خبرهای داغ:
گزارش «بسیج» از راه اندازی کارگاه قالی بافی با همت جهادی

احیای فرش دستباف با تلاش سه جوان بیرجندی + تصاویر

جوانان بسیجی بیرجندی که با راه اندازی کارگاه بافت فرش گامی در جهت تولید این هنر و صنعت اصیل ایرانی برداشته اند و نیازمند یاری مسئولان استانی هستند.
کد خبر: ۸۶۹۵۳۸۶
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، با هماهنگی که از سوی بسیج سازندگی و روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه بیرجند برای تهیه خبر کارگاه بافت فرش دستباف و از همت سه جوان بیرجندی به همراه مسئول بسیج سازندگی این ناحیه راهی یکی از محله های قدیم بیرجند شدیم.

استان خراسان جنوبی و شهرستان بیرجند نقش اساسی در تولید فرش دست باف از گذشته های دور تا کنون داشته است و دارد.

در سالهای بعد از انقلاب اسلامی بخصوص در سالهای اخیر متاسفانه این هنر زیبای ایرانی کمی مغفول مانده و مسئولین مربوطه آن گونه که شایسته این هنر اصیل ایرانی است توجه نداشته و بزرگترین ضررر ها نصیب این صنعت بزرگ و ملی ایرانی ما شده است.

جای تاسف دارد که این هنروصنعت بزرگ ایرانی در کشور های دیگر جای خود را باز و ازنقوش، هنر و صنعت بزرگ ایرانی استفاده امام مسئولین و حتی مردم ما به آن بی اهمیت اند.

اما هنوز هم دیر نیست ومی توان چاره ای اندیشید و این هنر وصنعت بزرگ ایرانی را احیاء و مورد توجه قرار داد زیرا در دنیای امروز که هر روز دشمنان نقشه های فریبننده ای می کشند و می خواهد ایران و ایرانی مسلمانی نباشد با تکیه برا توان خود از همه نفوذ های دشمن مکار جلوگیری کرد و این نمی شود مگر از فرمان ولی امر مسلمین امام خامنه ای(حفظه الله) اطاعت شود و همه دولت و ملت ایران اسلامی با عزمی بلند و گام هایی استوار در راه رسیدن به پیشرفت این کشور قدم بردارند.

امام خامنه ای(حفظه الله) اقتصاد کشور را در عرصه کنونی به یک کارزار تشبیه و تأکید کردند که هر کسی در این کارزار به نفع کشور تلاش کند جهاد کرده است.

محمد پور: آنقدر مسئولین سنگ جلوی پای ما گذاشتند که اگر شوق تولید و اجرای فرمان ولایت نبود؛ انگیزه خود را از دست می دادیم

 آقایان محمد رضاخوشحال، مجید نوری و مصطفی محمدپور سه دوست و جوانان بیرجندی هستند که از چهار سال پیش با دستانی خالی اما عزمی راسخ توانستند باتوکل برخدای متعال و گذاشتن قسمتی از همت و توان نیروی جوانی خویش یک کارگاه تولید فرش دست باف ایجاد و راه اندازیی کنند.

مصطفی محمد پور در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار پایگاه اطلاع رسانی سپاه انصارالرضا(علیه السلام) خراسان جنوبی با بیان اینکه ما در سال 1391 که بنا بر نامگداری و تا کیدات امام خامنه ای (حفظه الله) سال تولید ملی، حمایت از کارو سرمایه ایرانی نام گذای شده بود با هم پیمان بستیم تا یک کار تولیدی راه اندازی کنیم، اما چه کاری؟

همت جهادی سه جوان بیرجندی برای احیای فرش دستباف/ فرش یکی از با اصالت ترین هنرهای ایران زمین + تصاویر

وی با بیان اینکه پیشنهاد کار احیای هنر فرش یا همان قالی بافی بود، ادامه داد: به همراه دوستان شش ماه کار تحقیقاتی در خصوص مشکلات و موانع این کار انجام دادیم، مشکلات را دیدیم اما از اراده خود برنگشتیم، و برای تک تک موانع برنامه ریزی کردیم.

محمد پور افزود: برای شروع کار جایی اجاره کردیم، در روزنامه برای جذب نیرو آگاهی دادیم و با خرید یک دار دست دوم قالی بافی کار خود را شروع کردیم، کم کم چند دار دیگر اضافه شد .

این جوان بیرجندی با بیان اینکه تا کنون ده دارقالی را در کار گاه بافت فرش اضافه کردیم، عنوان کرد: چهاردار آن برای بافت قالی 12 متری و چهار تای دیگرآن برای قالی 9 متری و 2 دستگا آخر برای قالی 6 متری می باشد.

وی با بیان اینکه 18نیروی مستقیم در این کارگاه مشغول به کار هستند، گفت: از بعضی کوتاه بینی ها در ادارات دولتی استان گلایه دارم.

وی ادامه داد: در سال 1393 بنابر معرفی اداره کار استان قرار بود جهت پیشرفت کار وامی به کارگاه پرداخت شود اما یک کارمند در سازمان صنعت، معدن و تجارت آنقدر سنگ جلوی پای ما گذشت که اگر شوق تولید و اجرای فرمان رهبری نبود انگیزه خود را از دست میدادیم

همت جهادی سه جوان بیرجندی برای احیای فرش دستباف/ فرش یکی از با اصالت ترین هنرهای ایران زمین + تصاویر.

محمد پور خطاب به مسئولین گفت: از مسئولین می خواهیم موانع جلوی پا تولید را کاهش دهندآیین نامه ها را اصلاح و مجوز های موازی در تولید را کم کنند، تا یک کارمند کوتاه بین نتواند با همین آیین نامه ها قفل بر پای صنعت استان بزند، دولت میتواند در نوک هرم از تولید کنندگان حمایت و کار های خوبی انجام دهد.

وی با اشاره به بازار فروش فرش دست باف گفت: فرش تولیدی ما یکی از بهترین و مرغوب ترین فرش های تولیدی بیرجند است و از نظر مرغوبیت و مشخصات فنی فرشبافی با فرش تبریز برابری میکند اما با قیمت هر متر حدوداً یک میلیون و پانصد هزار تومان نصف قیمت فرش تبریز را دارد.

وی ادامه داد: برابری فرش ما با فرش دست باف تبریزباعث شد بتوانیم با حضور در نمایشگاه های یزد، مشهد و شیراز تعدادی از تولیدات فرش دستباف این کارگاه که با توان بافندگان بومی در این کارگاه بافته شده بود به خارج از استان صادر کنیم.

این کارآفرین بیرجندی تاکید کرد: قالی بیرجند یکی از قدیمی ترین هنرها و فرش بیرجند به عنوان باکیفیت ترین فرش ها مشهوردر سطح کشور و جهار بوده است اما در سال های اخیر به خاطر کم توجه ای مسیولین و تقلب در فرش بیرجند، این فرش صدمات زیادی خورده است و ما تلاش کردیم با کیفیت بالای خود هنر فرشبافی را به عنوان یک شغل پایدار در بیرجند حیاء کنیم.

نوری: گرفتن وام برای تولید کننده همانند سم است

مجید نوری نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج با اشاره به اینکه گرفتن وام برای تولید کننده را همانند سم عنوان کرد و گفت: کمک مسئولین ونهادهای مربوطه برای فروش و صادرات می تواند بزرگترین حمایت از تولیدباشد.

وی خواستار کمک دولت از طریق تعامل بین سفارت خانه ها و اداره کل صنعت، معدن و تجارت در جهت صادرات این محصول با کیفیت در خارج از کشور شد.

همت جهادی سه جوان بیرجندی برای احیای فرش دستباف/ فرش یکی از با اصالت ترین هنرهای ایران زمین + تصاویر.

محمد زاده: متاسفانه بانوان ما کمتر به دنبال مشاغل خانگی هستند

محمد زاده بانوی بیرجندی و بافنده فرش در این کارگاه فرش بافی در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: از نوجوانی به بافت فرش مشغول بودم .

وی با بیان اینکه در این کار گاه بیمه نیز شدم ادامه داد: با توجه به مشکلات معیشتی به دنبال کاربودم که بتوانم هم کمک خرج خانواده وهم نان حلالی بر سر سفره فرزندانم ببرم که با دیدن آگهی بافت فرش به این کارگاه برای کار مراجعه و مشغول بافت فرش هستم.

این بانوی میانسال بیرجندی با بیان اینکه متاسفانه بانوان ما به دنبال مشاغل خانگی کمتر هستند، گفت: توصیه می کنم بانوان به دنبال مشاغل خانگی ، صنایع دستی و کارهای هنری باشند.

وی تاکید کرد: هنر و صنعت فرش دستی ما نیاز مند حمایت مسئولین است.

طالبی: بافت فرش یک کار تولیدی و هنر است

طالبی یکی دیگر از بانوان شاغل در این کارگاه فرش بافی که فرزندان کوچکش نیز در این کارگاه حضور داشتند عنوان کرد: من سرپرست خانواده و سه فرزند دارم مسئولین این کارگاه سخت گیر نیستند که فرزندانم همراه من نباشند.

وی با بیان اینکه درآمدی که از بافت فرش در این کار گاه بدست می آورم بد نیست، افزود: بانوان ما که توان کار را دارند حتما به دنبال حرفه ای باشند وبافت فرش یک کار تولیدی وهنراست که هم توان لازم را می طلبد و هم باید سلیقه و علاقمند به این کار باشیم.


حیدری:  فرش بافی یکی از با اصالت ترین هنرهای  ایرانیان است

حیدری یکی دیگر از بانوی بیرجندی که در این کارگاه مشغول کار است در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: یک و سال و نیم است در این کارگاه مشغول کار هستم وخوشحالم که بتوانم باری را از روی دوش خانواده ام بردارم.

این بانوی جوان بیرجندی عنوان کرد: هنر فرش یکی از با اصالت ترین هنر ایران است ولی باید کاری کنیم که این هنر به فراموشی سپرده نشود

همت جهادی سه جوان بیرجندی برای احیای فرش دستباف/ فرش یکی از با اصالت ترین هنرهای ایران زمین + تصاویر.

صالحی: بیمه و فروش فرش از مشکلات ما در این کارگاه بافت قالی است

صالحی سرپرست این کارگاه بافت فرش نیز در گفتگو با خبرنگار بسیج گفت: فرش بیرجند بهترین فرش در سطح کشور و جهان است واین حمایت مسئولان را می طلبد ولی متاسفانه مسئولان دولتی حمایت های لازم را نمی کنند.

وی با بیان اینکه فروش فرش های بافته شده در این کارگاه به سختی به فروش می رسد، افزود: بیشترین مشتریان ما داخلی هستند وقشر ضعیف و یا متوسط جامعه نمی توانند فرش دست باف را بخرند.

صالحی با اشاره به اینکه ما می توانیم در این گارگاه افزایش نیرو داشته باشیم ولی دولت برای بیمه کردن کارگرحمایت های لازم را انجام نمی دهد، عنوان کرد: متاسفانه نمی توان درکارگاه ها بیشتر از ده نفر بیمه باشند ولی اگر بیشتراز این تعداد باشند باید بیمه کار گرآزاد واریز شود

همت جهادی سه جوان بیرجندی برای احیای فرش دستباف/ فرش یکی از با اصالت ترین هنرهای ایران زمین + تصاویر.

وی با بیان اینکه همه بافندگان این کارگاه تولیدی فرش از قشر ضعیف جامعه هستند، گفت: ما در سال می توانیم در این کارگاه در حدود 200تا 250 متر فرش ببافیم.

صالحی تاکید کرد: بزرگترین مشکل ما در این کارگاه بافت فرش فروش و بیمه است که اگر بخواهیم نیروی جدید داشته باشیم باید کارگاه بیمه آزاد برای کار گر پرداخت کند واین برای مه مقرون به صرفه نیست.

در پایان می توان گفت بافت و صادرات فرش صرف نظر از ارزآوری، از هنر، خلاقیت و تجلی فرهنگ اصیل ایرانی حکایت دارد بنابراین از لحاظ معنوی نیز حائز اهمیت است و از پشتوانه تاریخی مستحکمی برخوردار می‏باشد.

امروزه نیز پشتوانه عظیم فرهنگی و هنری این صنعت موجب شده که فرش‌های دستباف سایر کشورها به نام کشور ما عرضه شود و با کمال تأسف به لحاظ کیفیت نامطلوب خود لطمه شدیدی به بازار فرش ایران وارد کند.

به امید روزی که بتوان با همتی بلند این هنر و صنعت به وسیله مسئولین و مردم مورد توجه بیشتر قرار گیرد.


انتهای خبر/12

ارسال نظرات
پر بیننده ها