توصیه‌های یک متخصص طب سنتی به روزه داران؛

از افطار با آب سرد جدا خودداری شود/ مصرف غذاهای سرخ کردنی عطش را افزایش می‌دهد‌

یک متخصص طب سنتی در یزد گفت: روزه داران از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزند؛ چرا که باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارشی آنها می‌شود.
کد خبر: ۸۶۹۲۰۳۴
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۶:۰۱

به گزارش خبرگزاری بسیج، دکتر مجید امتیازی، متخصص طب سنتی، ضمن تأکید بر اینکه باز کردن روزه با آب سرد آسیب شدیدی به بدن می‌رساند، گفت: روزه داران از بازکردن روزه با آب سرد به شدت بپرهیزند؛ چرا که باعث ضعف و نقصان عملکرد دستگاه گوارشی آنها می‌شود.

امتیازی اظهار داشت: افطار را باید با آرامش کامل و به دور از استرس و نگرانی میل کرد، همچنین بهتر است روزه‌ي خود را با آب جوش، چاي كم‌رنگ، شير گرم و كمي عسل که مناسب طبیعت بدنمان باشد بگشاییم، که در اين ميان مصرف يك تا دو عدد خرما نيز كمك‌كننده است.

وی با اشاره به اینکه سوپ‌ها و آش‌ها از غذاهاي مناسب براي وعده‌ي افطاري محسوب مي‌شوند، افزود: از خوردن غذاهای پر‌ادویه، شور و سرخ کردنی‌ها پرهیز شود زیرا باعث شدت عطش می‌شوند و ممکن است آسیب‌های جدی را به سیستم گوارشی بدن وارد سازد.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد ضمن توصيه به فراموش نكردن مصرف ميوه‌ها، خاطرنشان کرد: مناسب‌ترین زمان نوشیدن آب حداقل یک ‌ساعت‌و‌نیم بعد از افطار است، همچنين باید از نوشيدن مايعات بلافاصله پس از ميوه نیز خودداري نمود.

امتیازی با بیان اینکه خیلی‌ها بدون خوردن سحری روزه می‌گیرند و اصلا به ضررهای این کار فکر نمی‌کنند، تصریح کرد: نخوردن غذا در وعده سحر، به بدن آسیب جدی رسانده و باعث طولانی شدن گرسنگی و ضعف شدید طی روز می‌شود و باعث آسیب دستگاه گورش آنها نیز می‌گردد.

وی با اشاره به اینکه باید از نوشیدن آب خالص در موقع سحر خودداری نمود، خاطرنشان کرد: برای از بین بردن تشنگی وعطش در ماه رمضان می‌توان از شربت‌های سکنجبین یا شربت آبلیمو در وعده‌های سحری یا افطاری استفاده نمود. همچنین نوشیدن کمی عرق کاسنی به تنهایی یا همراه با یک قاشق چای‌خوری تخم خرفه در وعده سحری هم می‌تواند برای کاهش تشنگی در طول روز بسیار راهگشا باشد.

این متخصص طب سنتی بهترین زمان برای ورزش در ماه رمضان را یک ساعت پس از افطار معرفی نمود و عنوان کرد: برای جلوگیری از ضعف قوای جسمانی در ماه رمضان باید از انجام حرکات سنگین ورزشی اجتناب کرد؛ چرا که فعالیت زیاد فد روزه‌داردر ماه رمضان، باعث عطش فراوان وافت فشار خون آنها می‌شود.

وی در رابطه با روزه داری در افراد دیابتی اذعان کرد: نکته مهم در تغذیه این‌گونه افراد پرهیز از پرخوری وترکیبات قندی است و توصیه می شود این افراد قبل از شروع ماه رمضان قند، فشار و چربی خون خود را کنترل کنند و سپس با صلاح‌دید پزشک روزه بگیرند.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی یزد در پایان خطاب به روزه داران یادآور شد: روزه داران در طول روز جهت کاهش عطش افشانه‌های آب به صورت بزنند و از رفتن در محیط های گرم و آفتاب شدید خودداری کنند، همچنین دوش آب ولرم در طول روز نیز در رفع عطش بسیار کمک کننده است.

ارسال نظرات
آخرین اخبار