خبرهای داغ:

هیچ موردی از ابتلا به وبا در قم گزارش نشده است

مدیر گروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم گفت: با اتخاذ راهکارهای لازم بیماری وبا در این استان کنترل شده و تاکنون هیچ موردی از ابتلا به این بیماری شناسایی و یا گزارش نشده است.
کد خبر: ۸۶۹۴۵۸۲
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۳:۱۰
به گزارش خبرگزاری بسیج از قم، محمد نیک پور روز دوشنبه در گفت و گو باخبرنگاران افزود: با توجه به قرار گرفتن در فصل گرما، مرکز بهداشت تمام ظرفیت خود را جهت مقابله با بیماری وبا به کار گرفته و در این زمینه نگرانی وجود ندارد. 

وی اضافه کرد: 90 درصد از افرادی که سال گذشته در استان قم به وبا مبتلا شدند، اتباع خارجی بودند که با مدیریت مناسب از همه گیری این بیماری جلوگیری شد.
 
وی خاطرنشان کرد: در چند سال اخیر موارد شدید و غیرقابل کنترلی از ابتلا به بیماری وبا در استان نبوده و در این زمینه تمام مراکز بهداشتی با آگاهی کامل جهت پیشگیری و کنترل بیماری در آماده باش هستند. 

وی با اشاره به اقدامات مرکز بهداشت در راستای جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا گفت: در تمام مراکز بهداشتی از بیماران مشکوک جهت یافتن موارد ابتلا قبل از همه گیری و درمان به موقع بیمار، نمونه گیری انجام می شود. 

نیک پور افزود: دوره های آموزش همگانی برای کارکنان اداره ها و مراکز حوزه بهداشت و درمان برگزار می شود تا در زمینه انجام اقدامات لازم برای بیماران اسهالی و نحوه ارجاع آن ها به مرکز درمانی اطلاعات کافی داشته باشند. 

وی اضافه کرد: همچنین این مرکز با نصب بنر، دیوارنویسی و توزیع بروشور جهت ارائه آموزش های لازم به همشهریان در خصوص چگونگی صرف مواد غذایی و سبزیجات برای پیشگیری از ابتلا به بیماری وبا اقدام کرده است. 

وی گفت: کمیته التور(وبا) مرکز بهداشت و دانشگاه علوم پزشکی قم جهت هماهنگی درون بخشی و برون بخشی بین معاونت های بهداشت و درمان، بیمارستان ها، فوریت ها و کارشناسان بهداشتی تشکیل شده و طرح هایی را به تصویب رسانده است. 

نیک پور با تاکید بر اینکه همشهریان باید مراقبت های لازم را جهت جلوگیری از ابتلا به بیماری وبا انجام دهند، گفت: تماس مستقیم و یا غیرمستقیم دست با مدفوع و استفراغ فرد بیمار، خوردن آب و غذای آلوده و سبزی و میوه که ضدعفونی نشده یا با آب آلوده شسته شده، شستشوی ظروف غذا و شنا کردن در آب های آلوده از راه های انتقال بیماری وبا است. 

وی بیان کرد: احساس پری و سروصدا(غرغر) در شکم، مدفوع شل و آبکی که بعد از چند باردفع مدفوع آبکی مواد دفعی نمای لعاب برنج به خود می گیرد، استفراغ بدون حالت تهوع قبلی، دل درد و دل پیچه و عطش و تشنگی شدید از علائم ابتلا به این بیماری می باشد. 

وی با بیان اینکه مرکز بهداشت آماده ارائه خدمات رایگان به همشهریان است، تاکید کرد: با مشاهده علائم بیماری وبا به نزدیکترین واحد بهداشتی و درمانی مراجعه کنند. 

مدیرگروه پیشگیری و مبارزه با بیماری های مرکز بهداشت قم افزود: کارشناسان بهداشت محیط مرکز بهداشت نظارت کافی و تمام وقت بر مراکز تولید و عرضه مواد غذایی داشته و دارند و همشهریان می توانند گزارش و مشکلات بهداشتی خود را با سامانه 190 در میان بگذارند. 
ارسال نظرات
آخرین اخبار