خبرهای داغ:
کاهش ساعات تدریس دروس دین و زندگی در سه پایه دهم، یازدهم و دوازدهم از 10 ساعت به 6 ساعت سبب ایجاد نگرانی‌هایی در حوزه تربیت اسلامی و تاثیر آن بر رفتار و کردار دانش آموزان شده است.
کد خبر: ۸۶۹۵۷۱۹
|
۲۷ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۰

به گزارش خبرگزاری بسیج از همدان، اهمیت مقوله تربیت اسلامی در حوزه دانش آموزان و لزوم تثبیت درست آن در روحیات و خلقیات ایشان از جمله ضروریات دینی به شمار می‌آید.

وجود معلمان دینی کارآمد در مدارس تا حدودی می‌تواند این مهم را برطرف کند. هرچه میزان ارتباط معلمان دینی با دانش‌آموزان بیشتر باشد، میزان اثرگذاری و ایجاد تاثیر بهتر خواهد بود.

با خبر شدیم وزارت آموزش و پرورش در اقدامی میزان ساعات تدریس دروس دین و زندگی را در مقطع متوسطه دوم از 10 ساعت به 6 ساعت تقلیل داده است که سبب ایجاد نگرانی‌هایی در حوزه تربیت اسلامی و تاثیر آن بر رفتار و کردار دانش آموزان خواهد شد.

برآن شدیم تا با مصاحبه ای با علی‌اکبر کاووسی، نائب رئیس بسیج شهرستان همدان، آسیب‌ها و تهدیدها و قالب‌های پیشنهادی برای جلوگیری از این غفلت را مورد نقد و بررسی قرار دهیم.

* اجرای این طرح حوزه تربیت اسلامی جامعه را با معضلاتی مواجه خواهد کرد

نائب رئیس بسیج شهرستان همدان با تبریک ایام ماه مبارک رمضان در این زمینه اظهار داشت: باید ابتدا پرسید که دلیل انجام این کار چه بوده است؟ آیا نظر دوستان در واحد‌های تالیف و برنامه ریزی این است که قسمتی از مباحث دینی در پیوست‌های فرهنگی در بین دروس دیگر تدارک دیده شود؟

علی‌اکبر کاووسی تصریح کرد: در صورت قبول این فرضیه اولا محتوای کتاب و ثانیا آموزش‌های لازم برای اجرای این طرح در راستای انجام آن توسط دبیران دروس دیگر پیش بینی شده باشد که برای این پروسه حداقل نیاز به یک دوره چند ساله داریم چراکه توجیه دبیران صورت نگرفته و محتوا نیز فعلا دستخوش تغییر نشده است.

وی با بیان اینکه تنها راه ممکن را می‌توان تدارک این امور در دوره تابستان دانست، ادامه داد: در غیر این صورت می‌توان گفت عمل فوق سنجیده نبوده و اجرای آن در آینده ای نزدیک ما را در حوزه تربیت اسلامی جامعه با معضلاتی مواجه خواهد کرد.

نائب رئیس بسیج شهرستان همدان ابراز داشت: در حال حاضر باید معلمان دینی در زمانهای دیگری در مدارس به امر تربیت دانش آموز بپردازند.

وی با اشاره به اینکه اجرای نمایش، بازی‌های مختلف، فیلم و کلیپ و ... از جمله قالب‌های پیشنهادی برای اجرای این طرح است، گفت: از طرفی دو رویکرد کاهش و یا تغییر محتوا برای دروس و افرایش ساعات آگاهی بخشی دینی از طریق کانال‌های ارائه شده باید مورد توجه قرار گیرد.

کاووسی عنوان کرد: فرهنگ منظومه‌ای از آداب و باورها و ارزشها است و احیاء و ترویج ارزش‌ها، آداب مختلف در زتدگی، تقویت باورها و ... در مکتب عظیم اسلامی، به تشریح بیان شده است و این فرصت‌ها می‌توانند نجات‌بخش وضعیت اسفناک فرهنگی باشد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین برای جلوگیری از ولنگاری فرهنگی که مقام معظم رهبری (دامت برکاته) بر آن تاکید دارند را می‌توان تا حدودی در این مقاطع از زندگی، پایه ریزی و تثبیت کرد تا بتوان مقداری از نگرانی ایشان را در این زمینه کاهش داد.

انتهای پیام/

ارسال نظرات