خبرهای داغ:
امام جمعه قم:

نگرانی‌های رهبری در حوزه فرهنگ رفع شود/ هشدار به اقدامات اخیر دولت بحرین/ اسرائیل همچنان دشمن اول مسلمانان است

امام جمعه قم با بیان اینکه امروز در جامعه با آسیب‌های اجتماعی و تهاجم‌های فرهنگی روبه‌رو هستیم گفت: قابل قبول نیست که رهبری نگرانی‌هایی در حوزه فرهنگ داشته باشند، مسؤولان باید تلاش کنند که در حوزه فرهنگ مشکلات برطرف شود.
کد خبر: ۸۶۹۶۰۳۹
|
۲۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، آیت‌الله علیرضا اعرافی ظهر امروز در خطبه‌های این هفته نمازجمعه شهر مقدس قم با بیان اینکه در خانواده اسلامی روابط اعضا در پرتو اسلام سامان می‌یابد، گفت: سعادت جامعه در سعادت خانواده نهفته است و پایه سلامت و سعادت خانواده و تربیت نسل سالم در روابط درست و منطقی میان همسران قرار دارد.

وی با اشاره به ضرورت وجود فداکاری در روابط خانوادگی اظهار کرد: یکی از پیام‌های ماه مبارک رمضان و روزه، ایثار و از خودگذشتگی و در اندیشه و فکر دیگران بودن است.

امام جمعه قم با بیان اینکه رمضان بهار فقیران و نیازمندان است، افزود: روزه و ماه مبارک رمضان باید انسان‌ها را برای از خودگذشتگی و فداکاری آماده کند.

وی با بیان اینکه فرهنگ ایثار و فداکاری به عنوان یکی از اصول مهم اسلام و اخلاق اسلامی به شمار می‌رود بیان کرد: در آیات و روایات ما انبوهی از تعالیم در باب ایثار و از خودگذشتگی دیده می‌شود.

آیت‌الله اعرافی با بیان اینکه ایثار نقطه اوج و قله احسان است و انسان در ایثار از خود می‌گذرد اضافه کرد: روح ایثار روح انسانی و عبور از خویشتن خواهی به نفع دیگران است.

امام جمعه قم با بیان اینکه حضرت خدیجه(س) از اموال خود برای آرمان‌های اسلام گذشت، گفت: ایثار در اموال یکی از نمونه‌های ایثار است.

وی با بیان اینکه مرتبه عالی ایثار از جان گذشتن است و این نوع ایثار نشانه‌ای از کمال انسانی است، افزود: قله ایثار، ایثاری است که برای آرمان‌های بزرگ و ارزش‌های متعالی انجام می‌شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه با اشاره به آثار ایثار خاطرنشان کرد: نخستین خاصیت ایثار به خود فرد بر می‌گردد چرا که ایثار موجب شکوفایی روح، کمال معنوی و اخلاقی و وصول به درجات عالی می‌شود.

وی اضافه کرد: اگر ایثار و از خودگذشتگی در جامعه به فرهنگ عمومی تبدیل شود،‌ شرایط بسیار خوبی شکل گرفته و برکات بسیاری نصیب جامعه می‌شود.

امام جمعه قم با بیان اینکه رمضان ماه وصول به مراتب عالی تقوا و کمالات معنوی است، اضافه کرد: تقوا دارای مراتب است و باید تلاش کنیم که در ایام ماه مبارک رمضان در مدارج تقوا صعود کنیم و امیدواریم که خداوند این ماه شریف را ماه نیل به عالی‌ترین مدارج تقوا برای همه ما قرار دهد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه باید مبانی قدرت سالم و اسلامی در کشور استوار شود، تاکید کرد: همه باید در پرتو اندیشه امام و رهبری و آرمان‌های انقلابی اسلامی کشوری نیرومند و صاحب قدرت بسازیم.

اعرافی با تاکید بر اینکه دانش و فناوری یکی از مبانی قدرت در جهان است، خاطرنشان کرد: اگر بخواهیم به سمت احیای ارزش‌های الهی حرکت کنیم باید در این حوزه تلاش جدی داشته باشیم و مسؤولیت حوزه‌های علمیه و دانشگاه در این عرصه بسیار مهم است، مهم‌ترین مدافع رشد علمی کشور در طول سال‌های گذشته مقام معظم رهبری بوده‌اند و همواره با دقت کامل جریان پیشرفت علمی را رصد کرده و نکات لازم را تذکر ‌دادند.

وی با بیان اینکه رشد علمی ما نباید متوقف شده و تلاش دانشمندان باید برای عبور از مرزهای دانش باشد، گفت: پایه‌های علمی ما باید با همت همگان بیش از پیش تقویت شود و اگر پایه‌های علمی کشور استوار شود دنیا در برابر ما تواضع خواهد کرد.

امام جمعه قم مولفه دیگر برای قدرت نظام را تحقق اقتصاد مقاومتی دانست و تاکید کرد: اقتصاد مقاومتی شعار نیست و باید در عمل آن را محقق کنیم، یکی از ارکان اقتصاد مقاومتی حوزه کشاورزی است و وزارت جهاد کشاورزی با تکیه بر روحیه انقلابی باید به تحقق اقتصاد مقاومتی اهتمام داشته باشد، باید کشاورزی ما علمی شده و الگوی مصرف آب و کشت اصلاح شود و در کالاهای اساسی به خودکفایی برسیم.

وی با اشاره به عهدشکنی غربی‌ها در قضیه برجام خاطرنشان کرد: این شرایط نشان می‌دهد که ما نباید نگاهمان به غرب باشد؛ رهبری هم در دیدار کارگزاران فرمودند در قصه برجام به عهدهای خود عمل کردیم در حالی که طرف مقابل به درستی به عهدهای خود عمل نکردند و اگر بخواهید عهدنامه را زیرپا بگذارند مطمئن باشید که ملت با روحیه انقلابی عهد شکسته شما را آتش خواهد زد.

اعرافی اصل دیگر در اقتدار کشور را صنایع دفاعی و آمادگی رزمی دانست و افزود: ‌باید در این حوزه اقتدار لازم را داشته باشیم و ما در برابر توطئه‌ها نیازمند آمادگی رزمی هستیم.

وی تکیه بر فرهنگ دینی را مورد تاکید قرار داد و اضافه کرد: امروز در جامعه با آسیب‌های اجتماعی و تهاجم‌های فرهنگی روبه‌رو هستیم؛ قابل قبول نیست که رهبری نگرانی‌هایی در حوزه فرهنگ داشته باشند، مسؤولان باید تلاش کنند که در حوزه فرهنگ مشکلات برطرف شود.

رئیس جامعة المصطفی العالمیه به جنایات تکفیری‌ها و حمایت آل سعود و آمریکا از تروریست‌ها اشاره و خاطرنشان کرد: در عراق حلقه بر جریان تکفیر و معاند اسلام در حال تنگ شدن است.

وی به اوضاع کشور بحرین اشاره کرد و افزود:‌ دولت بحرین معیارهای اسلامی و انسانی را دنبال نکرده و سیاست‌های خشن را در دستور کار قرار داده و به نمازهای جمعه و جماعت تعرض کرده و دوران حبس رهبران اسلامی را افزایش داده است. ملت مسلمان قم همبستگی خود را با ملت بحرین اعلام کرده و به دولت بحرین اعلام می‌کنیم که حرکت زشت شما قابل تداوم نیست و ملت ایران در کنار مردم بحرین قرار داشته و حرکت‌های شما را با تمام قوا محکوم می‌کند.

اعرافی تاکید کرد: حضور ملت ما و ملت‌های مسلمان در راهپیمایی روز قدس باید نشان دهد که ما فریب توطئه‌ها را نخواهیم خورد و همچنان اسرائیل دشمن اول جهان اسلام به شمار می‌رود.
ارسال نظرات