عضو مجلس خبرگان رهبري بیان داشت: قرآن جامعه بشری را به بهترین وجه و سبک زندگی که همان سبک زندگی قرآنی است راهنمایی می‌کند.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۳۴
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۸:۰۶
به گزارش خبرگزاری بسیج از خراسان رضوی، آیت الله سید احمد حسینی در جلسه تفسير و اخلاق اسلامي كاركنان ناحيه فريمان در جمع نیروهای پایور و وظیفه ناحیه و گردان امام حسین(ع) به تبیین سبک زندگی اسلامی و قرآنی پرداخت.

وی با اشاره به آیه 9 سوره مبارکه اسراء تصریح کرد: قرآن جامعه بشری را به بهترین وجه و سبک زندگی که همان سبک زندگی قرآنی است راهنمایی می کند.

حسینی در تفسیر آیه شریفه «انَّ هذا القرآن َیهدی للَّتی هِیَ اقوم» بیان داشت که «سبک» از« للتی هی» می‌آید و آن «طریقه التی» و به معنی طریقه، روشی است و در نهایت همان معنی سبک را می دهد.

وی « اَقْوَم» را به معنای بهترین و استوارترین و قوی ترین، ترجمه و تفسیر کرد و در ادامه آیه برای مؤمنین ویژگی خاصی را که همان بشارت به دریافت پاداش بزرگ است، عنوان کرد و گفت: اساس سبک زندگی همین آیه 9 سوره مبارکه اسراء است.

وی در ادامه گفت: عبادت و بندگی در میان همه ادیان وجود دارد و حتی بت پرستها هم عبادت می کنند و وقتی از آنها در رابطه با پرستش بت سؤال می کنند، می گویند ما اینها را عبادت نمی کنیم مگر اینکه اینها ما را به خدا نزدیک کنند، همه انسانها خدا را عبادت می کنند ولی سبک پرستشها فرق می کند و در میان سبک پرستشها بهترین سبک همان سبکی است که در قرآن آمده است.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه یکی از مظاهر عبادت خدا را روزه داری عنوان کرد و به گونه های مختلف روزه داری در نزد ادیان و اقوام مختلف اشاره نمود و بیان داشت: برخی خدا را عبادت می کنند با ریاضت کشیدن، گاهی روزه داری را به شکل امساک از مسائل جنسی می دانند و حتی ازدواج نمی کنند ولی اسلام بندگی خدا را در قالب روزه داری به سبک خاصی بیان می کند.

وی در ادامه بیان داشت: در قرآن آمده که روزه برشما واجب شده تا بوسیله آن به تقوا برسید و در تفسیر آن بیان داشت که فلسفه روزه داری رسیدن به تقوا است.

حسینی روزه در اسلام را دارای سبک منظمی دانست که مرز و زمان خاص دارد و در تشریح روزه اسلام گفت: در قرآن آمده از طلوع فجر صادق تا شب روزه بگیرید و در این مدت از اموری مثل خوردن و آشامیدن و مفطرات خودداری کنید و این نوع روزه‌داری شما را به تقوا می رساند ولی در برخی از ملل سبك خاصی در روزه داری دارند که اینگونه سبک ها برای جامعه و انسان مضر است و باعث آسیب دیدگی روح جامعه انسانی می شود، آن سبکی که انسان و جامعه را متعالی می‌کند همین سبکی است که قرآن توصیه کرده است.

وی در توصیف روزه داری گفت: روزه داری تشبّه به فرشتگان پیداکردن است، روزه دارانی که درست روزه دار هستند به فرشتگان شبیه می شوند و در این نوع روزه داری بایستی روح و جسم هر دو روزه دار باشد و وقتی اینگونه شد، اخلاق در زندگی موج می زند.

حسینی، روزه داری را از عوامل مهم تربیتی خواند و گفت: با احساس گرسنگی در روزه به یاد گرسنگان می افتیم و خداوند از آن جهت روزه را واجب کرده که با روزه داری به ياد درد گرسنگی محرومین جامعه بیفتیم. در ماه رمضان سفارش شده که به گرسنگان و به محرومین جامعه رسیدگی شود. پیامبر بزرگوار اسلام(ص) در خطبه شعبانیه فرموده اند که سعی کنید در ماه رمضان از ثواب افطاری دادن به روزه داران محروم نباشید، حتی اگر به اندازه نصف دانه خرما یا مقداری آب باشد.

وی یکی از برکات روزه داری را تمرین سفره داری و فرو ریختن ترس مردم از مهمانی دادن دانست.

عضو مجلس خبرگان رهبری در ادامه خواستار توسعه و همگانی کردن سبک زندگی اسلامی شد و در پایان جلسه تفسیر به استفاده بهتر از فرصت بسیار نورانی ماه رمضان برای رسیدن به قلّه های معنویت تأکید کرد و ماه رمضان را ماه همه خوبی ها خواند و بهترین اعمال این ماه را ترک گناه دانست.
ارسال نظرات
پر بیننده ها