خبرهای داغ:
شهرستان باغملک با توجه به پیشینه تاریخی که هم در بافت سنتی و تاریخی و هم به لحاظ صنایع دستی و… دارد پتانسیل های فراوانی در این بخش دارد، ولی امروزه این صنایع مغفول مانده است و در آستانه نابودی و فراموشی قرار گرفته است .
کد خبر: ۸۶۹۲۱۷۰
|
۲۱ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۷

هنرهای دستی جزئی از فرهنگ بومی مردم هر منطقه و حاصل ذوق و سلیقه و نشان از هنرمندی مردم آن منطقه است.

صنایع دستی و هنرهای سنتی هر منطقه بدون شک بخشی از میراث فرهنگی عظیم گذشتگان است و به عنوان آثار باقی مانده از فرهنگ اجدادی و سنتی سرزمین ما در دنیای ماشینی امروز قابل بحث و بررسی است.

صنایع دستی نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد
با توجه به اهمیت صنایع دستی ، بیستم خرداد به روز جهانی صنایع دستی نامگذاری شده است ، صنایع دستی، حاصل روح ملت‌ها و دستاورد هنرهای آموخته از نسلی به نسل دیگر است وخصوصیات فرهنگی و ویژگی‌های قومی، از طریق این کالا مبادله می‌شود و نوعی ارتباط فرهنگی در میان جامعه‌ها پدید می‌آورد.
یکی از بخش‌ های مهم اقتصادی و فرهنگی در ایران، حوزه صنایع دستی و هنرهای سنتی است که ابزاری قابل توجه برای صادرات کالا، اشتغال زایی، جذب توریسم و بالا بردن سطح تولید ملی به شمار می رود.
صنایع دستی و سنتی باغملک در آستانه نابودی و فراموشی
شهرستان باغملک با توجه به پیشینه تاریخی که هم در بافت سنتی و تاریخی و هم به لحاظ صنایع دستی و… دارد پتانسیل های فراوانی در این بخش دارد، ولی امروزه این صنایع مغفول مانده است و در آستانه نابودی و فراموشی قرار گرفته است .
در همین خصوص شیری پور رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان گفت: در راستای شعار سال و اقتصاد مقاومتی با برپایی نمایشگاه های صنایع دستی در ورودی شهر برای میهمانان نوروزی بصورت موقت چند شغل را ایجاد کردیم که بااستقبال خوبی روبرو شد پس صنایع دستی می تواند در نوع خود شغل های پایدار بوجود آورد.

وی با بیان اینکه در شهرستان از رشته های مختلف صنایع دستی استقبال نمی شود گفت: خیلی تلاش کردیم رشته های مختلف را احیا کنیم و در بحث صنایع دستی باغملک کارهای مختلف مانند دوخت لباس محلی ، معرق و مشبک چوب، گلیم بافی، سفال گری، ساخت مجسمه سنگی، دوخت سیاه چادر و اقلام عشایر قابل انجام است ولی اکنون فقط دو رشته دوخت لباس محلی و گلیم بافی فعال است و در روستاها اقلام عشایر برای مصرف خودشان تهیه می شود.
شیری پور با اشاره به اینکه فقط ۱۲ صنعت گر فعال در شهرستان داریم عنوان کرد: کسانی که در این عرصه می توانند فعالیت کنند انتظار دارند کار زود بازدهی داشته باشند در صورتیکه ممکن است ابتدای کار مشکل باشد ولی در نهایت به شغل پایداری خواهند رسید .
ضرورت تاسیس بازارچه فروش صنایع دستی در باغملک
وی با بیان اینکه باغملک یک از قطب های مهم گردشگری ست تصریح کرد : با استقبالی که از نمایشگاه صنایع دستی در ایام نورووز شد این نتیجه را می توان گرفت که شهرستان باغملک می تواند نقش مهمی در معرفی صنایع دستی بختیاری داشته باشد ولی متاسفانه شهر ما بازارچه یا محل مشخصی برای به نمایش گذاشتن و یا فروش صنایع دستی ندارد.
رییس سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری شهرستان باغملک گفت : در حوزه صنایع دستی تا به حال به چیزی که می خواستیم نرسیدیم و کسی دیگر رغبتی به ساخت صنایع ندارد و اغلب برای مصرف خودشان تهیه می کنند لذا سازمان این توانایی را دارد تا کسانی که در زمینه ساخت کارهای سنتی کلاس های آموزشی برگزار کند و یا تسهیلاتی برای رونق گرفتن کار آنها پرداخت کند و امید است این صنعت رونق بگیرد .
به هر حال، یکی از راه های به کارگیری و اشتغال جوانان می تواند توسعه و ترویج تولید صنایع دستی در میان آنان باشد، اهیمت آموزش صنایع دستی و ترویج آن در بین افراد جامعه و آموزش صنایع دستی در واقع تلاشی در راستای ایجاد اشتغال و قدم در راه تحقق اقتصاد مقاومتی است.
لذا تلاش مسئولان و متولیان صنایع دستی و میراث فرهنگی استان بویژه مسئولان شهرستانی برای زنده کردن و زنده نگاه داشتن صنایع دستی باغملک می تواند نقش سازنده ای در این امر داشته باشد.

ارسال نظرات
پر بیننده ها