خبرهای داغ:
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع) آبیک:
فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع) سپاه آبیک با اشاره به تأکیدات مقام معظم رهبری در زمینه نهادینه کردن سنت حسنه افطاری ساده، بیان کرد: سپاه شهرستان آبیک در زمینه نهادینه کردن افطاری ساده پیشقدم شد.
کد خبر: ۸۶۹۶۳۳۲
|
۲۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۶

علی ملکان فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع) شهرستان آبیک درگفت وگو با خبرنگار خبرگزاری بسیج در قزوین با اشاره به برپایی ایستگاه افطاری ساده جهت نهادینه کردن این سنت حسنه در آبیک، اظهار کرد: به مناسبت رحلت حضرت خدیجه(س) ایستگاه افطاری ساده در آبیک خیابان طالقانی روبه روی مسجد امام جعفرصادق(ع) برگزار شد.

وی با اشاره به تأکید مقام معظم رهبری در خصوص نهادینه کردن افطاری ساده در کشور، تصریح کرد: بعضی‌ها به بهانه‌ی افطار، حرکات و عمل مسرفانه انجام می‌دهند و به جای این‌که در ماه رمضان وسیله‌ای بشوند برای نزدیکی روحی به فقرا و مستمندان، با این عمل، با این حرکت، خود را در لذات جسمانی غرق می‌کنند.

ملکان گفت: پیامبر اسلام(ص) پیرامون بحث افطاری دادن به هم نوعان می‌فرمایند: هر کس یک مؤمن روزه‌دار را در این ماه افطارى دهد، پاداشى برابر با آزاد کردن یک بنده نزد خدا داشته و مایه آمرزش گناهان گذشته وى نیز خواهد بود.

این مسئول یادآور شد: پیرامون همین سفارش‌ها پهن کردن سفره افطاری و میهمان کردن اقوام و آشنایان به یکی از سنت‌های رایج مسلمانان تبدیل‌شده است و هر کس در حد توان خود سعی در انجام این فریضه الهی دارد.

 فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع( با تأکید بر اینکه رمضان ماهی است که مردم بتوانند درد نیازمندان را بهتر درک کنند، عنوان کرد: لازم به ذکر این است که مسئله افطاری و مهمانی اگر همراه با قصد قربت باشد عبادت محسوب می‌شود و ثواب و فضیلت ذکرشده به آن تعلق می‌گیرد ولی متأسفانه در جامعه  کنونی شاهد ورود چشم‌ و هم‌چشمی و اسراف در این عبادت الهی هستیم که ثواب و فضیلت آن را به حاشیه برده است.

وی با بیان اینکه یکی از فرصت‌های نادر ماه مبارک رمضان، ترویج سنت «افطاری» است که آثار فردی و اجتماعی بسیاری دارد، تصریح کرد: این سنت نیز همانند بسیاری از سنن پسندیده به دلیل مشکلات گوناگونی مانند مسائل اقتصادی، تغییر باورهای اجتماعی درباره‌ی سطح ارتباطات با دیگران، غلبه‌ی تجمل‌گرایی در خانواده‌ها و البته جابجایی جمعیت و مهاجرت‌های محلی و منطقه‌ای در برخی موارد گرفتار غبار فراموشی شده است.

ملکان با اشاره به اینکه بهترین سفره افطار، سفره‌ای است که به دور از تشریفات، اسراف و چشم و هم‌چشمی در راستای اجرای دستورات دینی، چند تن از وابستگان و آشنایان یا محرومی را برای افطار دعوت کند، بیان کرد: روزه‌دارانی که سفره افطاری را با تشریفات پهن می‌کنند با توجه به اینکه برای انداختن چنین سفره‌ای زحمت زیادی می‌کشند، ولی از ثواب و اجر کمتری برخوردارند، به همین دلیل برای بهره‌مندی از ثواب بیشتر، باید سفره افطاری را ساده پهن کنند.

فرمانده پایگاه مقاومت بسیج سیدالشهدا(ع) در پایان با تأکید بر اینکه سنت افطاری رایج، امروزه در حد فامیل و آشنایان خانوادگی مانده است و کمتر شاهد افطاری دادن به غیر از کسانی که به خانه‌های افراد رفت و آمد می‌کنند هستیم گفت: با توجه به ظرفیت‌های خاص بسیج می‌توان از طریق تبلیغات محیطی و فضاسازی ارزشی در اماکن مختلف شهر، خوبی‌ها و راهکارهای اجتناب از بدی را معرفی کرد.

 

6001/ت30/ب

ارسال نظرات
پر بیننده ها