بیابان تهدیدی جدی برای کهگیلویه و بویراحمد سبز

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با بیان اینکه حدود 40 هزار هکتار از اراضی ملی استان در حال بیابانی شدن است، گفت: این امر برای منابع ملی و نسل آینده تهدیدی جدی است.
کد خبر: ۸۶۹۵۵۴۱
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۹:۵۴

ظهر امروز نشست خبری مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد با اصحاب رسانه به مناسبت 28 خرداد، روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی در یاسوج برگزار شد.

عزت‌الله بهشتی‌فر در این نشست با بیان اینکه حدود 85 درصد از اراضی کهگیلویه و بویراحمد منابع ملی هستند، اظهار کرد: حدود 874 هزار هکتار از این اراضی جنگل و 500 هزار هکتار آن مرتع است.

مدیرکل منابع طبیعی کهگیلویه و بویراحمد میزان بیابان موجود در استان را حدود 40 هزار هکتار (شهرستان‌های گچساران و بهمئی) عنوان کرد و گفت: این امر برای منابع ملی و نسل آینده تهدیدی جدی است.

این مسؤول بیابان را یکی از مهم‌ترین موضوعاتی که جامعه بشری را تهدید می‌کند دانست و بیان داشت: عوامل مهمی از جمله عوامل طبیعی و انسانی در تخریب منابع و تبدیل شدن آنها به بیابان موثر هستند.

وی به استفاده غیرمنطقی و بی‌رویه انسان‌ها از منابع طبیعی اشاره کرد و یادآور شد: فعالیت‌های بدون حساب و کتاب و غیراصولی انسان‌ها از منابع عامل اصلی تخریب و نابودی منابع و تبدیل آنها به بیابان است ضمن اینکه اگر انسان‌ها طبق برنامه‌ریزی صحیح و درست از منابع موجود استفاده کنند فعالیت‌های آنها قابل کنترل خواهد بود.

این مسؤول شعار امسال روز جهانی مقابله با بیابان‌زایی را، «حفاظت زمین و احیاء اراضی با مشارکت مردم» عنوان کرد و گفت: مردم مهم‌ترین نقش را در حفاظت و احیاء منابع ملی دارند.

بهشتی‌فر عدم وجود اعتبار کافی را دلیل عمده باز ماندن از کارهای زیرساختی و مهم مانند انجام پروژه‌های آبخیزداری، جنگلکاری و مرتع دانست و خاطرنشان کرد: اعتبارات استانی ما بسیار ناچیز و کم است و حتی کفاف حقوق پرسنل را هم نمی‌دهد.

وی کاشت نهال، کاشت بذر، کپه کاری (آنغوزه)، انجام عملیات آبخیزداری و مشارکت دادن مردم در حفاظت از منابع ملی را مهم‌ترین راهکارهای حفظ و احیای منابع طبیعی عنوان و تصریح کرد: در سال جاری قصد داریم در حد توان و وسع این اقدامات را انجام داده و ضمن حفاظت و احیای منابع طبیعی استان از پیشرفت و توسعه بیابان در عرصه‌های ملی جلوگیری کنیم.

ارسال نظرات