غرب و سران غربی که همواره از آزادی بیان دم میزنند، به خوبی خود را نشان دادند و تمام تلاش خود را برای جلوگیری از برپایی این نمایشگاه بکارگرفتند.
کد خبر: ۸۶۹۵۹۰۰
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۰۰

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، مسعود شجاعی طباطبایی دبیر جشنواره «هولوکاست»  پیش از این در گفتگو با خبرنگار تسنیم به عصابانیت غربیها به ویژه «نتانیاهو» و «جان کری» و بیانیه «بانکی مون» دبیر کل سازمان ملل و «ایرینا بوکوا»  مدیرکل یونسکو اشاره کرده‌بود.

اما برخلاف تمام تلاشها و تهدیدها این جشنواره با  بازتاب جهانی و حضور 50 شرکت کننده از سراسر جهان برگزار شد. در این میان حضور 16 طراح از فرانسه با وجود محدودیتهای شدید و مجازاتهای مالی و حبسهای طولانی یکی از نکات مهم این جشنواره بود. موضوعی که نمایانگر روح آزادی‌خواهی و انسان دوستی مردمان حق‌طلب در سراسر جهان بود. جشنواره «هولوکاست» محلی شد برای تجمع هنرمندان متعهدی که دغدغه نسل‌کشی رژیم صهیونیست را داشتند تا با هنر خود، افشاگر جنایات این رژیم کودک‌کش باشند.

اتهام غربیها که نقض صریح آزادی بیان است دلیلی شد تا نظر چند تن از برگزیدگان این جشنواره را جویا شویم.

اگر قرار است که حرفی در مورد هولوکاست زده نشود پس مفهوم آزادی بیان چیست؟

«سعید فرهنگیان» طراح و کارتونیست برگزیده جشنواره،  گفت: من ابتدا با فراخوانی که جشنواره منتشر کرد، تصمیم به شرکت گرفتم. چون به عنوان یک کارتونیست می‌خواستم طرح‌هایم دیده‌شوند.از طرفی دیدگاه‌هایی وجود دارد که هر وجدان بیدار و آگاهی به آن اعتراض می‌کند. این دید‌گاه‌ها جدا از جنبه سیاسی، از جنبه انسانی نیز وحشتناک است. بنابراین من به دو دلیل دیده شدن وموضوع مهم جشنواره در آن شرکت کردم. 

وی درباره‌ی علت جلوگیری  امریکایی‌ها و صهیونیستها از برپایی این نمایشگاه، گفت: علت استفاده ابزاری از واقعه هولوکاست است.کاریکاتوریست همیشه یک نگاه منتقدانه دارد و اگر اینگونه نباشد کاریکاتوریست نیست و مردم به همین دلیل استقبال بیشتری به این هنر دارند که باعث می‌شود این آثار بیشتر دیده شود. دیده شدن این آثار نیز کمک می‌کند به افشای جنایات رژیم صهیونیستی.

فرهنگیان در مورد طراحان فرانسوی که علی‌رغم فضای خفقان کشورش نسبت به موضوع هولوکاست در این مسابقات شرکت کرده‌اند، گفت: این حق طبیعی هر انسانی است که نظراتش را  بیان نکند تا جانش را حفظ کند. اگر هم بخواهم خودم را در موقعیت آنها قرار بدهم؛ خیلی سخت است. ولی خب آزادی بیان چه می‌شود.اگر قرار است که حرفی در مورد هولوکاست زده نشود پس مفهوم آزادی بیان چیست؟

وی در پایان ابراز امیدواری کرد این جشنواره تاثیر مثبتی در جهان داشته باشد.

بازتاب خبر در خبرگزاریهای صهیونیستی نشان از تأثیرگذاری جشنواره دارد

«آرش فروغی» کاریکاتوریست برگزیده جشنواره، گفت: من ده سال است در زمینه کارکاتور کار میکنم و در جشنواره غزه جایزه اول را گرفتم و برای داعش و یمن هم کاریکاتورهایی داشته‌ام.

فروغی در مورد بازتاب جهانی این جشنواره گفت: مسلما بازخوردی که خبر در خبرگزاریهای خارج از کشور به خصوص خبرگزاریهای صهیونیستی داشته ، نشان از تاثیرگزاری جشنواره است.این جشنواره فراتر از یک نمایشگاه کشوری بوده و هنرمندان خارجی استقبال خوبی داشتند و طرحهای با کیفیتی نیز فرستاده‌ا‌ند بنابراین بازخورد بین المللی خوبی خواهد داشت.

وی در مورد طراحان فرانسوی افزود:هرکسی  یکسری معیارهای فکری ، ارزشها و اعتقاداتی دارد.مسلما برای این طراحان نیز این مسئله اهمیت بالایی داشته است.
البته اگر من هم بجای آنها بودم طرح‌هایم را منتشر می‌کردم.برای دفاع از حق نباید از مجازات ترسید.آزادی بیان حد و مرزی ندارد.

«محمود نظری» فارغ التحصیل رشته گرافیک و کاریکاتوریست فعال حوزه رسانه گفت: یکی از فعالیتهای من شرکت در مسابقات کاریکاتور است. بنابراین با دیدن فراخوان، دراین مسابقه شرکت کردم. البته موضوع  چالش برانگیز و موضوع بکر و خوبی بود.

نظری در مورد طراحان فرانسوی گفت: من واقعا خودم را جای کسی نمی‌گذارم، چون قطعا شرایط آنها را درک نمیکنم و نمیدانم فضای آنجا دقیقا به چه ترتیب است. شاید اگر من جای آنها بودم اینکار را نمی‌کردم.

البته این که فرانسوی ها هم در این دوره، هم در دوره قبل شرکت فعالی داشتند و جوایز اصلی را هم گرفتند نتیجه‌ی فشار و محدود کردن به ناحق است.
هرچه چیزی را به ناحق محدود کنند، گرایش افراد به دستیابی به حق بیشتر می‌شود و این قانون، که قانون درستی هم به عقیده من نیست؛ باعث این حضور فعال طراحان شده است چون این نقض آزادی بیان است و در فرانسه هم می‌بینیم که نتیجه عکس داده‌است.

وی در پایان افزود: کاریکاتور و آزادی بیان دو مفهوم نزدیک به هم است. برپایی چنین نمایشگاه‌هایی و استفاده از هنر کاریکاتور میتواند  به خلق آزادی بیان واقعی کمک کند.

«محمد حسین شجاعی طباطبایی» طراح کاریکاتور و انیمیشن درباره انگیزش برای شرکت در جشنواره گفت: هدف من به چالش کشاندن موضوع هولوکاست و خونخواری این رژیم کودک‌کش بود. دوست داشتم سهمی در این موضوع داشته باشم.

دو موضع اصلی که انگیزه من برای شرکت در این جشنواره بود، جنبه هنری کار و علاوه برآن موضوع مهم و جذابش بود.

وی در مورد طراحان فرانسوی افزود: پیروی از حقیقت و انسان دوست بودن باعث شده این هنرمندان در این شرایط سخت در این جشنواره شرکت‌کنند. این هنرمندان می‌خواستند سهمی در این موضوع داشته باشند و واقعا حرکت آنها ارزشمند تر از شرکت ما در این جشنواره است و از اینکه حرفشان را آزادانه بزنند؛ ترسی ندارند.

شجاعی در پایان گفت: به نظرم این یک چالش خوب و بزرگ بود و حس میکنم هر سال که این جشنواره برگزار می‌شود ترس و واهمه صهیونیستها بیشتر می‌شود و مجبور به عقب‌نشینی بیشتری می‌شوند، که این اتفاق بسیار مهمی است.

ارسال نظرات