ملی پوش تیم ملی والیبال کشورمان گفت: ورزشکاران می توانند شهدا را به عنوان الگوهای منش و پهلوانی، الگوی خودشان قرار دهند.
کد خبر: ۸۶۹۶۸۴۰
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۴
به گزارش خبرگزاري بسیج، شهرام محمودي،‌ امتياز آورترين ملي پوش ايران در رقابتهاي ليگ جهاني واليبال است كه مثل خيلي ديگر از ورزشكاران و ديگر افراد جامعه تا قبل از برگزاري يادواره شهداي ورزشكار نمي دانست جامعه ورزش نيز نقشي به اين پررنگي در هشت سال دفاع مقدس داشته و شهداي زيادي را در اين راه تقديم كرده اند.مسئله اي كه به گفته اين ملي پوش تيم واليبال تاثير فراواني مي تواند در بهبود شرايط اخلاقي ورزش داشته باشد.محمودی در گفتگویی  در این باره بیشتر می گوید.

*برگزاري يادواره شهداي ورزشكار چه تاثيري در جامعه ورزش دارد؟

يك تاثير شگفت انگيز. شخصا هرگز تصورش را هم نمي كردم بيش از پنج هزار شهيد ورزشكار داشته باشيم. يا حتي فكرش را هم نمي كردم جامعه واليبال دويست شهيد ورزشكار داشته باشد و حالا گويي وظيفه ما در دنياي ورزش سنگين تر از قبل شده است.

* چرا؟ چون حالا مي دانيد ورزشكاراني بودند كه مانند ديگر افراد جامعه سال ها قبل زندگي آرام و راحت خود را رها كرده و براي حفظ خاك كشور جانشان را نثار كرده اند؟

بله، اين كم چيزي نيست. همه ما مديون شهداي عزيز كشورمان هستيم، كساني كه جانشان را دادند تا ما امروز راحت زندگي كنيم. وقتي مي دانيم تعدادي از اين فداكاران عزيز مثل ما ورزشكار بودند كه مي توانستند به راحتي به زندگي ورزشي خود ادامه دهند و قهرماناني هاي زيادي به دست آورند و از اين راه افتخار آفريني كنند سخت ترين راه را انتخاب كرده و جانشان را وسط گذاشتند براي حفظ پرچم كشو ،‌وظيفه ما سنگين تر مي شود. اين يك فداكاري بزرگ است كه با هيچ كلمه اي نمي توان توصيفش كرد.

* فكر مي كنيد ترويج فرهنگ شهداي ورزشكار و به طور كلي فرهنگ شهادت تا چه اندازه مي توان باعث بهبودي فضاي اخلاقي ورزش شد؟ خصوصا اين روزها كه شاهد برخي ناهنجاري ها هستيم.

البته اين طور نيست كه بگوييم كل جامعه ورزش با مشكل اخلاقي رو به رو است. جامعه ورزش و افراد آن مانند ديگر افراد جامعه مي توانند در راه درست يا اشتباه قدم بردارند و مي توانند اشتباه كنند يا نه. اما ورزشكاران بيشتر در چشم هستند و از سوي ديگر وظيفه اي سنگين تر بر دوش دارند كه كار آنها را سخت تر مي كند اما خب ترويج فرهنگ شهدا،‌ قهرمانان واقعي كه چيزي گرانبها تر از مدال هاي طلا،‌نقره و برنز تقديم كرده اند مي تواند تاثير مثبتي روي همه افراد جامعه داشته باشد. به طور مثال بسياري دنبال اسطوره و الگو هستند و خيلي ها مي توانند در اين ميان شهدا را الگوي خود قرار دهند،الگوهايي كه به حق بهترين بودند. خصوصا اگر ورزشكار باشند نه فقط در زمنيه اخلاقي‌ كه در استقامت و بالا رفتن روحيه و انگيزه نيز مي توانند ما را در حركتي رو به جلو براي افتخار آفريني براي كشور عزيزمان ياري كنند.

* اما طي اين سال ها در آشنا كردن مردم با شهداي ورزشكار كوتاهي شده است. فكر مي كنيد اين كوتاهي را چطور مي توان جبران كرد؟

 اين عدم شناخت را حالا مي توان جبران كرد و برگزاري يادواره هاي شهدا و مراسمي از اين دست مي تواند در آشنا كردن نسل امروز با شهداي ورزشكار نقشي پررنگ داشته باشد. مي توان با دعوت و تقدير از خانواده شهداي ورزشكار،‌ رابطه آنها را با جامعه ورزش بيشتر و نزديك تر كرد. اين آشنايي باعث مي شود از نزديك با مصائب و مشكلات خانواده اين قهرمانان آشنا شده و در گامي كه براي افتخار آفريني ايران عزيزمان برمي داريم راسخ تر شويم. آنچه كه مسلم است ،‌آن چيزي كه هرگز فراموش نمي شود ،‌اخلاق و منش پهلواني است.يك قهرمان هر اندازه هم بزرگ و موفق باشد‌ تا زماني كه نتواند روح و منش پهلواني داشته باشد و با جوانمردي،‌ قلب و ذهن مردم را تسخير كند،‌ خيلي زود از ياد مي رود. اما شما نگاه كنيد بسياري از ورزشكاران ما كه اخلاق و منش پهلواني آنها زبانزد است آيا بعد از سالها از ياد رفته اند؟ شما نه الان،‌كه سال هاي بعد هم از هر فردی بپرسيد تختي را مي شناسد، او را می شناسند، نه چون قهرمان بوده و مدال هاي زيادي را كسب كرده بلكه به خاطر اینکه پهلوان بوده و منش اخلاقي او زبانزد بوده و هست. قهرمانان عرصه جنگ هم همين هستند، اسطوره هايي هستند كه هرگز از ياد و ذهن مردم نمي روند، چون بزرگترين فداكاري ممكن را كرده اند و براي سرافرازي كشور و افراشتن پرچم آن،‌جانشان را در ميدان نبرد داده اند.
ارسال نظرات