کارشناس فضای مجازی گفت: امروزه عدم درک صحیح از فضای مجازی سبب شده تا ندانیم خود و خانواده هایمان در چه فضایی مشغول تبادل اطلاعات هستیم و همین نکته زمینه را برای بمباران اطلاعاتی و تغییر دادن سبک زندگی به طور ناخودآگاه فراهم کرده است.
کد خبر: ۸۶۹۵۷۳۷
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، روح الله مومن نسب، با اشاره به اهمیت فضای مجازی از دیدگاه مقام معظم رهبری اظهار کرد: مقام معظم رهبری معتقد به انقلاب در فضای مجازی هستند و فضای مجازی را همچون رودخانه خروشانی می‌ دانند که اگر ما زهکشی‌های لازم را داشته باشیم و بندهای لازم را ایجاد کنیم، می‌توانیم از این رودخانه خروشان به نحو شایسته استفاده کنیم در غیر این صورت تبدیل به سیل مخرب می‌شود و همه چیز را تخریب خواهد کرد.

کارشناس فضای مجازی تصریح کرد: در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری و بر مبنای اصل 110 قانون اساسی قرار شد شورایی بنا شود که منبع تصمیم گیری ها و سیاستگذاری های فضای مجازی باشد و به این مناسبت شورای عالی فضای مجازی از 17 اسفند سال 1390 مامور شد 40 ماموریت بسیار مهم داخلی و جهانی را انجام داده و برای مواجهه فعال و مبتکرانه با فضای مجازی تدبیر کند.

مومن نسب تصریح کرد: متاسفانه وجود کارشکنی های مختلف در بدنه وزارت ارتباطات کشور مانع از تحقق مصوبات شورای عالی فضای مجازی و فراموشی فرامین مقام معظم رهبری شده است.

وی با اشاره به جریان نفوذ از طریق فضای مجازی در کشور بیان کرد: وجود شبکه ملی اطلاعات جهت جلوگیری از نفوذ بسیار مهم است و این شبکه  یعنی اینترنت سالم، سریع، امن و ارزان و اگر بخواهید  سرعت، امنیت و کیفیت اینترنت را بالا ببرید و قیمت آن را کاهش بدهید، چاره‌ای ندارید جز این که شبکه ملی اطلاعات را راه بیندازید.

مومن نسب در ادامه به بیان اثرات منفی فضای مجازی در خانواده ها پرداخت و ضمن تاکید بر ضرورت شناخت هرچه بیشتر فضای مجازی گفت: امروزه عدم درک صحیح از فضای مجازی سبب شده تا ندانیم خود و خانواده هایمان در چه فضایی مشغول تبادل اطلاعات هستیم  و همین نکته زمینه را برای بمباران اطلاعاتی و سوق دادن افکار و سلیقه ها و تغییر دادن سبک زندگی به طور ناخودآگاه فراهم کرده است. 

کارشناس فضای مجازی ادامه داد: حضور در شبکه های اجتماعی و گروههای مختلف بی در و پیکر در پیام رسانهای خارجی ارتباط محرم و نامحرم را به شکل بی قاعده ای تسهیل و ترویج کرد و این مساله جوانان را اعم از مجرد و متاهل به تنوع طلبی عاطفی و جنسی کشانده است و طبیعی است که در چنین افرادی چیزی به نام حریم خانواده مفهومی ندارد و به این شکل بود که حریم خانواده ظرف تنها یکی دوسال در جامعه ما چنان آسیبی دید که در طول صد سال از مدرنیته چنین آسیبی ندیده بود. 

وی افزود: این مساله در بین متاهلین به طلاقهای عاطفی و طلاق های واقعی منجر می شود و برخلاف تصور عموم باید گفت طلاق‌های ثبت شده بسیار بهتر از طلاق‌های عاطفی هستند زیرا در طلاق رسمی حضانت بچه‌ها بعد از جدایی حداقل با پدر یا مادر خواهد بود اما در طلاق عاطفی در حالی که هردو در ظاهر حضور دارند نه پدری وجود دارد نه مادری؛ به عبارتی جزایری در خانواده‌ها شکل می‌گیرد که هیچ ارتباط عاطفی با هم ندارند و این مساله آسیب‌های جدی روانی را به دنبال دارد.

مومن نسب همچنین در اشاره به خطرات استفاده از پیام رسانهای خارجی من جمله تلگرام که این روزها بیشترین استقبال را در میان کاربران ایرانی به خود اختصاص داده است گفت: غالب کاربران حتی بدون اطلاع از این که نصب هریک از این پیام رسانها تا چه حد سطح امنیت اطلاعات کاربر را کاهش می دهد آنها را نصب می کنند. کاربران اطلاع ندارند که با نصب تلگرام یا واتساپ یا هر نمونه دیگر این نرم افزارها اجازه استفاده ای دوربین و میکروفن گوشی را در همه ساعات شبانه روز به نرم افزار پیام رسان داده اند. همچنین اجازه استفاده از کلیه دسترسی ها مثل آلبوم تصاویر، شماره تلفن های ذخیره شده، جی پی اس، بلوتوث و ... و متاسفانه این را نیز اطلاع ندارند که در صورت هک شدن این نرم افزار پیام رسان کلیه دسترسی های داده شده در اختیار فرد هکر خواهد بود!

وی افزود: تلگرام توسط یک یهودی روس تبار به نام پاول دورف و باسرمایه گذاری مایکل میری لاشویلی صهیونیست معروف و تاثیرگذار  تاسیس شده است و طبیعی است یک چنین شبکه صهیونیستی با آن جحم از دسترسی هایی که کاربران ایرانی به او داده اند به دنبال چیزی جز جاسوسی و تزریق محتوای مخرب فرهنگی نباشد. 

مومن نسب ادامه داد: در عمل نیز چنین شد ودیدیم تلگرام تنها شبکه پیام رسان بود که با افزودن قابلیت کانال، امکان عرضه اطلاعات کنترل نشده و نامحدود را بوجود آورد و امروز کانالهای مستهجن این نرم افزار دسترسی به همه محتواهای غیر اخلاقی فیلتر شده را به راحتی ممکن کرده اند. تلگرام قوانین فیلترینگ مارا دور زد ولی ما تلگرام را فیلتر نکردیم!

کارشناس فضای مجازی در مورد آسیبهای مودم های وای فای برای سلامتی خانواده تاکید کرد: خانه هایی که در آنها مودم وای فای روشن است قطعا فرزندان سالمی نخواهند داشت و این فرزندان در آینده در فرزندآوری مشکل خواهند داشت و صد البته مودم های وای فای به صورت جدی به زنان باردار آسیب می زنند.

وی گفت: امروزه مردم با گوشی موبایل به رخت خواب می روند و پس از بیداری نیز قبل از همه به گوشی سلام می کنند و همین گونه است که امروزه گوشی های ما بیشتر از خودمان از ما اطلاعات دارند. باید پرسید آیا این سبک زندگی به سلامت انسان صدمه نمی زند و آرامش روحی و روانی را مختل نمی کند؟

این کارشناس فضای مجازی در ادامه به یکی از قوانین کشور چین در حوزه فضای مجازی اشاره کرد که بر اساس آن اپراتور ها موظفند اگر کسی در روز بیش از 8 ساعت از گوشی خود استفاده کرد وی ررا به مراکز ترک اعتیاد معرفی کنند و این در حالی است که در کشور ما نه تنها حتی یک مرکز ترک اعتیاد به ابزارهای استفاده از فضای مجازی نداریم بلکه اپراتور های بسته های اینترنتی تخفیف ویژه خود را در نیمه شب اراده می کنند که خود دامن زننده به استفاده غلط و اعتیاد است.



ارسال نظرات