گزارشی از پروژه آبرساني قرارگاه سازندگي كوثر در استان خوزستان

روستاهاي احمد فداله ديگر تشنه نيستند

قرارگاه سازندگي كوثر سپاه در راستاي ايجاد امنيت پايدار و ايجاد محبوبيت و كارآمدي نظام اسلامي، طرح‌هاي زودبازده‌اي را در روستاهاي محروم و دورافتاده به اجرا مي‌گذارد. ...
کد خبر: ۸۶۹۵۱۷۸
|
۲۶ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۸
به گزارش خبرگزاری بسیج، قرارگاه سازندگي كوثر سپاه در راستاي ايجاد امنيت پايدار و ايجاد محبوبيت و كارآمدي نظام اسلامي، طرح‌هاي زودبازده‌اي را در روستاهاي محروم و دورافتاده به اجرا مي‌گذارد. اين طرح‌ها كه عموماً به جهت زدودن محروميت از چهره مناطق كم‌برخوردار و دورافتاده اجرا مي‌شوند، مواردي چون ساخت مدرسه، درمانگاه، پل، جاده مواصلاتي، زمين ورزشي، مزار شهدا، غسالخانه و... را شامل مي‌شوند. اخيراً قرارگاه كوثر پروژه آبرساني به روستاهاي منطقه احمد فداله از توابع شهرستان دزفول را به انجام رساند كه گزارش زير نگاهي بر اين تلاش خالصانه دارد.

 گردنه‌هاي پرپيچ و خم
دهستان احمد فداله از توابع بخش شهيون، 120 كيلومتر با شهرستان دزفول فاصله دارد، اما نه آن 120 كيلومتري كه مثلاً در اتوبان تهران- قم، گاز وسيله نقليه‌‌ات را بگيري و يكي، دو ساعت بعد مقصد باشي. در برخي از نقاط مسيرهاي ارتباطي به احمد فداله، عملاً جاده‌اي وجود ندارد و براي ادامه راه با سختي‌هاي بسياري روبه‌رو مي‌شوي. به عنوان نمونه از روستاي بوالحسن كه به طرف احمد فداله مي‌روي، آبراهه‌ها جاده را كاملاً قطع مي‌كنند و چند باري اتومبيل‌هاي شاستي بلند در گل و لاي جاده گير مي‌كنند و چون دهستان در يك منطقه كوهستاني و در ارتفاع 2500 متري از سطح دريا قرار دارد، به گردنه‌هاي باريك و پرپيچ و خم مي‌رسي كه اگر كمي غفلت كني، خودت را همراه وسيله‌نقليه‌ات به شيب تند دره، پايين مي‌كشد.
 دبه‌هاي تشنه!
نداشتن راه دسترسي مناسب و صعب‌العبور باعث شده تا منطقه احمد فداله از حداقل امكانات محروم باشد و 50 روستا با 7 هزار نفر جمعيت، در شرايط سختي به سربرند، چنانچه اغلب مردم اين منطقه تا مدت‌هاي مديدي از داشتن آب شرب و مورد نياز، ‌بي‌بهره بودند و داستان تأمين آب خصوصاً براي بانوان احمد فداله‌اي، تبديل به مثنوي هفتاد من شده بود!
ماجراي روزانه مشقت مردم براي تأمين آب از دبه‌ها و پيت‌هاي پلاستيكي شروع مي‌شد كه صبح به صبح زنان و دختران منطقه آنها را به دست مي‌گرفتند و سبكبال به سمت نهرها و چشمه‌هاي اطراف محل زندگي‌شان مي‌رفتند. گاهي چند صد متر و گاه يكي، دو كيلومتر طي مي‌كردند تا به نهرها برسند و تازه با پر كردن دبه‌هاي 20 ليتري، بايد همين مسير طي شده را اين بار سنگين و نفس زنان برمي‌گشتند و روز بعد، روز از نو و روزي از نو.
 صداي پاي آب
از سال 93 با آسيب‌شناسي‌هايي كه صورت گرفت، جمعاً 17 روستا شناسايي شدند كه از لحاظ تأمين آب، با مشكلاتي جدي روبه‌رو بودند. از همين زمان قرارگاه سازندگي كوثر با همكاري سپاه ناحيه دزفول و آبفار اين ناحيه، عمليات لوله‌گذاري و آبرساني را آغاز كردند. طرحي كه به دليل شرايط سخت و صعب‌العبوري منطقه، با سختي‌هاي بسياري روبه‌رو بود، اما با تلاش جهادگران عرصه سازندگي، اين مهم طي تقريباً دو سال انجام پذيرفت، ‌چنانچه مراسم افتتاح پروژه در تاريخ 23 ارديبهشت ماه 1395 با حضور سردار حزني مشاور فرمانده كل و فرمانده قرارگاه سازندگي كوثر، سردار رجبي فرمانده تيپ خوزستان، سرهنگ محتشمي‌راد فرمانده سپاه ناحيه دزفول، سرهنگ ممبيني مسئول بسيج سازندگي سپاه استان خوزستان، مهندس رحمتي‌فر مدير اجرايي پروژه‌هاي آبرساني روستاهاي دزفول، سروان حكيمي‌فر مسئول بسيج سازندگي دزفول، گروه جهادي منتظران خورشيد، شوراي اسلامي روستا و اهالي خونگرم و ولايتمدار منطقه احمد فداله افتتاح شد.
 هديه‌اي از آقا
سردار حزني در آئين بهره‌برداري از اين طرح‌ها با اشاره به خدمات ارزنده سپاه در محروميت‌زدايي و خدمت‌رساني روستاهاي سراسر كشور اظهار داشت: با اينكه سپاه مسئوليتي در قبال كاستي‌هاي روستاها ندارد اما با بهره‌گيري از توان نيروهاي بسيجي در قالب بسيج سازندگي گام‌هاي بلندي در زدودن غبار محروميت در مناطق روستايي و عشايري كشور به خصوص خوزستان برداشته است.  وي همچنين اقدامات محروميت‌زدايي سپاه را كمك به كارآمدي دولت دانست و گفت: جهادگران سپاه و بسيج، ضمن افتخار به خادمي ملت، اين پروژه‌ها را هديه امام خامنه‌اي به ولي‌نعمتان انقلاب مي‌دانند كه همواره توجه به محرومان از مطالبات اساسي رهبري است.  در پروژه آبرساني به دهستان احمد فداله، به 17 روستاي اين منطقه آبرساني شد كه روستاهاي داس مورت، پلو، عيدي مرده بالا و پايين، در آبينه، دره خشك، چهاردرون، گچستان، برد شمشير، بابا خدا، آب انار، ‌مازه پارياب بالا و پايين، پولاك آب و گيوه درون، از نعمت آب در محل زندگي خود بهرمند شدند كه با تهيه و نصب تانكرها و مخازن مورد نياز در روستاها توسط قرارگاه كوثر، ‌امكان نگهداري و ذخيره مناسب آب نيز فراهم شد تا بار ديگر جهادگران، اين آيه‌هاي مجسم قرآن و سفيران كار و تلاش، پيام‌رسان شايسته‌ نظام اسلامي به محرومين و روستاييان باشند.
ارسال نظرات
آخرین اخبار