خدادادی: کشاورز در مهرماه محصول خود را فروخته است لذا پول افزایش قیمت خرما به جیب واسطه گران رفت. دولت فکری به حال تولید می‌کرد در چنین مناسبت‌هایی این چنین افزایش قیمتی را شاهد نبودیم
کد خبر: ۸۶۹۵۴۹۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۵۶

به گزارش خبرگزاری بسیج، نادر خدادادی، دبیر انجمن خرمای ایران  بیان داشت: خرما انواع مختلفی دارد که در این میان خرمایی مانند خرمای مضافتی در کل بازار ایران فروش دارد، قیمت این نوع خرما از 4 هزار و 500 تومان به حدود 8 هزار تومان رسیده است یعنی در حقیقت قیمت آن ناگهان 90 درصد افزایش یافته است.

وی ادامه داد: همیشه در ماه رمضان به دلیل افزایش تقاضا درصدی افزایش قیمت وجود داشت اما امسال بنا به دلایل دیگر این افزایش قیمت بیشتر بود.

دبیر انجمن خرمای ایران گفت: دلایل دیگری نیز برای این افزایش قیمت وجود دارد که کمبود تولید به دلیل کاهش بارندگی و افزایش 10 درصدی صادرات از جمله این دلایل بوده است.

وی تصریح کرد: کشاورز در ماه‌های شهریور و مهر ماه محصول خرمای خود را به فروش می رساند بنابراین پول افزایش ناگهانی قیمت خرما نیز به جیب کشاورز نمی رود.

نماینده انجمن ملی خرمای ایران افزود: در واقع 50 درصد افزایش قیمت مربوط به مسائل ذکر شده است اما 50 درصد مابقی مربوط به واسطه گری‌ها است که به دلیل سود بیشتر بر روی قیمت می کشند. تمامی موارد دست به دست هم دادند تا چنین افزایش قیمتی را در ماه رمضان امسال شاهد باشیم.

خدادادی اظهار داشت: البته در این میان نمی توان کشاورز، فروشنده و حتی واسط را مقصر دانست در حقیقت دولت با حمایت نکردن از تولید و سخت شدن شرایط آن و همچنین بالا بودن هزینه‌های نگهداری مهم ترین مقصر برای این گونه افزایش قیمت‌ها است.

وی تأکید کرد: وقتی که یک کارخانه دار ماهیانه 22 درصد سود به بانک می‌دهد بدون شک وقتی فرصتی پیش بیاید که محصول خود را بالاتر به فروش برساند مجبور است که این کار را بکند تا سود خود به بانک را پس دهد.

نماینده انجمن خرمای استان بوشهر خاطرنشان کرد: قرار بود دولت یارانه برق بدهد اما این کار را نکرد الان هر ماه ما فقط 4تا 5 میلیون تومان پول برق سردخانه ای را می دهیم که در آن خرما را از برج 7 نگه داری می کنیم. 10 درصد افراد سودجو در گرانی محصولی مانند خرما مقصر هستند 80 درصد این گرانی به دلیل بی برنامگی دولت در حمایت از تولیدکننده است.

ارسال نظرات