رشد 5 برابری کشت گیاهان دارویی در کهگیلویه و بویراحمد

معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد گفت:سطح زیر کشت گیاهان دارویی در این استان نسبت به سال 92 به بیش از پنج برابرافزایش یافت.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۴۶
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۰۰
شهرام عسکری در گفتگو با بسیج افزود: هم اکنون 85 هکتار از زمین های کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد زیر کشت گیاهان دارویی استویا، بابونه، نعناع فلفلی و به لیمو است، در حالی که سطح زیر کشت گیاهان دارویی این استان در سه سال گذشته 10 هکتار بود.
وی با اشاره به ایجاد اشتغال مستقیم هشت تا 15 نفری در هر هکتار از گیاهان دارویی، تولید و درآمد 250 تا 400 میلیون ریالی از کشت گیاهان دارویی بیان کرد: توسعه سطح زیر کشت گیاهان دارویی از راهبردهای دولت برای رونق اقتصادی در کهگیلویه و بویراحمد است.
عسکری پرداخت تسهیلات بلاعوض بین پنج تا 90 میلیون ریال، تسهیلات بانکی،حمایت برای سم پاشی و خشک کردن از جمله کمک های دولت برای توسعه کشت گیاهان دارویی در این استان است.
معاون بهبود تولیدات گیاهی سازمان جهاد کشاورزی کهگیلویه و بویراحمد از کشت گل محمدی به عنوان یکی از گونه های گیاهان دارویی در 12 هکتار از زمین های کشاورزی منطقه ده نو و کاکان برای نخستین بار در این استان در سال جاری خبر داد.
عسکری ابراز کرد: براساس برنامه ریزی انجام شده یکهزار هکتار از اراضی کشاورزی کهگیلویه و ویراحمد پاییز امسال زیر کشت گل محمدی خواهد رفت.
وی اظهارکرد: کشت این گیاه با تقویت سفره های آب زیرزمینی، درآمد زایی، اشتغالزایی، توسعه صنعت گردشگری و تلطیف هوا نقش مهمی در توسعه دارد.
عسکری تصریح کرد: این گل نسبت به خشکی و فقر خاک مقاوم و یک محصول راهبردی و اقتصادی است که در 14 استان کشور کشت می شود.
وی عنوان کرد: این گیاه در سال سوم به مرحله گل دهی می رسد که در هر هکتار 1/5 تن گل استحصال و از هر چهار تن نیز یک کیلوگرم اسانس تولید که ارزش ریالی هر کیلو اسانس نیز 300 میلیون ریال است.
عسکری اشتغالزایی در هر هکتار را دو نفر ذکر کرد.
وی افزود: در حال حاضر ظرفیت کاشت بیش از 10هزار هکتار گل محمدی در استان وجود دارد که در صورت تحقق این امر کهگیلویه وبویراحمد تا چند سال آینده به یکی از قطب های مهم این محصول در کشور تبدیل می شود.
کشاورزان استان 700 هزار نفری کهگیلویه و بویراحمد سالیانه 800 هزار تن محصول تولید و روانه بازار مصرف می کنند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار