خبرهای داغ:
آیت الله مهدوی خطاب به مسؤولان اصفهان:

قانون اساسی کشور مجوزی برای انجام کار خلاف شرع صادر نکرده است/ شهرداری مروج اعمال خلاف شرع نباشد

آیت الله مهدوی با اشاره به لزوم پرهیز مسؤولان از انجام مسائل شبهه ناک و حرام، گفت: هرکاری که در محدوده حرام باشد و عالم و حاکم شرع اجازه انجام آن را نمی دهد، این کار حرام است و باید مسؤولان شهرداری این نکات را مد نظر قرار دهند؛ شهرداری باید در برابر خواسته‌های نامشروع برخی ایستادگی کند.
کد خبر: ۸۶۹۱۸۹۲
|
۲۰ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۵

به گزارش خبرگزاری بسیج از اصفهان، آیت الله سید ابوالحسن مهدوی، عضو مجلس خبرگان رهبری، ظهر امروز در جلسه سخنرانی خود در مدرسه علمیه ملا عبدالله اصفهان، با اشاره به بحث هایی که پیرامون وکالت و فضولی نسبت به خداوند مطرح می شود گفت: توکل به خدا خوب است اما نه به این معنا که هیچ کار انجام ندهیم و به امید توکل به خدا تمامی کار ها را از خدا انتظار داشته باشیم.

آیت الله سید ابوالحسن مهدوی با اشاره به اینکه بین تفویض و وکالت فرق بسیاری وجود دارد، افزود: تفویض یک وکالت مطلق است یعنی اگر کسی کاری انجام داد، نیاز به مفوض نیست، نمی خواهیم بگوییم که رضایت در مفوض لازم نیستبلکه اینجا منظور رضایت دائمی است.

تراض دو طرف باید در معامله لحاظ شود

وی با ذکر مثالی در این زمینه به تبیین بیشتر این مقوله پرداخت و اظهار کرد: طبق احکام اسلامی درتجارت و هرنوع خرید و فروشی باید رضایت دو طرف وجود داشته باشد ،اما با کمال تاسف امروز ما درتجارت ها شاهد آن هستیم که بیشتر فروشنده ها به خریدار زورمی گویند و می خواهند که فقط در معامله خواسته آنان مد نظر قرار گیرد و اصلا مساله رضایت خریداربرای آنان بی مفهوم است در صورتی که در معامله باید تراض دوطرفه باشد.

آیت الله مهدوی خاطرنشان کرد: شاید در معامله های دوطرفه برای اینکه جنجالی رخ ندهد خریدار کوتاه بیاید و پولی هم بپردازد ولی همین که بگوید راضی نیستم، این مسأله مهی است و فروشنده باید بداند که در قیامت گیر می افتد و باید نظر خریدار را مد نظر قرار دهد.

عضو مجلس خبرگان رهبری در تبیین موضوع تفویض و وکالت و اینکه در تراض تفویض دائمی است، تصریح کرد: در تراض رضایت مفوض به طرف مقابل واگذار شده است اما در مقوله وکالت رضایت دائمی نیست، در تفویض اعتقاد به مصلحت دائمی به جهت اعتماد وجود دارد اما در وکالت اعتماد صد درصد نیست.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به اینکه در برخی زمان ها هم نمی شود تفویض اختیار انجام داد، گفت: به عنوان مثال شخصی که مالش را وقف کرده است، در این دنیا مادام العمر حضور ندارد که در مورد مالش به کسی وکالت دهد، پس در این صورت باید از قاعده تفویض بهره گیرد، پس باید بدانیم که همیشه اعمال اختیاری نیستند.

وی در تکمیل صحبت های خود باز هم گریزی به ذکر مثال آورد و بیان کرد: به عنوان مثال کسی کهخانه ای در ایران دارد و خودش در خارج از کشور به سر می برد، برای فروش خانه اش تفویض و اختیاری به شخصی می دهد تا خانه اش را به فروش برساند، متأسفانه در دفاتر معاملات املاکی از این تفویض به نام «وکیل مطلقه» نام می برند که این مسأله اشتباه است.

هرکاری خداوند انجام دهد به مصلحت ما است

آیت الله مهدوی در ادامه به تبیین مسأله وکالت و تفویض در بحث ارتباط با خداوند پرداخت و تصریح کرد: از اول خلقت بحث در زمینه وکالت بوده و زمانی که خداوند با شفافیت به ما فرمان می دهد که به سراغ کارها بروید و بعد از آن برای اینکه دچار فریب و فراموشی نشوی به خدا توکل کن به همین موضوع اشاره دارد که ما می دانیم هر کار که خداوند انجام می دهد به مصلحت ماست حتی اگر در ان تأخیر بیفتد.

وی در ادامه اظهار کرد: وقتی ما در کارهایمان توکل به خدا می کنیم به این معنا نیست که خدا را قبول نداریم و راضی نیستیم از کارش، بلکه همه ما می دانیم که خدا مصلحت ما را می داند و ما ناچاریم که حرکت کنیم در مسیری که خواسته است به عبارتی «از تو حرکت از من برکت»، در قرآن اطرافیان موسی به او گفتند که خودت با خدای خودت بجنگ برو و ما می نشینیم وقتی پیروز شدی ما وارد میدان می شویم اشاره به مساله تفویض دارد که دراینجا تفویض درست نیست چرا که ارتباط ما با خدا برای ایجاد نصرت در کارهاست، نظرخودمان را باید تا جایی که می فهمیم اعمال کنیم.

عضو مجلس خبرگان رهبری تأکید کرد: آیه «توکلت علی الحی الذی لا یموت» اشاره به این موضوع دارد که کارها را تفویض نمی کنیم بهخدا بلکه اینجا باید قدرت خود را اعمال کنیم، دراینجا منظور آیه این است که حرکت می کنیم برای کارها و مابقی را به قدرت خدا واگذار می کنیم.

امام جمعه موقت اصفهان با اشاره به آیاتی از قرآن کریم، اظهار کرد: طبق آیه قرآن کسی نمی تواند از خدا سوال کند «لا یسئل عما یفعل، و هم لایسئلوون» چون همه کار های خدا طبق مصلحت است، نمی توان سوال اعتراضی از خدا کرد اما سوال فهمی می شود انجام داد، شما مسؤول هستید و نمی توانید مخالفت کنید آن محدوده که عقل می فهمد کار انجامشود و بقیه جاها کارها به خدا وگذار گردد.

اولین قدم علم خداشناسی است

آیت الله مهدویدر تکمیل صحبت های خود افزود: اولین قدم علم این است که خدا را بشناسی و آخر کارعلم این است که کار ها را به خدا واگذار کنی و این ها مرز بین توکل و تفویض استکه دارای نکات بسیار زیبایی است.

وی در ادامه تصریح کرد: وقتی مردم به شهرداری مالیات می دهند ، شهرداری وکیل مردم است که این مال را در جهت حق مردم مصرف نماید .این جاست که شهرداری باید ببیندکه مصلحت مردم در چیست ودر همان راه پول خرج کند، اما حالا شاهد هستیم شهرداری 95 درصد پول ها را صرف زندگی 5درصد را کاردینی و 5 درصد را بدون رودربایستی برای رای جمع کردن از مردم برای دوره بعدی ریاستش خرج می کند.

عضو مجلس خبرگان رهبری ادامه داد: در زمینه کار دینی هم که ماشالله شهرداری هیچوقت سوال نمی کند از اهل فن و متولیان که در چه راهی خرج کند خودشان مستقیما یک کمکی بر می دارند و به یکی از مساجد می برند و می دهند، مردم هم خوشحال می شوند که شهرداری چنین کمکی کرده و برای دوره بعدی هم به همین افراد رأی صلاحیت می دهند.

مسؤولان شهرداری نباید خلاف شرع را در جامعه ترویج کنند

آیت الله مهدوی از درد های پر غصه اش درمورد برخی حرکت هایی که تز سوی شهرداری در شهر می شود و به برخی از این کار ها که در ردیف اقدامات خلاف شرع هم جای می گیرند اشاره هایی کرد و افزود: من با این مسؤولان شهرداری خیلی صحبت کردمولی متأسفانه حرف گوش نمی دهند، شهرداری نباید در مقابل خواسته عده ای که چند تا داد و فریاد هم کردند تسلیم شود و در شهر کارهای خلاف شرع انجام دهد مثل راه انداختن دوچرخه سواری خانم ها و یا گروه های موسیقی و غیره. آیا اگر این عده از شهرداری بخواهند که در شهر مکان های روابط نامشروع راه بیندازد این کار را خواهد کرد؟

وی با تأکید به اینکه شهرداری حق ندارد نظراتی را که مخالف قانون شرع است را در کارهایش اعمال کند، ادامه داد: هر کاری که در محدوده حرام باشد و عالم و حاکم شرع اجازه انجام آن را نمی دهد، این کار حرام است و باید مسؤولان شهرداری این نکات را مدنظر قرار دهند.

عضو مجلس خبرگان رهبری همچنین از خاطره خود با یکی از شهرداران اصفهان که به او چنین نکته ای را گوشزد کرده بود سخن گفت و افزود: جوابی که شهردار آن زمان به من داد این بود که با این تفاصیل ما باید استعفا دهیم، اما باید این نکات را مسؤولان شهرداری در نظر بگیرند که اگر چنین کارهایی کردند هر چه قدر هم بروند استغفار کنند فایده ندارد، کار خلاف شرع بخشیدنی نیست.

مسؤولان شهرداری حاضر به حذف آرم اسرائیل از سردر مسجد نشدند

خطیب جمعه اصفهانتصریح کرد: در این سال هادر یکی از مساجد شهر اصفهان آرم اسرائیلدر معماری ان به کار رفته بودکه هر چه قدر ما به مسوولان شهرداری گوشزد کردیم که این آرم را از سر در مسجد بردارند کارساز نبود، فردی که این بنا را ساخته بود قبلا در استانداری اصفهان هم چنین نشانی را به کار برده بود که آنجا زود مسؤولان فهمیدند و آن را از بین بردند، اما با این که مسؤولان شهرداری می دانستند که چه خطای فاحشی رخ داده بارها و در جلسات مختلفبه مدت یکسال به من قول می دادنند که جهت برداشتن این نشان اقدام خواهند کرد اما در نهایت هیچ کار انجام نمی شد و فقط به حرف ما لبخند می زدنند.

وی خاطرنشان کرد: وقتی متوجه شدیم که بعد از یکسال این تعمد را دارند، به اسلام به گفته معمار کبیر انقلاب امام خمینی (ره) جامعه عمل پوشاندیم آنجا که فرمودنند «اگر مسؤولی در انجام وظایفش کوتاهی کردخود مردم کارها را به عهده گیرند و انجام دهند».در نهایت این مسأله به آنجا ختم شد که ما خودمان برای برداشتن این نشان اقدام کردیم، خطای شهرداری تا جایی بود که حتی معمار ان را حتی توبیخ هم نکردند و پولی که به او داده بودند را از او نگرفتند او الان پایتخت نشین آمریکاست.

شورای شهر و شهرداری پول مردم را خرج خلاف شرع نکند

آیت الله مهدوی خطاب به مدیران شهرداری و شورای شهر اصفهان گفت: شما وکیل مردم هستید که پول مردم را در جهت کارشرع مصرف کنید نه در مسیر خلاف شرع؛ اینکه گروه اندکی بگویند که موسیقی خلاف شرع می خواهند باید با آنان مخالفت کنید و انجام ندهید، نه اینکه جزء را در مقابل کل قرار دهید. قانون اساسی کشور مجوزی برای انجام کار خلاف شرع صادر نکرده است.

امام جمعه موقت اصفهان اظهار کرد: در این زمینه حتی وکیل مجلس شورای اسلامی هم باید در محدوده شرع پیش رود، ولو اینکه عده ای شعار بدهند و درخواست خلاف شرع داشته باشند.

منبع: رسا
ارسال نظرات