گزارشی از تعطیلی اولین کارخانه لوازم خانگی ایرانی

دوای درد ارج خرید کالای داخلی بود نه کمپین سوگواری مردم

چندی است که خبر تعطیل شدن اولین کارخانه تولید لوزام خانگی کشور (ارج) با ۸۰سال سابقه خدمت منتشر شده است و قدیمی بودن ماشین آلات و مدیریت ناکارآمد در این کارخانه از علل این تعطیلی بیان می شود.
کد خبر: ۸۶۹۳۱۱۶
|
۲۳ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۹
به گزارش خبرگزاری بسیج،کارگران این کارخانه ٢٣ دی ماه سال گذشته با ارسال نامه ای خطاب به مقامات ارشد دولتی از جمله وزیر کار، تعاون و رفاه اجتماعی، خواستار رسیدگی به وضعیت کارخانه ارج شدند این در حالیست که کارخانه در ماه های گذشته چندباری دست به تعدیل نیرو زده بود.

به روز نشدن ماشین آلات و انتصاب مدیران دولتی در این کارخانه باعث شد تا نتواند از پتانسیل خود برای تولید محصولات روز استفاده کند به نحوی که در چند سال اخیر تصمیم به فروش این کارخانه گرفته شد، حتی در یک سال گذشته بخشی از این کارخانه در اختیار ایران خودرو قرار گرفت تا به عنوان پارکینگ خودرو از آن استفاده شود این در حالی است که کارخانه ارج در مقطعی نیز ضمن برند سازی، انواع لوازم خانگی را تولید می کرد.

مردم باید برای سرپا ماندن این کارخانه محصولات ارج را بخرند

محمد طحان پور رئیس اتحادیه فروشندگان لوازم خانگی در گفت و گو با خبرنگار تهران نیوز با اشاره به تعطیلی این کارخانه اظهار داشت: مشکلات مالی و کمبود نقدینگی این کارخانه را ۱۰ سال با توقف تولید مواجه کرده است و از همان زمان این کارخانه در شرف تعطیلی قرار گرفت.
وی افزود: کمپین سوگواری برای کارخانه ارج دردی را دوا نمی کند و زمانی که باید مصرف کننده با خرید کالای ایرانی از تولید داخل حمایت کند اما تمایل به خرید جنس خارجی دارد باید در سوگ صنایع داخلی نشست و کاش کسانی که دلشان برای تعطیلی این کارخانه سوخت و درباره آن فضا سازی کردند محصولات ارج را می خریدند.

طحان پور ادامه داد: این اواخر کارخانه ارج برای دیگر کارخانه ها تولید می کرد و سه سال است که برند ارج دیگر در بازار دیده نمی شد و این کارخانه نباید به بانک واگذار می شد بلکه باید این واگذاری به بخش خصوصی بود زیرا کارخانه هایی که در اختیار بانک قرار می گیرند با این مشکل مواجه می شوند.

مدیر عامل شرکت سرمایه گذاری گروه توسعه ملی گفت: در سه راه امین حضور که هزار و ۵۰۰ واحد صنفی لوازم خانگی وجود دارد یک یخچال یا لباسشویی ارج نیست و مردم باید برای سرپا ماندن این کارخانه محصولات ارج را می خریدند.

وی اظهار داشت: کارخانه ارج اکنون با ظرفیت کمتر از ۴۰ درصد کار می کنند و این سرنوشت بیش از ۷۰ درصد شرکت هایی است که در اختیار بانک ملی بوده اما واگذار شده است.

واردات بی‌‌رویه و تعطیلی کارخانه ها

موج ورشکستگی ها و تعطیلی کارخانجات و بیکار شدن کارگران شاغل در آنها به بحرانی تمام عیار مبدل شده است که «واردات بی رویه» به قیمت های ارزان  عملاً آنها را به حاشیه رانده و به نابودی تهدید می کند.

چیزی که مشخص است این است که واردات و قاچاق بسیار زیاد بوده و هر روز هم بیشتر می شود و واردات ضمن اینکه برای تولید داخلی به عنوان یک رقیب است انگیزه تولید کننده داخلی را هم از بین برده و او نیز واردات را بر تولید ترجیح می دهد.

درحالیکه تولیدات داخلی باکیفیت به فرااوانی دیده می‌شود، اما برخلاف قانون منع ورود کالای خارجی در صورتی‌که مشابه داخلی آن در بازار وجود داشته باشد، شاهد واردات بی‌رویه کالا هستیم  و زمانیکه تولید ایرانی باکیفیت در بازار وجود دارد باید واردات کالاهای مشابه خارجی کمتر شود، اما این موضوع درحال حاضر بر عکس شده است.

جلوگیری از بیکاری با خرید کالای داخلی

یکی از مهم ترین موضوعاتی که رهبری تأکید جدی  بر آن دارند و از منظر  اقتصادی نیز مانند یک شاه کلید عمل می کند،مقوله تولید ملی و مصرف کالاهای داخلی است امری که صرفاَ جنبه اقتصادی محض ندارد و قطعا در مباحث فرهنگی و تربیتی جامعه نیز گنجانده می شود.

یکی از مباحث مهم در راستای اجرایی کردن بحث اقتصاد مقاومتی، استفاده از تولیدات و اجناس داخلی است که همواره می‌بایست مورد توجه قرار گیرد و بستر لازم برای تحقق اهداف و سیاست‌های اقتصاد مقاومتی ایجاد و تقویت شود.

خرید کالای خارجی موجب این امر می شود که تولیدات داخلی کاهش یافته و اکثریت کارخانجات و کارگاه ها با مشکل نقدینگی مواجعه می شوند ، چرا که فرهنگی که در کشور ما وجود دارد مردم بیشتر به سمت کالا های خارج از کشور تمایل نشان می دهند.

همه ما فکر می کنیم زمانی که کالایی از خارج از کشور وراد شود کالایی بهتر از کالاهای داخل است و عمر و کارکرد بیشتری دارد، این در حالی است که در کشور تولیدات بهتر از کالا های خارجی تولید می شود اما به دلیل استقبال نکردن مردم از کالا  و تولید داخلی این امر موجب ورشکستگی کارخانجات و کارگاه ها شده و موجب کاهش تولید ملی، افزایش بیکاری و افزایش ناهنجاری های ناشی از بیکاری مانند  قاچاق و اعتیاد و ….. در جامعه می شود.

 شیوا امیری
منبع: تهران نیوز
ارسال نظرات
آخرین اخبار