معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان:
لایروبی پل تاریخی سردار در زنجان انجام شد
کد خبر: ۸۶۹۲۰۳۳
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۵:۵۹

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، معاون اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان زنجان گفت: لایروبی پل تاریخی سردار زنجان با مشارکت بخش خصوصی صورت گرفته است.

مهرداد عسگریان با اشاره به اینکه: تعدادی از باغداران محدوده پل تاریخی سردار زنجان در انجام لایروبی این پل مشارکت داشتند، افزود: سال گذشته به دلیل طغیان رودخانه "زنجانرود" و گرفتگی یکی از دهانه‌های پل، این پل در خطر تخریب و آسیب جدی قرار داشت.

وی با بیان اینکه؛ پل سردار در دوران قاجار بر روی رودخانه زنجانرود احداث شده است، یادآور شد: گرفتگی این پل به دلیل وجود لجن، رویش درختان و گیاهان خود رو بوده است.

معاون میراث فرهنگی استان زنجان با اشاره به اینکه شهر زنجان از این حیث که سه پل تاریخی در مجاورت آن است ویژگی خاصی دارد، اضافه کرد: این پل‌ها شامل سردار، میر بهاء‌الدین و سید محمد است که بر روی رودخانه زنجانرود احداث شده است.

عسگریان خاطر نشان ساخت: دو پل تاریخی میر بهاءالدین و سید محمد زنجان نیز طی سال‌های گذشته لایروبی شده است.

گفتنی است، پل تاریخی سردار در محور جنوب غربی حومه شهر زنجان بر روی رودخانه زنجانرود واقع شده و در سال یک هزار و 333 هجری قمری ساخته شده است.

پل سردار در میان پل‌های سه گانه‌ای که بر روی زنجانرود ساخته شده تنها پلی است که دارای تزئینات معقلی زیبا در حاشیه طاق‌ها و چشمه طاق‌ها است.

این پل در گذشته به دلیل نزدیکی آن به دروازه جنوبی شهر به پل دروازه قلتوق نیز معروف بوده است.

ارسال نظرات