خبرهای داغ:

وضعیت اسفبار فرهنگ در آذربایجان غربی و مسئولینی که به فکر فرهنگ اقتصادی هستند

در حالی هرروز شاهد پشرفت در بخش های مختلف فرهنگ در استان هستیم که مسئولین مرتبط با مقوله فرهنگ هنوز هم به فکر فرهنگ اقتصادی و به تعبیری بودجه فرهنگی هستند.
کد خبر: ۸۶۹۲۳۱۵
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، اینکه رهبر معظم انقلاب اسلامی در دیدار نمایندگان مجلس دهم با ایشان تاکید جدی بر مقوله فرهنگ داشتند و دستگاه های مختلف را دچار «ولنگاری» در این موضوع دانستند خود می تواند حدیث مفصلی از کم کاری ها و بی توجهی های مسئولین بخش فرهنگ به این حوزه وسیع و مهم باشد.

ایشان در بیاناتشان به صراحت اعلام کردند که: «در موضوع فرهنگ، نوعی ولنگاری و بی‌اهتمامی در دستگاه‌های فرهنگی به چشم می‌خورد، زیرا در تولید کالای فرهنگی مفید و جلوگیری از تولید کالای فرهنگی مضر، کوتاهی‌هایی صورت می‌گیرد.»

اشاره رهبری به تولید کالای فرهنگی مفید و موثر برای جامعه جزو دغدغه هایی است که ایشان در سال های متمادی در دیدارهای خویش با مسئولین دولتی و غیردولتی به آن تاکید داشته اند و شاید حالا که امیدی به شکوفایی تفکرات دولتی در این حوزه ندیده اند، ترجیح داده اند تا در میان نمایندگان مجلس به عنوان قانونگذاران چهارساله کشور طرح موضوع کرده و زمینه را برای پرداختن جدی به مقوله فرهنگ در بخش های مختلف فراهم سازند.

اما این بخش کشوری و کلان موضوع بوده و بیانات رهبری خط مشی حرکت مسئولان است تا در سطح خرد و استانی و حتی شهرستانی اقدامات موثر و مفید توسط مدیران فرهنگی و نمایندگان مجلس طرح ریزی و شناسایی شود.

شاید آذربایجان غربی به عنوان یکی از استان های مرزی کشور و دارای مرز مشترک با کشورهایی نظیر عراق و ترکیه در میان دیگر استان های مرزی دارای اهمیت بیشتری در ایجاد ارتباط با اروپا و آسیا در بحث فرهنگ و هنر باشد؛ چراکه مرزهای این استان به عنوان دروازه اروپا شناخته شده و به راحتی می توان فرهنگ و هنر برتر ایرانی ـ اسلامی را به دیگر کشورها منتقل کرد.

به یقین، اگر مسئولین حوزه فرهنگی استان به خصوص اعضای شورای فرهنگ عمومی آذربایجان غربی در راستای سخنان رهبری گامی برداشته و به سوی ارتقای سطح توانمندی های اقشار مختلف درگیر با مقوله فرهنگ برخیزند می توانیم شاهد بروز و ظهور پدیده هایی والا و عالی در تمام عرصه های زیرمجموعه بخش فرهنگ در استان و کشور باشیم.

اینکه دانش آموزان خردسال این استان با کمترین توجه نهادها و مسئولین می توانند در رقابت های کشوری و حتی بین المللی مقام های برتر را در رشته های هنری و فرهنگی کسب کنند یا اینکه نوجوانانی در کمال گمنامی و بدون توجهات مدیران فرهنگی استان می توانند در رقابت های فرهنگی و مذهبی کشور حائز رتبه های ممتاز شوند خود گویای این قضیه است که باید نگرشی نو در مقوله فرهنگ این استان رواج یابد و آن توجه به قشر فرهیخته و جوان هنرمند و فرهنگی است!

قشری که در عین ناباوری می تواند فعالیت ها و اقداماتی را سر و سامان دهد که شاید با ارقام بالای بودجه فرهنگی استان هم نتوان وارد چنین حوزه ای شد! جوانان و نوجوانانی که حتی پس از درخشش در سطح کشوری و بین المللی هم تنها به اهدای لوحی و گرفتن عکس هایی یادگاری (که همانا زمینه ای برای دریافت بودجه مصوب وزارت و سازمان ها می باشد) دل خوش می کنند و مسئولین فرهنگی را تنها در این برهه زیارت می کنند!

در آذربایجان غربی به راحتی و بدون هیچ دغدغه ای می توان شاهد شکل گیری بی قیدی و سهل انگاری در مدیریت فرهنگی در تمام بخش ها اعم از فرهنگ کودکان و نوجوانان، فرهنگ دینی، فرهنگ عمومی و البته فرهنگ اداری و کارمندی بود که تاکنون هیچ مسئولی از میان مدیران فرهنگی نشسته بر صندلی های رنگین مدیریت بخش فرهنگ به آن اقرار نکرده اند!

شاید اگر سخنان نماینده ولی فقیه در استان که به یقین همفکر و همسو با بیانات رهبری در سطح کلان است، توسط مدیران ادارات و نهادهای بودجه پذیر مورد کنکاش و بررسی قرار گیرد و این مسئولین حاضر به پذیرش کم کاری در بخش های مختلف فرهنگ استان باشند، بتوان رشد و ارتقای فعالیت و تولید کالای مفید در حوزه فرهنگی و جلوگیری از تولید کالای مضر فرهنگی را شاهد بود که این قطعا همان خواسته رهبری از نمایندگان و مدیران این بخش است.

البته در این میان نباید نقش بارز، اثرگذار و حساس توزیع بودجه فرهنگی استان را نادیده گرفت. بودجه ای که در دیدگاه مسئولین و مدیران محترم فرهنگی تنها باید به عناوین و برنامه هایی نظیر کنسرت ها و همایش های بی نتیجه و پوچ تخصیص یابد که برای آن ها نام و نشانی به همراه داشته باشد و در صورت لغو شدن بتوانند با مصاحبه ای تمام تقصیرات را گردن این و آن بیندازند و به این ترتیب خود را دایه مهربان تر از مادر برای فرهنگ دوستان و فرهنگ یاوران کنسرتی شهر و استان معرفی کنند!

امروز دیگر زمان آن رسیده که مدیران بخش فرهنگ استان در تمام نهادهای مرتبط نگرش خود به مقوله فرهنگ را اندکی تغییر داده و نیم نگاهی هم به نحوه فعالسازی بخش های مختلف فرهنگی بدون نگاه های سیاسی و جناحی داشته باشند تا شاهد تحقق خواسته های رهبری و نماینده ایشان از مجموعه فرهنگی در استان باشیم.

به امید روزی که دیگر جوانان انقلابی و فعال شهر و استانمان زمینه را برای فعالیت در بخش های فرهنگی و هنری با نگرش انقلابی تنگ نبینند و در برابر خواسته های خود مبنی بر حمایت مسئولین از برنامه ها و طرح های انقلابی به دلیل پر بودن عریضه فرهنگ استان از برنامه های بی محتوا پاسخ منفی نشوند.

منبع: اروم نیوز

ارسال نظرات