رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اهمیت راه اندازی صنایع کوچک تبدیلی گفت: صنایع کوچک تبدیلی ظرفیت بسیار بالایی در اشتغال زایی و تولید ارزان دارند که این می تواند قدمی برای اجرایی کردن اقتصاد مقاومتی باشد.
کد خبر: ۸۶۹۷۰۴۰
|
۳۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج،سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور چهل و سومین جلسه از سلسله جلسات اقتصاد مقاومتی اصناف و بازاریان کشور با حضور رئیس سازمان بسیج مستضعفین و اعضای اصلی این کارگروه عصر امروز در محل این سازمان برگزار گردید.

 حسن پور رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور با اشاره به تشکیل کارگروه اقتصاد مقاومتی در عرصه اقدام و عمل اظهار داشت: در ذیل کارگروه اقتصاد مقاومتی چهار کارگروه اعم از کارگروه رسانه و فرهنگ و سه کارگروه داخل بازار تشکیل داده ایم وی ادامه داد: یکی از این کارگروه هایی که داخل بازار تشکیل شد،کارگروه طلا و دیگری کارگروه پوشاک و نساجی و تشکیل کارگروه لوازم  خانگی در این حوزه بود.

رئیس سازمان بسیج اصناف در ادامه این جلسه به تشریح برنامه های 13 گانه اقتصاد مقاومتی پرداخت.

همچنین در این جلسه مسعود برهمن مشاور اقتصادی رئیس سازمان بسیج اصناف و بازاریان کشور با اشاره به اینکه هدایت حمایت و نظارت از وظایف کارگروه اقتصادی است اظهار داشت: برای اقدام در حوزه اقتصاد مقاومتی نیاز به یک جامعه آماری بسیار دقیق داریم که متاسفانه در حال حاضر چنین جامعه آماری وجود ندارد.

وی افزود موضوع دومی که در این کارگروه باید مد نظر قرار گیرد پیگیری بحث قاچاق می باشد.

در ادامه جلسه رحمانی عضو انجمن اسلامی بازار با بیان  اینکه در این کارگروه نیازمند یک مشاور اقتصادی هستیم عنوان کرد: رسانه ای کردن مباحث بخشودگی و توافقات مالیاتی بسیج اصناف و بازاریان کشور با سازمان امور مالیاتی کشورمی تواند برای پیشگیری از این جرایم بسیار موثر واقع شود.

فراهانی رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی  با عنوان اینکه در نظر داریم تا کمیته ای را در شهرستان ها  برای رسیدگی به واحد های صنفی تعطیل شده راه اندازی کنیم افزود: در حال حاضر راه اندازی واحد های صنفی تعطیل شده سرمایه زیادی را نمیخواهد بر همین اساس برای اینکه بتوانیم در حوزه اقدام و عمل اقتصاد مقاومتی قدم برداریم راه اندازی این کمیته ها کمک شایانی را در این حوزه می کند.

وی با اشاره به سایر مزیت های این کمیته ها عنوان کرد: با راه اندازی این کمیته ها علاوه بر اشتغال زایی می توانیم تولید را نیز رونق ببخشیم که باید در همین راستا تولید کنندگان را برای تولید با کیفیت و صادرات محور تشویق کنیم.

رئیس کارگروه اقتصاد مقاومتی با توجه به قاچاق 27 میلیارد دلاری که در کشور صورت میگیرد گفت: جلوگیری از کالای قاچاق باید سرلوحه این کمیته ها قرار گیرد و با واردات کالاهای بی رویه مبارزه شود.

محمد رضا نقدی رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه بازار همیشه خط شکن بوده و هست بیان داشت: بازار،کار های بسیار زیادی را در انقلاب و دفاع مقدس انجام داده که امروز نوبت به خودش رسیده است.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با عنوان اینکه برای برون رفت از مشکلات اقتصادی باید تولید را تقویت کرد بیان داشت: موتور محرک تولید مصرف است، یعنی اگر مصرف تولید داخلی را داشته باشیم روز به روز تولید تقویت خواهد شد و با رونق اقتصادی روبرو خواهیم شد که کلید این موضوع دست بازار است.

وی با اشاره به نقش فرهنگ سازی در حوزه اصناف و بازار گفت: اصناف اگر اراده کند می تواند کارهای بسیار بزرگی را انجام دهد، همانطور که وقتی پنج ماه بازار های تهران را به خاطر دفاع از حریم انقلاب تعطیل کردند.

نقدی با توجه به اینکه اولین کار در حوزه اصناف و بازار باید تشویق بازاری ها باشد عنوان کرد: برای مثال اصنافی در بازار هستند که خود مصرف کننده هستند مثل رستوران و یا صنف شیرینی پزی که اینها خود برای تولیداتشان نیازمند مصرف یک سری کالاهایی هستند که با جایگزین کردن کالاهای داخلی می توان در عرصه اقتصاد مقاومتی حرکت کرد.

رئیس سازمان بسیج مستضعفین با اشاره به اینکه نتوانستیم به خوبی از بازار های صادراتی که در اختیار ما قرار داشت استفاده کنیم بیان کرد: بازار روسیه به خاطر مسائل داخلی با کشور ترکیه رابطه اقتصادی ندارد و از طرفی دیگر رابطه اقتصادی روسیه با اروپا هم قطع شده است که همین بازار صادراتی بسیار خوبی را برای ایران فراهم کرده است که نتوانسته ایم به خوبی از آن استفاده کنیم.

وی با اشاره به دیگر مشکلاتی که در عرصه عملی کردن اقتصاد مقاومتی وجود دارد عنوان کرد: بالا بودن هزینه های سربار تولید از مشکلاتی است که بسیاری از تولید کنندگان ما با آن مواجه هستند، که در همین راستا راه اندازی واحد های تولیدی کوچک از برنامه های بسیار موثری است که می توان اجرایی کرد.

همچنین نقدی با اشاره به میزان اشتغال زایی صنایع تبدیلی کوچک خاطر نشان کرد: بازار ما باید به سمت راه اندازی واحد های تولیدی تبدیلی حرکت کند، برای مثال واحد های تولیدی سوهان در قم به طور مستقیم برای 20 هزار نفر ایجاد اشتغال کرده است.

نقدی در پایان با تایید تمام موارد 13 گانه راهکارهای اقتصاد مقاومتی این نکته را متذکر شد که بسیج باید کاملا از تصدی گری اجتناب نموده و هدایت و حمایت و نظارت را در این خصوص مد نظر قرار دهد.

برای دانلود موارد 13 گانه «اینجا» کلیک کنید.

ارسال نظرات