رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده:

واکسیناسیون 86 درصد از دام‌های سبک شهرستان خدابنده بر ضد بیماری تب برفکی

86 درصد از دام‌های سبک شهرستان خدابنده بر ضد بیماری تب برفکی به صورت رایگان واکسینه شدند.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۵۲
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۹
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده با تاکید بر بسته شدن کمربند ایمنی دام‌های شهرستان بر ضد بیماری تب برفکی گفت: با تلاش‌های انجام شده 86 درصد از دام‌های سبک این شهرستان به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

مهدی حیدری با اشاره به شناسایی 22 کانون آلوده به تب برفکی بعد از تایید آزمایشگاهی در شهرستان خدابنده افزود: در این کانون‌ها 266 راس دام سبک مبتلا به بیماری تب برفکی شناسایی شده بود که 73 راس از این مجموع تلف شده‌اند.

وی تعداد کانون‌های آلوده به تب برفکی دام‌های سنگین شناسایی شده در شهرستان خدابنده را سه کانون اعلام و اظهار کرد: 22 راس دام در این کانون‌ها به بیماری مبتلا و 10 راس از این مجموع تلف شده‌اند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده با تاکید بر تلاش شبانه روزی کارشناسان اداره دامپزشکی از زمان شایع شدن بیماری تب برفکی تصریح کرد: با تلاش‌های انجام شده 86 درصد از دام‌های سبک این شهرستان به صورت رایگان واکسینه شده‌اند.

حیدری افزود: قبل از بهادار شدن واکسن دام‌های سنگین کارشناسان شبکه دامپزشکی شهرستان خدابنده در سه کانون آلوده شناسایی شده و مناطق اطراف آن‌ها 2 هزار و 286 راس دام سنگین را بر ضد بیماری تب برفکی واکسینه کرده بود.

وی با تاکید بر مشکل بودن مقابله با بیماری تب برفکی به دلیل ماهیت ویروسی آن ادامه داد: همجواری با استان‌هایی که دارای شیوع بالای بیماری تب برفکی هستند و همچنین استان‌های مرزی دارای قاچاق دام کار مبارزه با بیماری تب برفکی را با معضلات اساسی مواجه کرده است.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده با تاکید بر ایمن‌سازی دام‌های کشور بر ضد بیماری تب برفکی به صورت سالانه افزود: دلیل عمده شیوع بیماری ورود بی‌رویه و خارج از ضوابط دام به کشور است که می‌تواند ناقل بیماری‌های خطرناک دیگر از جمله تب کریمه هم باشد.

وی عدم همکاری دامدارها برای واکسینه کردن دام‌ها را یادآور شد و گفت: کارشناسان دامپزشکی برای ورود به محل مورد نظر برای واکسینه کردن دام‌ها همه موارد بهداشتی از جمله تعویض لباس و ضد عفونی‌های موثر را انجام می‌دهند.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده با تاکید بر ضرورت واکسینه کردن دام‌ها به دلیل ماهیت سرمایه‌ای آن برای دامداری‌ها ابراز کرد: دامداران باید متوجه باشند که واکسینه کردن دام‌ها ممکن است چند روزی دام را تحت تاثیر اندک قرار دهد، ولی در نهایت به نفع دامدار تمام خواهد شد چرا که سلامت و ایمنی دام را تضمین می‌کند.

حیدری تعداد واحدهای دامداری صنعتی و سنتی را در شهرستان خدابنده 236 واحد اعلام کرد و گفت: فقط چهار واحد از این مجموع صنعتی هستند.

وی با ابراز نگرانی از عدم استقبال دامداران از واکسینه کردن دام‌های سنگین بعد از بهادار شدن آن ادامه داد: همه باید متوجه باشند که هزینه حداکثری 4 هزار و 300 تومان برای واکسینه کردن دام، در مقایسه با ارزش آن به حساب نمی‌آید.

رئیس اداره دامپزشکی شهرستان خدابنده تعداد دام‌های سبک موجود در شهرستان را 260 هزار دام سبک اعلام و ابراز کرد: این شهرستان38 هزار دام سنگین دارد.

حیدری تاکید کرد: کمربند ایمنی دام‌ها بر ضد بیماری تب برفکی در سطح شهرستان خدابنده بسته شده است

ارسال نظرات
آخرین اخبار