خبرهای داغ:
نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین بیان کرد: این حقیقت از محکمات قرآن است و همه مؤمنان باید با جدیت از آن پیروی کنند و هیچ‌گاه اصل و اساس خدای متعال و محکمات دین را رها نکنند و به سراغ متشابهات نروند
کد خبر: ۸۶۹۴۴۰۸
|
۲۵ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲

 

به گزارش خبرگزاری بسیج در قزوین،آیت‌الله عبدالکریم عابدینی در جلسه تفسیر قرآن کریم که در حسینیه امامزاده اسماعیل (ع) برگزار می‌شود، اظهار کرد: خدای متعال در آیه 16 سوره مبارکه ملک به کفار، مشرکان و مجرمان فرموده: «أَأَمِنْتُمْ مَنْ فِی السَّمَاءِ أَنْ یَخْسِفَ بِکُمُ الْأَرْضَ فَإِذَا هِیَ تَمُورُ» یعنی: «آیا خود را از عذاب کسی که حاکم بر آسمان است در امان میدانید اگر دستور دهد زمین بشکافد و شما را فرو برد و پس از فرو بردن شما، دائما به لرزش خود ادامه دهد؟».

وی تصریح کرد: «تَمُور» همانند موج است و به حالتی اطلاق می‌شود که تزلزل و تحرک دارد تا این‌که آدمی که غرق شده و در زمین فرو رفته، بیشتر فرو برود و راه نجاتی را نیابد؛ همانند کسی که در باتلاق افتاده و هر چه دست و پای بیشتری می‌زند، زودتر در باتلاق فرو می‌رود.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین خاطرنشان کرد: صاحب کشف الاسرار گفته است: «تَمُور» به معنای دور زدن و به حرکت درآمدن است و وقتی خداوند آن‌ها را در زمین فرو می‌برد، زمین را به حرکت در می‌آورد تا این‌که آن‌ها را بیشتر غرق کند و زمین در بالای سر آن‌ها قرار بگیرد.

امام‌جمعه قزوین ادامه داد: این‌که خدای متعال می‌فرماید: «مَنْ فِی السَّمَاءِ» یعنی کسی که در آسمان‌هاست. در عقیده ما خدای متعال در جهت خاصی قرار نگرفته و در همه‌جا حضور دارد و این‌که خداوند گفته «مَنْ فِی السَّمَاءِ» به این معناست که مشرکانی که خیال می‌کنند خداوند بالاست، همان خدا این بلا را بر سرشان خواهد آورد.

وی در این خصوص بیان کرد: شیخ طبرسی در تفسیر مجمع‌البیان فرموده‌اند: «مَنْ فِی السَّمَاءِ» یعنی آن اگر خدایی که عزت، سلطنت، امر و نهی او بالای سر ما قرار دارد (و بر ما حاکم است) و ما نمی‌توانیم از تحت امر، فرمان، حکومت و احاطه‌اش خارج شویم، شما را در زمین فرو برد چه می‌کنید؟

 آیت‌الله عابدینی اضافه کرد: مرحوم علامه طباطبایی (ره) در تفسیر المیزان نظر شیخ طبرسی را بیان کرده و فرموده این نظر هیچ اشکالی ندارد و نظر درستی است اما با ظاهر آیه همخوانی ندارد و خودشان می‌فرمایند: منظور از «مَنْ فِی السَّمَاءِ» فرشتگان عذابی هستند که خداوند به آن‌ها مأموریت داده است.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین با بیان این‌که با توجه به این آیه، زمین آدم‌هایی که به دنبال دنیا هستند را در خودش فرو می‌برد، افزود: یک نگاه وجود دارد که معتقد است زمین بر مبنای مأموریت الهی، یا اعمال قدرت خدا توسط فرشته عذاب آدم‌ها را در خودش فرو می‌برد، این بیان سمبلیک و شاعرانه نیست و در حقیقت یکی از عذاب‌های خدای متعال همین است و موارد متعددی هم در طول تاریخ به وجود آمده است.

 وی به برخی از حوادث و عذاب‌های الهی که در قرآن آمده اشاره و گفت: وقتی خدای متعال از این حوادث تاریخیِ منصوبِ به خودش نقل می‌کند، جوری بیان می‌کند که هر روزی که خداوند اراده کند، همان اتفاق‌ها خواهند افتاد و همان عذاب‌ها نازل خواهند شد.

امام‌جمعه قزوین تأکید کرد: بنابراین باید به این معنا که زمین ممکن است بر اساس عذاب الهی اهلش را فرو بلعد، به‌عنوان یکی از معجزات قرآنی و از حوادث مورد تأیید قرآن نگاه کرد و خداوند هم پیش‌بینی می‌کند که چه بسا ممکن است برای دیگران نیز چنین اتفاقی رخ دهد.

 

آیت‌الله عابدینی اظهار کرد: از آیه 16 سوره ملک می‌توانیم این استنباط را داشته باشیم که اگر انسان خودش را به زمین، جاذبه‌های زمینی و تعلقات مربوط به دنیا بسپارد، به مرور زمان غرقِ در آن‌ها می‌شود و خداوند هم فرموده آن‌هایی که همه چیزشان در زندگی دنیایی خلاصه و گم می‌شود، وقتی قیامت به پا می‌شود چیزی برای ارائه ندارد و چنین انسانی خسارتمندترین انسان‌هاست.

وی تصریح کرد: آن‌هایی که تمام داشته‌هایشان در دنیا خلاصه می‌شود، تا زمانی که در این عالم زندگی می‌کنند خیال می‌کنند از همه بالاتر، موفق‌تر و جلوتر هستند اما نمی‌دانند که تمام داشته‌هایشان در روز قیامت محو و نابود شده و هیچ‌گاه به کارشان نمی‌آید. .

آیت‌الله عابدینی یادآور شد: این‌که امام خمینی (ره) صف‌بندی کردند و آن را به‌صف مستکبران و صف مستضعفان تقسیم کردند، حقیقتی قرآنی است. خداوند می‌خواهد صف مستکبران از مستضعفان مشخص باشد و حال اگر مستضعفان ضعیف و تعدادشان هم قلیل بود، مشیت خدا بر پیروزی این جبهه و شکست دشمنان خداست.

نماینده ولی‌فقیه در استان قزوین اضافه کرد: هیچ‌گاه صف مستضعفان و قدرت اسلام مانند امروز بالا نبوده اما همان موقع هایی که ضعف بوده و موسی و برادرش هارون تنها بوده‌اند، اما خداوند بر حفظ صف بین مستکبران و مستضعفان تأکید و اصرار داشته است.

پیروزی و عزت موسی و نوح به خاطر اصرار بر حفظ صف‌بندی با کفر به‌دست آمد

وی در این خصوص افزود: تأکید و اصرار خدای متعال بر حفظ صف مستکبران و مستضعفان نشان می‌دهد که نباید دشمن را دوست بدانیم، آدرس را گم نکنیم و بدانیم که اگر یک نفر هم باشیم و در این مسیر استوار باشیم، به آنچه که موسی (ع) و نوح (ع) رسیدند، دست پیدا خواهیم کرد و قطعاً حق پیروز و مقابل حق هر چه هست نابود خواهد شد.

امام‌جمعه قزوین بیان کرد: این حقیقت از محکمات قرآن است و همه مؤمنان باید با جدیت از آن پیروی کنند و هیچ‌گاه اصل و اساس خدای متعال و محکمات دین را رها نکنند و به سراغ متشابهات نروند.

آیت‌الله عابدینی تأکید کرد: این‌که خداند فرموده «وَلَا تَبْغِ الْفَسَادَ فِی الْأَرْضِ» یعنی در جستجوی فساد نباشید، کاری که مستکبران انجام می‌دهند تنها فساد کردن نیست، آن‌ها تکنولوژی، علم، قدرت، دانش، رسانه و همه امکانات را به‌کار گرفته‌اند برای این‌که فساد را رواج و توسعه دهند.

وی افزود: هر کسی لیاقت آخرت اندیشی ندارد و نمی‌تواند به فکر قیامت خود باشد، تنها افراد خاصی به این جایگاه دست پیدا می‌کنند و کسانی که در زمین به دنبال قدرت‌طلبی، برتری‌جویی و سیطره بر بندگان خدا نیستند به این جایگاه دست پیدا می‌کنند و در آخرت سعادت‌مند می‌شوند.

ارسال نظرات
پر بیننده ها