حمیدرضا پورنوروز
تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام:
تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام گفت: با ورود ریزگردها روزهای گذشته به استان ایلام، قلاقیران در پشت گرد و غبار مستور شد.
کد خبر: ۸۶۹۷۰۷۲
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۳۷
به گزارش خبرگزاری بسیج - دانشجویی ؛ محمد رضا یوسفی تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام در گفتگو با خبرنگار ما پیرامون ورود ریزگردهای روزهای گذشته در ایلام گفت: در بین جنگ‌افزارهای نوین، سلاح‏‌ها و فن‏آوری میکروبی بیش‏تر از سایرین مورد توجه تشکل‏‌های تروریستی و تروریست دولتی ابرقدرت‏‌ها قرار گرفته است.

وی افزود: در بین جنگ‌افزارهای نوین، سلاح‏‌ها و فن‏آوری میکروبی بیش‏تر از سایرین مورد توجه تشکل‏‌های تروریستی و تروریست دولتی ابرقدرت‏‌ها قرار گرفته است.

محمد رضا یوسفی با تاکید بر اینکه اشعه‌های رادیواکتیو، گردوغبار اتمی، طوفان اتمی و اشعه‌های یونیزان در قالب مرزهای جغرافیایی نخواهند گنجید و حوزه وسیعی را آلوده خواهند کرد، گفت: طبعاً در این موقع کشور بکار برنده این سلاح‌ها باید پاسخ‏گوی کشورهای همسایه نیز باشد. مثلاً اگر هند علیه پاکستان از بمب اتم استفاده نماید، بسته به محل انفجار اتمی، باید پاسخ‏گوی بخش وسیعی از خاورمیانه نیز باشد؛ لذا شاید همین ملاحظه بود که باعث شد در جنگ جهانی دوم ژاپن برای امتحان بمب‏‌های اتمی امریکا انتخاب شود. کشور دور دست در دریا که همسایه‌ای نزدیک هم ندارد.

تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام اذعان داشت: از این رو سلاح‏‌های میکروبی، چه در عرصه جنگی و چه در عرصه تروریستی، وسیله‌ای بسیار مطلوب برای دشمنان شده است. توان تولید بالا، نگهداری راحت، قابلیت انتشار، قابلیت مصون‌سازی نیروی خودی، قابلیت تکثیر برای عوامل میکروبی زنده، دشواری بسیار در ردیابی فرد یا افراد متخاصم، گستردگی عمل‏کرد از انسان تا دام و محصولات کشاورزی و بسیار محسنات دیگر، موجب شده تشکل‏های تروریستی به این فن‏آوری جدید بشدت کشش یابند بدون آن‏که بتوان گناهی را متوجه آن‏‌ها نمود.

وی با بیان اینکه سلاح‏‌های میکروبی به‏ خصوص در عرصه تروریسم دولتی و علیه ساختارهای صنعتی کشاورزی در سالیان اخیر بسیار به‏ کار رفته است، افزود: اگرچه کشور هدف هرگز نتوانسته ادعا خود را علیه دشمنش به اثبات برساند. اروپا شیوع جنون گاوی را متوجه سازمان‏‌های جاسوسی امریکا و استرالیا می‌داند که با هدف ضربه اقتصادی به صادرات گوشت اروپا انجام شده است .
یوسفی ابراز داشت: چین در شیوع سارس امریکا را مقصر می‌داند که باعث شد چین در آستانه شکوفایی اقتصادی، سال‏‌ها از گردونه رقابت تولید ارزان قیمت به‏ واسطه تعطیلی کارخانه‏‌هایش عقب بیفتد. کره شمالی شیوع وبا در پیونگ یانگ را در اواخر دهه 80 نتیجه فعالیت جاسوس‏‌های امریکایی می‌داند که با هدف مجبور کردن این کشور به پذیرش شرایط دول اروپایی امریکایی، برای قطع آزمایشات هسته‌یی انجام شده است. تمامی این اتهامات در حد اتهامی باقی می‌ماند.

وی اذعان داشت: آن‏‌چه مسلم است آن است که هر روز بسیاری از مناطق جهان در معرض خطر یک حمله بیوتروریستی هستند. بدیهی است که نیروهای نظامی، تنها جمعیت در معرض خطر برای حملات بیولوژیک نیستند.بلکه اقشار مختلف در معرض خطر بوده و به منظور دفاع در مقابل اثرات ناتوان کننده بالقوه یک حمله، نیازمند کسب آگاهی نسبت به اصول اساسی همه گیرشناسی عوامل مورد استفاده در جنگ بیولوژیک می‏‌باشند.


تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام گفت: طبق نظر کارشناسان سازمان بهداشت جهانی ( W.H.O) در حال حاضر 17 کشور جهان قابلیت تولید چنین موادی را دارند. تولید مواد بیولوژیک بالنسبه ارزان بوده، به طوری که به عنوان بمب اتمی فقرا The Poor Man,s Atom Bomb یا PMAB نامیده شده است. تولید، استفاده و انتشار یک سلاح بیولوژیکی بسیار ارزان‏تر از بمب اتم بوده و کم‏تر احساسات جهانیان را برمی‌انگیزد. و البته استفاده از این سلاح‏‌ها تا حدودی برای تروریست‏‌ها بی‌خطر می‏‌باشد.


وی با تاکید بر اینکه پدیده ریز گردها مسئله ای نیست که به سادگی با آن کنار آمد،گفت:این عامل امور روزمره را از مردم سلب می کند. این فاجعه سیستم ایمنی بدن فرد را هدف قرار میدهد.

یوسفی افزود: اصلا مردم مرزی گناهشان این است که نگاهبان سرحدات این مرز و بوم هستند و گناه اصلی آنها این است که در مناطق زیست می کنند.

تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام گفت: پدیده ریز گردها درسالهای اخیر نفس های مردم استان های مرزی را به شماره انداخته است.


وی با بیان اینکه این پدیده تقریبا پس از اشغال عراق و تسلط بر آن شدت گرفته است. که سالهاست ذهنم را مشغول خود کرده و با چنین ادعایی مواجه شدم. گفت: که آیا پس از ترک نیروهای ائتلاف به رهبری آمریکا آنها ایران را در پیگیری اهدافش در منطقه به حال خود وا می نهند.


یوسفی اذعان داشت: جواب صریحا منفی است آمریکا این پدیده را برای جنگ خاموش و ویرانگر تر از سلاح اتمی بکار گرفته است که به قطعیت می توان اعتقاد داشت در چند سال آینده بخش وسیعی از جمعیت ایران را ترور می کند. بدون آنکه هزینه کند و نامی از او بیاید ضربه ای دردناک بر پیکر ایران وارد می کند.


تحلیلگر ارشد مسائل استراتژیک در ایلام گفت: شاید این ادعا کمی سخت باور شود ولی بشدت به حقیقت نزدیک است در سالهای اخیر مقامات کشورهای ذی ربط در پدیده گرد و خاک را به خشک شدن رودها و تالاب ها و ... ربط می دهند ولی مسئله به این سادگی نیست.این گردو خاک و شدت آن به غیر از عوامل علمی به نوع تناسب آن با عوامل فرامنطقه ای نیز ارتباط دارد. که من آنرا نوعی بیوتروریسم میپندارم. که در بلند مدت بدون جنگ سخت کشور هدف را نابود می کنند.

ارسال نظرات