خبرهای داغ:
مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: مشکل اصلی سعودی ها برای حج زائران ایرانی؛ برگزاری دعای کمیل نیست بلکه مشکل آنها آزادسازی حلب و شکست تروریست های دست پرورده در سوریه و عراق است.
کد خبر: ۸۶۹۳۳۷۸
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۰۴

به گزارش خبرگزاری بسیج خراسان جنوبی، ابوالفضل نوفرستی؛ مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی در نشست خبری با اصحاب رسانه، با اشاره به لغو انجام سفر حج ایرانیان اظهار کرد: یکی از رسالت های جمهوری اسلامی ایران؛ اقامه احکام شرعی یعنی برگزاری حج برای مسلمانان است.

وی افزود: اما متاسفانه مسئولان سعودی در مذاکرات برای تسویه حساب های سیاسی خود به شدت هیئت ایرانی را تحقیر و برای حج زائران این کشور مانع تراشی کردند.

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی گفت: مقامات سعودی در مذاکرات ترکیه به جای پاسخگویی نسبت به حادثه منا٬ رفتار زشت دو پلیس خاطی و صحبت های مستدل ؛ شرایطی از جمله حمل زائران ایرانی با هواپیماهای سعودی٬ عدم برگزاری مراسم دعای کمیل در عربستان٬ عدم حضور آقای قاضی عسگر در بعثه کشورهای دیگر و ... را برای حج ایران مطرح کردند.

نوفرستی تصریح کرد: این شرط ها تنها بهانه هایی برای جلوگیری از انجام حج جمهوری اسلامی ایران بود و سعودی ها برای پیشبرد اهداف سیاسی خود از موضوع حج سوئ استفاده کردند.

وی بیان کرد: در واقع مشکل اصلی سعودی ها برگزاری دعای کمیل نیست بلکه مشکل آنها آزادسازی حلب و شکست تروریست های دست پرورده در سوریه و عراق است و هر چه پیروزی ها در این سرزمین ها بیشتر شود خشم و کینه عربستان هم بیشتر خواهد شد.

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی اظهارکرد: عربستان تلاش داشت تا شروط خود را بر ایران تحمیل کند اما به دلیل گنجانده نشدن ملاحظات جمهوری اسلامی در این تفاهم نامه و عدم تامین امنیت، عزت و شرافت زائران، سازمان حج و زیارت و دفتر بعثه مقام معظم رهبری در برابر کارشکنی های شعودی هاف بیانیه ای برای عدم حضور ایران در حج سال 95 صادر کردند.

نوفرستی تصریح کرد: در واقع برای انجام حج زائران ایرانی باید نگاه عربستان نسبت به زائران این کشور عوض شود که این تغییر نگاه از سران فاسد سعودی انتظار نمی رود. بلکه باید ملت های آزادی خواه، مسلمانان، مجامع بین المللی و سازمان های خاص این موضوع را پیگیری کنند و جزء مطالبات خود قرار دهند.

وی افزود: ارتباط دادن مسائل سیاسی با فریضه حج از سوی عربستان برای پیشبرد مقاصد سیاسی، تبلیغ رسمی و استقبال ظاهری از پذیرش حجاج ایرانی همزمان با کارشکنی ها، خودداری عربستان از پذیرش راهکارهای منطقی حج و زیارت ایران برای تامین امنیت و عزت زائران و همچنین عدم ارائه راهکارهای مناسب در خدمات کنسولی از سوی عربستان از مهم ترین دلایل برگزار نشدن حج برای زائران ایرانی در سال جاری است.

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی در خصوص پیگیری حق و حقوق شهدای منا هم گفت: با توجه به اینکه حق و حقوق شهدای منا باید از طریق مذاکره با عربستان انجام شود و همچنین که هم اکنون هیچگونه ارتباط دیپلماتیکی بین دو کشور برقرار نیست؛ باید از طریق مجامع بین المللی پیگیری شود که در این زمینه کمیته های مختلف مستندسازی٬ حقوقی و ... تشکیل شده و از مراجع قانونی در حال پیگیری است.

نوفرستی تصریح کرد: امسال قرار بود که 64 هزار نفر از ایران به سفر حج اعزام شوند اما این نوبت ها و سهمیه ها محفوظ است.

وی با اشاره به اینکه در خراسان جنوبی 19 هزار نفر در نوبت حج قرار دارند بیان کرد: نوبت اعزام یک هزار و 350 زائر در سال 95 بود.

مدیر کل حج و زیارت خراسان جنوبی با بیان اینکه افق روشنی برای اعزام زائران به حج وجود دارد و قطعا مشکلات موجود حل خواهد شد تصریح کرد: افراد انصرافی برای حج می توانند اصل وجه پرداختی برای ثبت نام به همراه سود و یا سود پول خود را از بانک ها برداشت کنند.

منبع: خاورستان

ارسال نظرات
پر بیننده ها