دنیای اقتصاد، دنیای عرضه و تقاضا است و هیچ اشکالی ندارد که صنایع‌دستی تولید زنجان در شهرهای دیگری مثل اصفهان و شیراز به فروش برسد.
کد خبر: ۸۶۹۱۹۵۱
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۶
به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج زنجان، استاندار زنجان ضمن تبریک حلول ماه رمضان، ماه خود سازی و بهار عبودیت و بندگی از حضور در جمع جوانان استان گفت: نگاه کشور به مسائل جوانان باید نگاه به سرمایه های آینده کشور باشد.

مهندس انصاری ارائه طرح ها ؛ پیشنهادات و راهکارها برای حل مشکلات کشور از سوی جوانان را بسیار ارزشمند و قابل تامل دانست و افزود : ارائه راهکار ها به صورت کارشناسی شده و با آگاهی کامل است که می تواند در مسیر توسعه و تحول قرار گیرد چرا که وقتی بدون آگاهی ازمیزان اختیارات ؛ توانمندی ها و ظرفیت های موجود در استان و کشور از مشکلات سخن به میان آمده و پیشنهاداتی ارائه می گردد منجر به ایجاد توقعات شده مشکلات دیگری را دامن خواهد زد.

وی با بیان اینکه اداره امور کشور پیچیدگی هایی دارد که امکان عملی شدن برخی پیشنهادات و طرح ها وجود ندارد اظهار داشت: عملیاتی و اجرا شدن مطالبت مطرح شده منوط به داشتن اعتبارات یا تغییر در اولویت گذاری هاست که با توجه به وضع موجودجز در مواردی امکان پذیر نیست چراکه با تغییر مسیر اولویت بندی و برنامه ریزی مسئولان باید مدام در نوسان تصمیم گیری باشند که این موضوع برای کشور مشکل ساز خواهد بود.

انصاری در ادامه تصریح کرد: بسیاری از مشکلات امروز جامعه هیچ ربطی به دولت ندارد و فقط به دست خود مردم شکل گرفته و روز به روز نیز عمیق‌تر می‌شود که از جمله آن‌ها می‌توان برگزاری مراسم سنگین ازدواج و چشم و هم‌چشمی را نام برد. این در حالی است که ازدواج اصولی یکی از مهم‌ترین دغدغه‌ها و مطالبات به حق جوانان به شمار می‌رود بنابراین فرهنگ سازی برای رفع مشکلات در حال حاضر از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و باید نهضتی بزرگ برای تغییر باورها وتصورات غلط جامعه ایجاد کردو با رویکردو تصوری نو پیش روی کرد.

وی اظهار داشت: جامعه امروز استانداردهایی برای کارهای خود تعریف کرده و بدون در نظر گرفتن تبعات آن، انتظار دارد که دولت بر اساس همین استانداردها حرکت کند. مثلا کاملا واضح است که با افزایش وام ازدواج، نقدینگی کمتری به واحدهای تولیدی تعلق می‌گیرد؛ چراکه سقف اعتبار موجود در سیستم بانکی، سپرده‌های مردم است. از این‌رو، بهتر بود که مردم به جای درخواست افزایش وام ازدواج، نهضت «ازدواج ساده» را راه‌اندازی می‌کردند.

استاندار زنجان همچنین با تاکید بر این‌که باید نگاه جوانان و خانواده‌ها به مسئله اشتغال تغییر کند، خاطرنشان کرد: دنیای اقتصاد، دنیای عرضه و تقاضا است و هیچ اشکالی ندارد که صنایع‌دستی تولید زنجان در شهرهای دیگری مثل اصفهان و شیراز به فروش برسد؛ در واقع شاید سالانه حدود 10 درصد از نیروی فعال کار جذب ادارات دولتی شوند و مابقی باید جای دیگری مشغول به کار و درآمدزایی شوند.

وی یادآور شد: سمن‌ها بستر مناسبی برای حضور جوانان در فعالیت‌های داوطلبانه هستند و باید با تنوع بخشی در موضوعات فعالیت این سازمان های مردم نهادو جذب حداکثری جوانان زمینه حضور این قشر ارزشمنددر عرصه های اجتماعی رافراهم نمود تا با توانمندی بیشتری، پست‌های مدیریتی را بر عهده بگیرند.

انصاری با اشاره به این‌که بیشتر دهیاران، جوانان 25 تا 35 ساله هستند اظهار داشت:جوانان باید توانایی‌های خود را در عرصه‌های مختلف نشان دهند و وبا انجام کارهای کوچک برای نیل به رده‌های سرپستی تلاش کنندچرا که مسائل سرپرستی زمینه ساز ورود به پست های مدیریتی و بروز توانمندی ها خواهد بود.

استاندار زنجان با تاکید بر اهمیت پرداختن تخصصی به هر یک از مشکلات و مسائل مربوط به جوانان تصریح کرد : باید کارگروه‌های تخصصی جوانان جهت تجزیه و تحلیل و غربالگری موضوعات و مسائل و مشکلات جوانان شکل گیرد و اعضای آن، در طول سال چندین مرتبه دور هم جمع شوند. در نهایت نیز مطالبات جوانان را با نیازسنجی های واقعی انجام شده جمع‌بندی کرده و به ستاد ساماندهی امور جوانان استان ارائه دهند.

نماینده عالی دولت در استان زنجان با بیان این‌که یکی از چالش‌های جدی کشور، اشتغال‌زایی برای بازه سنی 15 تا 64 سال است، افزود: 66 میلیون نفر از جمعیت کشور در این بازه سنی هستند ولی برخی از آن‌ها مثل دانشجویان و زنان خانه‌دار جویای شغل نیستند؛ در واقع، فقط 40 درصد از این جمعیت (26 میلیون نفر) باید صاحب کار باشند و نرخ بیکاری ما نیز 11.2 درصد است. به عبارتی در حال حاضر، دو میلیون و 900 هزار نفر جویای کار هستند ولی برنامه‌ریزی‌های توسعه آموزش عالی با توسعه اشتغال ارتباط مناسبی ندارد و در حال حاضر، فقط 16 درصد از نیروی فعال، صاحب مشاغل دولتی هستند و باید با ایجاد تعامل میان سیاست گذاری های بخش آموزش عالی و اشتغال فارغ التحصیلان آموزش عالی متناسب با نیاز شغلی جامعه گردند.

استاندار زنجان در پایان خاطر نشان ساخت: یکی از برنامه‌های مثبت سازمان آموزش فنی و حرفه‌ای، مهارت‌آموزی به فارغ‌التحصیلان دانشگاهی است و این می‌تواند نویدی برای کاهش نرخ بیکاری محسوب شود.

ارسال نظرات