خبرهای داغ:
مدیر جهاد کشاورزی مهاباد خبر داد

پیش‌بینی برداشت 54 هزار تن گندم مازاد‌ بر مصرف کشاورزان در مهاباد

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد از پیش‌بینی برداشت 54 هزار تن گندم مازاد بر مصرف کشاورزان از اراضی مهاباد خبر داد.
کد خبر: ۸۶۹۵۶۰۷
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۳:۱۲
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، عبدالرحمان کلیجی اظهار داشت: سال گذشته 3 هزار 158 هکتار از اراضی گندم مهاباد به صورت آبی و 41 هزار و 860 هکتار از مزارع گندم به صورت دیم در شهرستان مهاباد زیر کشت رفته است.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد تصریح کرد: پیش‌بینی اولیه تولید گندم 73 هزار و 842 تن گندم اعلام شده بود که متأسفانه بر اثر حوادث غیر مترقبه و خسارت 30 درصد سرمازدگی که وجود داشت میزان تولید این محصول کمتر شد.

وی اذعان داشت: به منظور خرید از گندمگاران مهاباد 11 مرکز خرید گندم کشاورزی در نظر گرفته شده است که چهار مرکز خرید دولتی و بخش خصوصی و هفت مرکز خرید سازمان تعاونی روستایی گندم را از کشاورزان خریداری خواهند کرد.

کلیجی افزود: با توجه به شرایط آب و هوایی مناسب امسال و بارندگی‌های خوب پیش‌بینی می‌شود برداشت گندم 10 درصد افزایش داشته باشد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد اظهار داشت: با توجه به افزایش کیفیت گندم نسبت به سال گذشته پیش‌بینی می‌شود از اراضی زیر کشت این شهرستان 54 هزار تن گندم مازاد بر مصرف برداشت شود.

وی با اشاره به اینکه میزان خسارات وارده در سال زراعی 490 میلیارد ریال است، ادامه داد: 475 میلیارد ریال در بخش باغبانی و 2 هزار و 880 میلیون ریال مربوط به بخش زراعی و یک هزار 126 میلیون ریال مربوط به بخش دام و 860 میلیون ریال در بخش تأسیسات اعلام شده است.

کلیجی با اشاره به تولید عسل در مهاباد، تصریح کرد: طی سال گذشته 250 تن عسل در شهرستان تولید شده و تعداد کندوهای عسل این شهرستان 50 هزار کندو بوده که از این مجموع 4 هزار و 750 کندوی مدرن و 2 هزار و 500 تن کندوی بومی است.

کلیجی اذعان داشت: پیش‌‌بینی می‌شود تولید عسل در سال جاری با توجه به شرایط آب و هوای مناسب و با توجه به تراکم گل و گیاه در این منطقه 40 تا 45 درصد افزایش یابد.

مدیر جهاد کشاورزی مهاباد با اشاره به اقدامات بیمه محصولات کشاورزی، اعلام کرد: در این زمینه ضمن برگزاری کلاس‌های آموزشی در سطح روستاها، برنامه‌های ترویجی از طریق صداو سیما انجام شده است.

وی گفت: 13 هزار و 633 هکتار در بخش محصولات زراعی بیمه شده و دربخش محصولات باغی 2 هزار و 18 هکتار در این شهرستان بیمه شده است.

ارسال نظرات