عربستان با جلوگیری از سفر حجاج ایرانی به حج تمتع متضرر اصلی غیبت حجاج ایرانی است و سالانه 800 تا 900 میلیون دلار ضرر سعودی ها در این باره است.
کد خبر: ۸۶۹۲۳۱۴
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۲:۲۰
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، اختلاف در اعزام حجاج ایرانی که در سالهای گذشته نیز وجود داشت در سال 94 با به وقوع پیوستن فاجعه منا و شهادت نزدیک به 500 تن از هموطنانمان وارد فاز جدیدی شد و دولت جمهوری اسلامی ایران خواستار پاسخگویی عربستان در این باره شد.

اما عربستان سعودی نه تنها پاسخگو نشد بلکه توپ تقصیر را به میدان حجاج کشته شده انداخت و گویی این نبود که به واسطه حرکت کاروان شاهزاده های سعودی راه های منتهی به منا را بسته بودند و موجب به وجود آمدن ازدحام و در نهایت فاجعه ای دردناک شدند.

از این رو با توجه به شرایط پیش آمده اختلافات ایران و عربستان وارد فاز جدیدی شده و اعزام حجاج عمره متوقف شد.

با نزدیک شدن به زمان حج تمتع چندین بار هیئت ایرانی به عربستان سفر کرد تا توافقاتی در خصوص اعزام حجاج ایرانی به حج تمتع به دست آورد اما زورگویی سعودی ها و عدم همکاری آنها و همچنین دغدغه هیئت ایرانی برای حفظ جان، عزت و حرمت حجاج ایرانی مانع آن شد که زیر بار زیاده های خواهی سعودی بروند.

فارغ از این موضوع و چرایی و مفاد گفت و گوها و مذاکرات بین هیئت ایرانی و سعودی، می توان به راحتی این نکته را فهمید که هرچه باشد متضرر اصلی سعودی ها هستند.

عربستان سعودی از سالهای گذشته خود را درگیر جنگهای نیابتی در منطقه کرده و با پشتیبانی مالی و تجهیزاتی از تکفیری های منطقه سالانه هزینه های زیادی را صرف گروهکهای تروریستی می کند و این به نوبه خود باعث وارد آمدن فشار اقتصادی بر جامعه عربستان شده است.

از سویی این کشور علاوه بر موضوع فوق، خود را درگیر جنگ مستقیم و رو در رو با یمن کرده که بیش از یکسال است ادامه دارد و حاکمیت این کشور را در فضای سیاسی و اجتماعی داخلی دچار بحران کرده و همچنین در بعد بین المللی نیز در افکار عمومی به عنوان رژیمی کودک کش و ضد حقوق بشر شناخته شده است و علاوه بر اینها موجب شده که بودجه سعودی ها با کسری مواجه شده و هزینه های جنگ با یمن مانع از بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی شان شود.

هم اکنون عربستان با کسری بودجه 87 میلیارد دلاری روبروست و سال گذشته هرچه تلاش کرد که این کمبود را جبران کند نتوانست.

حال در شرایط فعلی و با درنظر گرفتن اینکه حجاج ایرانی در حج تمتع می توانستند کمکی 250 تا 300 میلیون دلاری به اقتصاد عربستان کنند و همچنین حجاج عمره نیز کمکی بالغ بر 500 تا 600 میلیون دلار داشته باشند می توان انتظار داشت که عربستان در طول یکسال از درآمدی تقریبا 800 تا 900 میلیون دلاری محروم شد.

درآمدی که پرکردن جای آن بسیار سخت و با شرایط بودجه ای این کشور به مثابه آب باریکه حیات بود که از دست رفت و قطعا با ادامه جنگ یمن و همچنین جنگهای نیابتی تکفیری های وابسته به عربستان در منطقه در سالهای آینده با مشکلات بزرگتر و بیشتر و کمبود بودجه عظیم تری مواجه خواهد شد و علاوه بر این منفور ملل منطقه نیز می شود چون طبق اعتقاد مسلمانان حاکمیت سعودی حق جلوگیری از سفر حجاج به مکه و مدینه را ندارد.

گفتنی است پیش از این سالانه 900 هزار نفر به حج عمره و 65 هزار نفر نیز به حج تمتع از کشورمان به عربستان می رفت.

منبع: ندای ارومیه

ارسال نظرات