خبرهای داغ:
سد گتوند که مدت‌ها در گیرودار مطالعه و ارائه مجوز‌هایی برای اجرایی شدن راهکارهای حل مشکل بود سرانجام در مرحله‌ اجرا قرار گرفت.
کد خبر: ۸۶۹۶۶۵۲
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۹
به گزارش خبرنگار بسیج از اهواز، علیرضا دائمی در خصوص آخرین وضعیت سد گتوند اظهار کرد: با استفاده از توانمندی‌های علمی دانشگاه تهران مطالعات متعددی روی این سد انجام شد که نتیجه این مطالعات تعیین دو راهکار نهایی بود.

 وی با بیان این‌که پس از گذر از مراحل متفاوت دو راهکار مدیریت مصرف و انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری برای حل مشکلات گتوند مورد تایید قرار گرفت، اظهار کرد: مدیریت سد راهکاری بود که از همان ابتدای ایجاد سد مورد توجه قرار گرفت.

معاون برنامه‌ریزی و امور اقتصادی وزارت نیرو با بیان این‌که این بار مدیریت به طور جدی‌تری مدنظر قرار گرفت، تاکید کرد: تاکنون برای اجرایی شدن راهکار دوم ممنوعیت‌هایی وجود داشت اما با پیگیری‌های صورت گرفته مجوز لازم برای انتقال آب به حوضچه‌های تبخیری اخذ شد.

سد گتوند علیا یکی از بزرگ‌ترین سدهای ایران است که بر روی رودخانه کارون در جنوب غربی ایران ساخته شده است. این سد، در فاصله ۳۸۰ کیلومتری از ریزشگاه رودخانه کارون، در فاصله ۲۵ کیلومتری شمال شهرستان شوشتر و در ۱۰ کیلومتری شمال شرقی شهر گتوند در استان خوزستان قرار دارد. سد گتوندعلیا آخرین سد قابل احداث بر روی رودخانه کارون است. ارتفاع این سد سنگریزه‌ای با هسته رسی ۱۸۲ متر است که بلندترین سد خاکی کشور محسوب می‌شود.

حاشیه‌های ریز و درشت گتوند که از وجود گنبد نمکی و سازند گچساران در منطقه آبگیری این سد و در نتیجه احتمال شورشدن آب کارون شروع شده بود، بعدها با بدهی بالای پروژه و تعطیلی فعالیت‌های اجرایی و حتی تعویق چندباره وعده‌های مختلف درباره پروژه ادامه پیدا کرد، مدتی نیز آواره‌شدن چندهزار روستایی و زیرآب رفتن ده‌ها روستا با آبیگری گتوند در کانون توجهات قرار داشت.

در نهایت این سد با وجود همه حاشیه‌های ریز و درشت خود به بهره‌برداری رسید اما این به معنی پایان حاشیه‌ها در این پروژه بزرگ نبود، چنان که هنوز هم سازمان محیط زیست به عنوان یک نهاد دولتی انتقاداتی را به این پروژه وارد می‌داند با این وجود پس از درگیری‌های فراوان سرانجام مجوز اجرایی شدن راهکار مورد تایید دانشگاه تهران به اجرا در آمد.
ارسال نظرات
پر بیننده ها