علی اشرف خانلری
خبرگزاری بسیج: نشست تخصصی هم اندیشی معاونان امور اجتماعی و مدیران کل ستادی بهزیستی، با حضور جمعی از مسئولان کشوری، استانی و منطقه در ساختمان شماره 2 اداره بهزیستی شهرستان ری برگزار شد.
کد خبر: ۸۶۹۲۹۸۲
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۱:۴۸

به گزارش خبرنگار استان تهران خبرگزاری بسیج؛ دکتر فرید معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور در همایش تخصصی هم اندیشی معاونان امور اجتماعی که به همت اداره بهزیستی شهرستان ری برگزار شد، با اشاره به اینکه این جلسات تخصصی به تبادل تجربیات بین معاونت ها کمک می کند، خاطر نشان کرد: در این نشست ها، سیاست های کلی در سطح استان و کشور در حوزه اجتماعی تبیین می شود و محلی برای تبادل تجربیات است که انتقادات و پیشنهادات نسبت به برنامه های استانی و کشوری بیان شود تا همه بخش ها هماهنگ تر و بر اساس سیاست های مشخص فعالیت های خود را ادامه دهند که این همکاری به صورت دوطرفه است و همکاران استانی و ستادی کشوری سیاست ها را دنبال می کنیم.

دکتر فرید در خصوص کاهش آسیب های اجتماعی و معضلات اجتماعی تصریح کرد: چند موضوع و عامل در این زمینه نقش دارند که برخی عوامل خارج از حیطه سازمان بهزیستی است. وی افزود: وضعیت اقتصادی، مرگ و میر و ... در بروز و شیوع آسیب های اجتماعی می تواند نقش داشته باشد. 

معاون امور اجتماعی بهزیستی کشور با اشاره به اینکه  2 میلیون و 500 هزار خانواده زن سرپرست در کل کشور داریم، اذعان کرد: 180 هزار خانواده زن سرپرست زیر پوشش سازمان بهزیستی است و با احتساب افراد تحت تکفل آنها این آمار به 500 هزار نفر می رسد و متاسفانه هر روز به این آمار افزوده می شود؛ فرید ادامه داد: 70 درصد زنان به علت فوت همسر سرپرست خانوار شده اند، 11 درصد بر اثر طلاق، 10 درصد به خاطر اینکه همسرشان توانایی سرپرستی ندارند و به بیماری صعب العلاج، یا اعتیاد گرفتار هستند یا در زندان به سر می برند و معلولیت شدید دارند و 10 درصد مجرد قطعی هستند که از میان 70 درصد زنان سرپرست خانوار، شایع ترین دلیل گرایش آنها به کار، فوت همسر بر اثر بیماری های قلبی و عروقی، سرطان، سوانح و حوادث است که اگر بتوانیم از وقوع این عوامل پیشگیری کنیم خروجی کار که انبوه مشکلات و معضلات در بهزیستی است، کاهش خواهد یافت؛ در غیر این صورت، آمار خانواده های زن سرپرست، میزان فقر و احتمال افزایش کودکان کار و خیابانی بیشتر می شود.

همچنین طلاق و مشکلات روانی، اجتماعی و فرهنگی نیز یکی از عواملی است که منجر به ایجاد خانواده زن سرپرست می شود.

دکتر فرید با بیان اینکه در جهت توانمند سازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار گام های موثری برداشته ایم و حمایت های متعددی از لحاظ مستمری، حمایت تحصیلی، استقلال اقتصادی، روانی برای آنان انجام می دهیم، خاطر نشان کرد: بر اساس ماده 39 برنامه پنجم توسعه قرار بود هر سال حمایت ها را از این طیف کم کنیم که در این راستا سال گذشته کاهش حمایت مستقیم و میزان خروج زنان سرپرست خانوار 17 درصد بوده است.

وی مهم ترین چالش های این مسیر را بحث تامین اعتبار دانست و گفت: میزان منابع مالی اندک است و برای یک خانواده یک نفره 53 هزار تومان و خانواده 5 نفره 100 هزار تومان تعلق می گیرد در حالی که طبق برنامه چهارم توسعه باید 40 درصد حداقل حقوق را پرداخت کنیم. در همین زمینه طرحی برای تامین اجتماعی چند لایه، وضعیت خانواده و حمایت های حقوقی یکسان این خانواده ها در دولت در حال انجام است، در عین حال باید حمایت های اجتماعی همراه با رویکرد های توانمندانه باشد.

وی گفت: 5/12 درصد خانواده ها زن سرپرست هستند که رویکردهای اقتصادی در فعالیت های گروه های همیار داریم و وام هایی به آنان تعلق می گیرد طرح تامین وام خرد جزو طرح های فوق است؛ پارسال همایشی در میلان ایتالیا برگزار شد که بهزیستی از بین 200 طرح رتبه ششم را بدست آورد 1000 گروه زنان از طریق تامین وام خرد اشتغال ایجاد کرده اند.

دکتر فرید تصریح کرد: یکی از مشکلات پرداخت این گونه وام ها، تامین اسناد برای اخذ وام و نبود ضمانت های لازم است؛ بانک ها بدون وثیقه لازم پرداخت وام را به راحتی قبول نمی کنند. چون وام های ما کوچک است، بانک ها خیلی تمایل ندارند وارد بحث وام های خرد شوند چون برای پرداخت این وام ها باید فرایندی طی شود مثلا پرداخت 100 وام خرد بیش از 100 فرآیند را طی می کند در این بین بانک کشاورزی با ما وارد همکاری شده و بدون اخذ هیچگونه ضمانت بانکی به گروههای زنان وام می دهد ضمانت آنها برای پرداخت وام، سرمایه اجتماعی این افراد است که در گروه ایجاد شده و در حال حاضر با همکاری بانک کشاورزی و موسسه تاج 100 میلیارد تومان اعتبار گرفته ایم و مدیر عامل بانک کشاورزی قول داده تا 1000 میلیارد تومان افزایش دهد.

نرخ بازگشت وام های اخذ شده 100 درصد است که با مقایسه با بقیه وام ها باعث شده بانک کشاورزی همکاری بیشتری داشته باشد. بانک کشاورزی شریک استراتژیک تامین مالی خرد شده است. دولت و بانک ها باید به عنوان مسئولیت اجتماعی و به منظور توسعه کسب و کار خرد کمک کنند چرا که تقویت کسب و کار خرد می تواند بر روی کسب و کار کلان هم تاثیر گذار باشد.

 

 

ارسال نظرات
آخرین اخبار