یکی از فعالان سیاسی استان کرمان گفت : پروژه دل عالم در دست محکوم فتنه قطعا رانت اقتصادی است.
کد خبر: ۸۶۹۳۱۲۲
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۳
به گزارش  خبرگزاری بسیج از کرمان،  بعد از اعلام قطعی شورای حقوق بیت المال کرمان و نظر قطعی احمد آبیار رییس سازمان بازرسی که اعلام کرده بود برخی از یقه سفیدان از ترس از دست دادن پستشان می خواهند شهر جدید دل عالم ساخته شود و همچنین نظر موحد رییس دادگستری کرمان که اعلام کرده بود، واگذاری ۸۰۰۰ زمین به موسسه مولی الموحدین برای ساختن شهر جدید دل عالم خلاف قانون است، اما شنیده شده که وزارت مسکن و کشور با دادن مجوز شهر جدید دل عالم به موسسه مولی الموحدین و شخص حسین مرعشی از محکومین فتنه موافقت کرده است. لازم به ذکر است که شهر جدید "دل عالم” در ۸ هزار هکتار زمین و با اعتبار ۱۲۰۰۰ میلیارد تومان قرار است بین ماهان و جوپار با جمعیت دویست هزار نفر احداث شود.

سید حسین صابری از فعالان سیاسی استان کرمان که در کارنامه خود سابقه استانداری اردبیل و لرستان را دارد  در رابطه با پروژه شهر جدید «دل عالم» گفت: به اعتقاد من پروژه شهر جدید دل عالم کرمان یک پروژه مشابه هفت باغ علوی است .

این استاد دانشگاه افزود : ظاهرا بخشی از این پروژه شامل خط انتقال آب شیرین و آب شیرین کن از بندرعباس به منطقه جوپار می باشد و بخش دیگری هم که خمیرمایه کار تلقی می شود گرفتن زمین از منابع ملی ، آماده سازی و فروش زمین جهت تامین هزینه های این طرح است .

صابری ادامه داد : این طرح قرار است در دو نقطه اجرا شود یکی در منطقه کوهستانی نسبتا خوش آب و هوا و غیر از گرمای بندرعباس در حد فاصل شهر بندرعباس و میناب که ظاهرا منطقه ای در ۶۰ الی ۷۰ کیلومتری آنجاست که دارای حالت کوهستانی و درجه حرارت هوا کمتر از بندرعباس است و همین موضوع انگیزه ای شده است تا طراحان طرح به این فکر بیافتند و فضایی را برای کسانی که در بعضی از فصول در بندرعباس سختشان است بیایند آنجا زمین بخرند و یک استراحتگاه برای خودشان داشته باشند که بخشی از منابع ملی است.

استاندار سابق اردبیل و لرستان تشریح کرد :  بخش دوم این طرح مربوط به استان کرمان و شهر کرمان و اراضی منابع ملی است که حدفاصل شهر جوپار دانشکده هایتک و جاده جوپار ماهان و کوه های مجاورش است که در هر دو نقطه صحبت از حدود هزار هکتار از منابع ملی شده است و ظاهرا مقدمات کار انجام شده و محکوم فتنه پیگیری لازم را برای گرفتن زمین از منابع ملی کرده است که با گرفتن این اراضی خط انتقال آب اجرا شود لذا طبیعی است با آمدن آب بر روی زمین ارزش ان افزایش می یابد و داوطلب پیدا می کند.

قطعا پروژه دل عالم رانت اقتصادی به دنبال دارد

وی خاطر نشان کرد : این زمین ها بالاخص در منطقه بندرعباس به دلیل هوای گرم مفید هستند و در دامنه جوپار هم برای کرمانی ها می تواند مفید باشد و قطعا موقعیت و جایی که در کرمان پیش بینی شده است به مراتب از مسیر هفت باغ بهتر خواهد بود زیرا به دلیل پستی ها و بلندی ها درجه هوا کم تر و خنک تر می شود و قطعا این پروژه رانت اقتصادی خواهد داشت.

این کارشناس سیاسی توضیح داد : سخنان مرعشی در جلسه ای جالب توجه است که وی به دنبال شریک و اعتبار دهنده برای آن بوده است در این جلسه گفته است شما نیازی نیست که پول دهید و از اعتبار و وجهه خود مایه بگذارید زیرا ما در قبال فروش زمین و از محل پول هایی که از فروش زمین به دست می آوریم پروژه را اجرا می کنیم و همچنین اشاره به این دارد که در پروژه هفت باغ اشتباه کردیم که از همان اول زمین هایمان را فروختیم زیرا اگر بخشی از این زمین ها را نگه داشته بودیم امروز با قیمت بسیار بالاتری می توانستیم بفروش برسانیم.

صابری افزود : مسائل مطرح شده بیانگر این است که آقایان از الگوی هفت باغ کمک گرفته اند تا با کاهش اشتباهات اقتصادی زمان خودشان برای جمع آوری سرمایه استفاده کنند که در حد تامین هزینه های مربوط به اجرای خط انتقال آب زمین بفروشند و مابقی را برای روز مبادا نگه دارند حال معلوم نیست این افراد با این تفکرات تا چند سال امید دارند این سرمایه ها را اندوخته کنند و می خواهند در چه راهی از این رانت اقتصادی استفاده کنند.

وی اظهار داشت:  اگر مسئولین دستگاه های قضایی و نظارتی بتوانند در رابطه با سوالات مطرح شده من درباره هفت باغ علوی پاسخ دهند خود به خود پشت پرده این گونه پروژه ها هم شفاف تر خواهد شد.

استاندار سابق اردبیل و لرستان اذعان کرد : من به عنوان کسی که سالها در مسائل عمرانی و اجرایی کار کرده ام  و معضلات را می دانم مجددا از رییس کل دادگستری استان و مدیرکل بازرسی استان و جراید و مطبوعات که نسبت به پروژه دل عالم حساسیت نشان دادند تشکر می کنم و امیدوارم این پیگیری ها سبب شود تا از یک رانت و زمین خواری گسترده ناشی از رانت قدرت جلوگیری شود.

کارشناس مسائل سیاسی اظهار داشت : آقایان مقدمات کار را برای گرفتن مجوز فراهم کرده اند و در جلسه ای هم عنوان کرده اند که مقدمات فراهم شده است تا زمین ها فروخته شوند و پروژه با پول آن ها اجرا شود.

صابری در ادامه توضیح داد : به صورت مشخص طراح این پروژه حسین مرعشی است و قاعدتا ایشان ارتباطی با دولت ندارد و باید بین دولت و ایشان به عنوان یک جریان سیاسی فاصله قائل شد ، منتها طبیعی است که اگر قضایا به همین شکل پیش رود دولت زیر سوال قرار می گیرد و با غفلت و سهل انگاری دامن دولت هم به این جور قضایا آلوده می شود.

انتهای پیام/

منبع: کرمان 1400
ارسال نظرات