مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله گفت: ایمان، فعالیت‌های جهادی، نگاه سیاسی و زمان‌شناسی شهید چمران بهترین الگوی برای اساتید به ویژه اساتید بسیجی در همه عرصه‌هاست.
کد خبر: ۸۶۹۶۷۲۱
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱

به‌گزارش خبرگزاری بسیج استان مرکزی، با تصويب شورای عالی انقلاب فرهنگی، سال‌روز شهادت دكتر مصطفی چمران به نام روز بسيج اساتيد نام‌گذاری شد.

شورای عالی انقلاب فرهنگی در نشست پانزدهم تيرماه سال 1389 با پيشنهاد سازمان بسيج اساتيد دانشگاه‌ها و مراكز آموزش عالی كشور برای نام‌گذاری سال‌روز شهادت دكتر مصطفی چمران به نام روز بسيج اساتيد، موافقت و نام‌گذاری 31 خردادماه، سال‌روز شهادت دكتر مصطفی چمران به عنوان روز بسيج اساتيد را تصويب كرد.

دکتر محسن ذوالفقاری مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله در گفت‌وگو با خبرنگار بسیج، ضمن با اشاره به جایگاه بسیج اساتید و جایگاه تفکری این قشر از بسیج گفت: یقینا یکی از ارکانی که با نگاهی برگرفته از حکمت الهی از سوی حضرت امام(ره) شکل گرفت واژه "بسیج" بود.

وی مبنای شکل‌گیری بسیج به فرمان حضرت امام(ره) را اعتماد به آحاد مردم دانست و افزود: بسیج حرکتی است که مبنایش اعتماد به آحاد مردم بود، با ضرس قاطع باید گفت این نگاه امام(ره) و رهبری معظم انقلاب در خصوص اعتماد به مردم با زیرساخت اندیشه الهی عامل پیروزی در تمام عرصه‌ها از آغاز انقلاب تاکنون بوده است.

مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله تصریح کرد: به گفته مقام‌معظم رهبری(مدظله العالی) "فرهنگ بسیج، حرکت بسیج و حقیقت بسیج منشأ خیرات عظیمی در کشور شد". در همین راستا و در اطاعت از رهنمودهای مقام‌معظم رهبری، یکی از اقشار بسیج که بر پایه ایمان، اخلاص، علم مبتنی بر اندیشه‌های الهی شکل گرفت و 31 خردادماه، سالروز شهادت دکتر مصطفی چمران به عنوان این قشر از بسیج نامیده شد، بسیج اساتید است.

ذوالفقاری در ادامه گفت: گره خوردن روز بسیج اساتید با نام مردی که اسوه اساتید دانشگاه در عرصه علم و عمل یعنی شهید مصطفی چمران یکی از بهترین تفاوت‌ها بود، به عبارتی انتخاب نام فردی که سراسر تلاش، ایثار، عشق، فداکاری، رشادت و شهادت بود برای روز بسیج اساتید در بیانات مقام‌معظم رهبری(مدظله العالی) آمده است که: "مرحوم شهید چمران حقا یک نمونه و مظهری بود از آن چیزی که انسان دوست می‌دارد. تربیت جوانان ما در دانشگاه‌ها باید به آن سمت حرکت کند".

وی افزود: آنچه امروز اساتید ما باید از شخصیت شهید مصطفی چمران بگیرند و الگو قرار دهند توجه به سطح ایمان عاشقانه، فعالیت‌های جهادی (به ویژه امروز در عرصه علمی)، نگاه سیاسی و زمان شناسی این دانشمند بسیجی در همه عرصه‌هاست.

مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله تاکید کرد: با همین نگاه معتقدم که تشکیلات انقلابی بسیج اساتید بایستی روز به روز به توسعه کمی و کیفی برسد و به گفته زیبای مقام‌معظم رهبری که فرمودند "این توقع بی‌جا نیست که ما بخواهیم دانشگاه جمهوری اسلامی در آینده عناصری مثل چمران را پرورش بدهد" و از سخنان رهبری معظم انقلاب است که در باب بسیج اساتید می‌فرمایند "این جریانات عظیم استادان انقلابی و مومن و بسیجی در سطح دانشگاه در رشته‌های مختلف علمی و در رتبه‌های علمی بالا باید توسعه یابند".

نگاه بصیرتی، معرفتی و علمی مهمترین رویکردهای بسیج اساتید

دکتر ذوالفقاری با اشاره به رویکردها و فعالیت‌های بسیج اساتید استان مرکزی گفت: پیرو همه صحبت‌هایی که در باب بسیج و بسیج اساتید مطرح شد یقینا بسیج اساتید استان مرکزی هم با همین زیرساخت انقلابی، الهی و ولایی شکل گرفته است و امروز تبدیل به سازمانی شده که بیش از نیمی از اساتید دانشگاه‌های استان در آن عضو هستند که در دانشگاه‌های مختلف استان در قالب بیش از 20 کانون دانشگاهی فعالیت دارند.

وی افزود: نگاه بصیرتی، معرفتی و علمی از مهمترین رویکردهایی است که در سازمان بسیج اساتید در قالب حلقه‌های علمی و حلقه‌های صالحین مورد توجه است.

مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله تاکید کرد: در طول ساله مسئولین حلقههای علمی و حلقه‌های صالحین با جلسات مختلف در درون سازمان مرکزی و کانون‌ها با توجه به اولویت‌های علمی – بصیرتی، اهداف سازمانی را پیگیری می‌کنند، در جلسات، اساتید بسیجی صمیمانه مباحث مختلف به ویژه کلیدواژه‌هایی که مقام‌معظم رهبری در آغاز هر سال اشاره می‌کنند را در برنامه‌ریزی‌ها مورد توجه قرار می‌دهند.

ذوالفقاری ادامه داد: در آغاز هر سال، جلسه شورای مرکزی برنامه‌ها و اولویت‌ها تعیین و به عنوان برنامه سالانه به کانون‌ها ابلاغ می‌شود، البته کانون‌ها خود به مقتضای حال برنامه‌های خاص خود را در بحث‌های علمی نظیر کرسی‌های نظریه‌پردازی و بصیرتی که دارند، دنبال می‌کنند.

وی افزود: از رویکردهای مهم دیگری که در سازمان بسیج اساتید دنبال می‌شود جلسات منظم تحلیل و بررسی است که معمولا با دو رویکرد دنبال می‌شود.

مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله تاکید کرد: در پایان هر ماه و به ضرورت هر دو هفته به تحلیل مسائل سیاسی کشور و استان با حضور یک کارشناس سیاسی پرداخته می‌شود و در بخش دیگر جلسات تحلیل وضعیت سیاسی و فرهنگی دانشگاه‌ها را دنبال می‌کنیم و براساس مسائل موجود به تحلیل و آسیب شناسی می‌پردازیم.

ذوالفقاری با اشاره به دیگر رویکردهای سازمان بسیج اساتید استان مرکزی گفت: توجه اساتید به رویکرد جنگ نرم و عنایت به پیوست فرهنگی در همه مسائل رویکرد دیگر سازمان است، سازمان بسیج اساتید افتخار دارد که کارگاه‌های جنگ نرم و پیوست‌نگاری فرهنگی را برای بیش از 300 نفر از اساتید برگزار و آمادگی برگزاری کارگاه و کلاس در این زمینه برای سایر اقشار را دارد.

وی افزود: مربیان جنگ نرم و پیوست نگاری فرهنگی سازمان بسیج اساتید دوره‌های مختلف مربیگری را در مشهد مقدس، تبریز، اراک و ... گذارنده‌اند، از رویکردهای مهم ما در سازمان بسیج اساتید، جذب حداکثری اساتید دانشگاه به ویژه نیروهای جوان است که تازه به عرصه دانشگاه پیوسته‌اند.

مسئول بسیج اساتید سپاه روح‌الله درباره ارتباط سازمان بسیج اساتید با نهادهای دیگر در استان تاکید کرد: یقینا در هر امری برای رسیدن به اهداف بهتر است که تعاملاتی صورت پذیرد، در این راستا سازمان بسیج اساتید استان مرکزی خوشبختانه با تعاملات خوبی که در وهله اول با سپاه و فرماندهان محترم سپاه دارد به خوبی می‌تواند در راستای اهداف موفق باشد.

ذوالفقاری در پایان خاطرنشان کرد: از سوی دیگر در چند سال گذشته با همسویی و وحدتی که نهاد مقام‌معظم رهبری در دانشگاه‌های استان به وجود آمده، توانسته‌ایم موفق‌تر عمل کنیم، شاید کمتر برنامه‌ای باشد که بسیج اساتید استان بدون دفتر نهاد رهبری برگزار کرده باشد همچنین عنایات و همکاری‌های رؤسای دانشگاه‌های استان به ویژه دانشگاه اراک، دانشگاه آزاد اراک و دانشگاه پیام نور استان درخور تقدیر است.

انتهای پیام/

ارسال نظرات