در سیاست خارجی می‌داند نقش خود را در این زمینه به خوبی ایفا نکرده است.

وال استریت ژورنال به نقل از مقامات آژانس همچنین گزارش داد که بین ماههای جولای تا دسامبر ایران به آژانس اجازه نداده است تا با دانشمندان هسته‌ای ارشد این کشور که به ادعای آژانس مرتبط با فعالیتهای نظامی هسته‌ای بودند مصاحبه کند.

این روزنامه آمریکایی با اشاره به اینکه ایران در ماه اکتبر به بازرسان آژانس اجازه داده است تا از سایت پارچین نمونه برداری و نمونه ها را برای وجود اورانیوم مورد آزمایش قرار دهد از قول مقامات آمریکایی و سازمان ملل مدعی شد، آژانس دو مورد اورانیوم ساخت انسان در این نمونه‌ها کشف کرده است. با این حال این روزنامه می‌گوید که نمونه‌ها آنقدر کوچک بودند که آزانس نتوانسته به طور یقین نتیجه گیری کند که مواد هسته‌ای در این پایگاه نظامی وجود داشته است.
ارسال نظرات