مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: متعاقب موافقت دولت در سفر اخیر به آذربایجان غربی کالبد تاریخی مسجد جامع ارومیه احیا و ساماندهی می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۶۹۳۰
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۱۵
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، جلیل جباری در جمع خبرنگاران با تشریح روند رسیدگی به مسجد جامع ارومیه اظهار داشت: چندی پیش پس از برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و آماده شدن فاز اول نقشه‌های احیاء و ساماندهی مسجد جامع، جلسه‌ای با حضور استاندار، نماینده ولی فقیه در آذربایجان غربی و امام جمعه ارومیه و مدیران و مسئولین ذیربط در محل سالن جلسات استانداری آذربایجان غربی تشکیل شده و احیاء کالبد تاریخی مسجد جامع ارومیه تصویب شد.

وی گفت: مسجد جامع ارومیه به‌عنوان یک اثر فاخر تاریخی، فرهنگی و مذهبی استان مطرح است و اگر راهنمائی و هدایت شخص استاندار و امام جمعه ارومیه و همدلی مسئولان نبود امکان ساماندهی و احیاء کالبد تاریخی این مسجد ارزشمند وجود نداشت.

وی با اشاره به سفر اخیر رئیس جمهور به ارومیه تصریح کرد: در سفر هیئت دولت به استان معاون رئیس جمهور و رئیس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری کشور ضمن بازدید از روند مرمت مسجد جامع ارومیه، تاکید زیادی بر حفظ و صیانت از این اثر تاریخی و مذهبی کرده و خوشبختانه در راستای مرمت و احیاء این مسجد کارهای زیادی انجام شده که امیدواریم با ادامه حمایتهای سازمان میراث فرهنگی و استاندار آذربایجان غربی، بتوانیم هرچه سریعتر این پروژه را به اتمام برسانیم.

جباری گفت: در این طرح الحاقات و مستحدثات ایجاد شده در حیاط مسجد و همچنین اعیانی واقع در ضلع شرقی و مشرف به خیابان اقبال حذف شده و حجرات اضلاع شمالی، شرقی و غربی بر اساس مستندات تاریخی و همچنین کرت‌ها، فضای سبز، حوض حیاط مسجد و ساماندهی ورودی‌های سه گانه مسجد جامع اجرا می‌شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری آذربایجان غربی گفت: مسجد جامع ارومیه که قدیمی‌ترین بخش آن مربوط به دوره سلجوقی بوده و بر پیکره آن آثار دوره ایلخانی و قاجار خودنمائی می‌کند دارای بزرگترین محراب دوره ایلخانی است و از نظر تزئینات گچبری یکی از فاخرترین بناهای تاریخی ایران بشمار آمده که در سال 1314 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده است.

ارسال نظرات