رئیس بخش رادیوتراپی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری گفت: یک دستگاه رادیوتراپی در این مرکز وجود دارد که 5 هفته خراب بود.
کد خبر: ۸۶۹۴۴۹۸
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج از مازندران، 3 هزار بیمار سرطانی سالانه برای درمان به بیمارستان ها و مراکز درمانی مراجعه می کنند و طبق گفته مسئولان دانشگاه علوم پزشکی، 50 درصد بیماران با توجه به افزایش سطح آگاهی به جز جراحی به بقیه مراحل درمانی مانند شیمی درمانی و رادیوتراپی نیاز پیدا نمی کنند.

شایعترین نوع سرطان در مازندران ، سرطان دستگاه گوارش به خصوص معده است و در بانوان هم سرطان پستان شایع تر است.

درد روی درد

یکی از بیماران سرطانی که به بیماری معده مبتلا است می گوید: سه نفر از اعضای خانواده به این بیماری مبتلا هستند.

این خانم که حاضر نبود فامیلی اش ذکر شود، افزود: بعد از انجام شیمی درمانی به گفته پزشک خود باید رادیوتراپی انجام دهد.

وی گفت: چون تعداد دستگاه رادیوتراپی در مازندران کم است گاهی اوقات حتی یک تا دو ماه در انتظار نوبت می ماند.

یکی دیگر از بیماران که به سرطان پستان مبتلا است می گوید: دو روز گذشته تنها دستگاه رادیوتراپی در مرکز استان خراب بود و و ما را به مرکز رادیوتراپی بابلسر فرستادند.

این خانم افزود: با مراجعه به بابلسر و انجام چند جلسه رادیوتراپی آن دستگاه هم خراب شد و به ما گفتند به تهران بروید.

به گفته وی؛ با توجه به وضعیت بد مالی، وقتی کرایه رفتن به بابلسر را با مشقت فراهم کردم، چطور می توانم کرایه تهران را فراهم کنم؟

یکی دیگر از بیماران که حدود 40 ساله است، گفت: تحمل درد بیماری وهزینه های سنگین به کنار، خرابی دستگاه هم دردی به روی دردهایمان است.

وی از مسئولان خواست تا هر چه زودتر تعداد دستگاه ها را افزایش دهند تا با خیال راحت رادیوتراپی انجام دهند.

این بیمار افزود: تقریبا دو روزی است که تنها دستگاه رادیوتراپی در مرکز استان درست شده است، ولی چون حجم بیماران زیاد است باید منتظر بمانیم تا چه زمانی نوبتمان می شود.

وی از مسئولان بیمارستان و از دکتر جان بابایی ، رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران قدردانی کرد و گفت: چون دکتر جان بابایی پزشک فوق تخصص خون و آنکولوژی است درد ما را بهتر درک می کند و هر روز که می گذرد امکانات و شرایط برای ما بهتر می شود.

این بیمار گفت: در حال حاضر بزرگترین مشکل ما کمبود دستگاه رادیوتراپی است و به عنوان یک بیمار درد کشیده خواهش مندم این مشکل را هر چه زودتر حل کنند.

رئیس بخش رادیوتراپی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری در گفتگوی با  باشگاه خبرنگاران جوان از ساری گفت: یک دستگاه رادیوتراپی در این مرکز وجود دارد که 5 هفته خراب بود.

دکتر آرش قاسمی افزود: 100 بیمار روزانه به مرکز رادیوتراپی این بیمارستان مراجه می کنند و با توجه به حجم بیماران این دستگاه پاسخگو نیست.

وی با بیان اینکه در این مرکز دو فضا برای نصب دستگاه وجود دارد، گفت: یک فضا در حال استفاده است و فضای دوم آماده است، قابلیت نصب دستگاه دوم را هم دارد ولی هنوز دستگاه خریداری نشده است.

رئیس بخش رادیوتراپی بیمارستان امام خمینی (ره) ساری افزود: با حمایت های دانشگاه علوم پزشکی مازندران در یک سال و نیم آینده دستگاه دوم نیز مقرر شد راه اندازی شود.

با اینکه بیماران از درد بیماری و کمبود و خراب شدن دستگاه رادیوتراپی خبر دادند، اما مسئولان خبرهای خوشی را نوید می دهند.

خبرهایی که کمتر از یک سال دیگر محقق می شود.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران گفت: متوسط رادیوتراپی در بیمارستان امام خمینی (ره) ساری حدود 50 نفر است و با توجه به حجم بیماران به یک دستگاه دیگر نیاز است.

دکتر قاسم جان بابایی افزود: تا سال آینده تعداد دستگاه های رادیوتراپی در استان افزایش پیدا می کند.

به گفته وی؛ مقرر شد با توجه به هزینه بالای این دستگاه و تمایل بخش های خصوصی با تعرفه دولتی سرمایه گذاری کنند.

رئیس دانشگاه علوم پزشکی مازندران افزود: یک دستگاه رادیوتراپی در ساری تا سال آینده اضافه می شود و مجوز برای شهرهای آمل و غرب استان برای خرید این دستگاه گرفته شد.


درد روی درد

درد روی درد

یک دستگاه رادیوتراپی اکنون در شهرستان ساری و دو دستگاه در شهرستان بابلسر وجود دارد و با توجه به آمار بالای سرطان در مازندران امیدواریم سال آینده با افزایش تعداد دستگاه ها کمی از مشکلات این بیماران حل شود.

درد روی درد
انتهای پیام/
ارسال نظرات
پر بیننده ها