خبرهای داغ:
اکنون و با گذشت 20 سال از تدبیر رهبر بصیر انقلاب در ضرورت استان شدن قم برای سرعت گرفتن پیشرفت و تسریع در تکمیل زیرساخت‌های این شهرستان و استان، به نظر می‌رسد که این استان در مجموع و با عنایت به همه تلاش‌های انجام شده و نشده، همچنان فاصله زیادی با سقف شاخص‌های توسعه یافتگی دارد.
کد خبر: ۸۶۹۷۴۸۹
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۵۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، پاییز 1374 بود که رهبر معظم انقلاب برای دیدار با مردم شریف قم، راهی حرم اهل بیت علیهم السلام شدند و در بدو ورود به این شهر و در سخنان مهمی، یکی از گام‌های مهم برای بهبود و پیشرفت اوضاع قم را استان شدن آن دانستند.

پیرو این دستور حضرت آقا، دولت وقت در خرداد ماه 1375 و با پیگیری‌های مجلس و وزارت کشور، استان شدن قم را رسما اعلام کرد.

و امروز در خرداد 1395، 20 سال از استان شدن قم را پشت سر گذاشته‌ایم.

امروزه قم استانی است با نزدیک به یک و نیم میلیون نفر جمعیت و حدود 400 هزار خانوار که بر این اساس، هر خانواده به طور متوسط سه تا چهار نفر عضو دارد.

همچنین این استان نزدیک به 11 هزار کیلومتر مربع مساحت دارد که به عنوان یکی از کم مساحت‌ترین استانهای کشور شناخته می‌شود؛ استانی که تنها یک شهرستان یعنی قم دارد و 6 شهر و پنج بخش مرکزی، کهک، سلفچگان، خلجستان و جعفرآباد، اجزای آن را تشکیل می‌دهد.

قم‌را همچنین می توان به این مشخصات معرفی کرد:

*دومین مرکز زیارتی کشور پس از مشهد با دارا بودن بیش از 20 میلیون زائر در سال که برای زیارت حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه (س) و مسجد مقدس جمکران مشرف می‌شوند.

*موقعیت خاص جغرافیایی و ژئوپلتیکی به عنوان شاهراه و چهارراه مواصلاتی کشور.

*خاستگاه انقلاب اسلامی.

*مرکز اجتهاد و تولید دانش‌های اسلامی در جهان با توجه به حضور حوزه علمیه مقتدر و داشتن طلابی از بیش از 100 کشور جهان.

*حافظ حریم تشیع با حضور مراجع معظم تقلید.

*رئیس مجلس شورای اسلامی به عنوان رئیس یکی از سه قوه کشور، نماینده مردم این شهر است.

و اینها تنها گوشه‌ای است از معرفی این شهر بین المللی چرا که قم پیش از آنکه یک دهستان، شهر، شهرستان یا استان باشد، حرم اهل بیت (ع) است.

وقتی امام راحل عظیم الشان به عنوان بنیانگذار این انقلاب شکوهمند، می‌فرمایند: «من هرکجا باشم قمی هستم و به قم افتخار می‌کنم» و یا وقتی رهبر انقلاب درباره این شهر می‌فرمایند: «در طول 1200 سال یا بیشتر، این شهر همواره به عنوان یک شهر وابسته به اهل بیت شناخته شده است و من شهر دیگری را با این خصوصیات سراغ ندارم» همین دو عبارت برای بیان اهمیت فوق العاده این شهر کافی است.

اکنون و با گذشت 20 سال از تدبیر رهبر بصیر انقلاب در ضرورت استان شدن قم برای سرعت گرفتن پیشرفت و تسریع در تکمیل زیرساخت‌های این شهرستان و استان، به نظر می‌رسد که این استان در مجموع و با عنایت به همه تلاش‌های انجام شده و نشده، همچنان فاصله زیادی با سقف شاخص‌های توسعه یافتگی دارد.

بدیهی است بررسی جزء به جزء این شاخص‌ها و علل این مسائل، از حوصله این نوشتار خارج است اما درباره مسائل و مشکلات قم می‌توان از انواع مسائل و مشکلات جزئی و کلی مانند مهاجرت، فقر مطلق فضای سبز و فضاهای تفریحی و فرهنگی، مشکلات ترافیکی، مشکل آب و هوا و محیط زیست و ... سخن به میان آورد، اما ما در اینجا تنها به سه سرفصل کلی و البته بسیار حیاتی درباره مهم‌ترین مشکلات و مسائل مهم موجود در استان قم اشاره می‌کنیم تا شاید مورد توجه مسؤولان ذیربط و البته روسای سه قوه و وزرای محترم قرار گیرد:

الف. شاید مهمترین نکته درباره شهرستان یا استان قم، فقدان درک در زمینه بین‌المللی بودن این شهر است. بدیهی است تا وقتی که نگاه به قم و مسائل آن، مانند نگاه به یک استان نسبتا کم جمعیت و کم مساحت باشد، روند توسعه قم و حرکت شاخص‌های توسعه به سمت مطلوب، شتاب نخواهد گرفت.

ب. فضای عمومی مردمی در قم هم، مطالبه‌گر نگاه بین‌المللی به حرم اهل بیت نیست و از این رو، سیر اتفاقات و اقدامات در مسیر تحقق این نگاه در نظر همه ارکان کشور پیش نمی‌رود.

ج . تغییر مکرر مسؤولان و مدیران قم، عملا فضا را برای خدمت رسانی بیشتر مسؤولان و مدیران به مجاوران و زائران تنگ می‌کند. بدیهی است وقتی مسؤول یا مدیری نسبت به تداوم مسؤولیت یا مدیریت خود مطمئن نباشد، به کارها و اقدامات زود بازده و کوتاه مدت روی خواهد آورد؛ اقداماتی که اصولا با توسعه پایدار میانه خوبی ندارند.

کوتاه سخن آنکه با تدبیر حضرت آقا، قم استان شد تا حرکت به سمت نگاه بین المللی به این حرم اهل بیت (ع)، گسترده شود اما به جرات می‌توان گفت که در 20 سال گذشته یعنی از خرداد ماه سال 1375 (سال اعلام رسمی استان شدن قم) تا امروز، همچنان این نگاه وجود ندارد و می‌طلبد تا با همت مسؤولان و مدیران و البته با مطالبه مردم شریف قم، این مهم اصلاح و هرچه زودتر محقق شود؛ ان شاء الله.

حسن شیخ حائری
ارسال نظرات