تراز سطح آب دریاچه ارومیه کمتر شد

تراز دریاچه ارومیه در جدیدترین بررسی( 17خرداد 1395) برابر با 1271.07 بالاتر از سطح آزاد دریا بود، که نسبت به روزهای قبل کاهش داشته است.
کد خبر: ۸۶۹۱۳۷۰
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۲
به گزارش خبرگزاری بسیج، حجت جباری معاون فنی اداره کل حفاظت محیط زیست آذربایجان غربی؛ در خصوص جدیدترین وضعیت تراز سطح آب دریاچه ارومیه اظهار داشت: تراز دریاچه ارومیه در جدیدترین بررسی( 17خرداد 1395) برابر با 1271.07 بالاتر از سطح آزاد دریا بوده که نسبت به تاریخ مشابه در سال گذشته 52 سانتیمتر افزایش داشته است.
 
وی ادامه داد: همچنین تراز دریاچه در تاریخ مذکور نسبت به ابتدای سال آبی ( اول مهر 1394) برابر با 99سانتیمتر بیشتر شده است.
 
 **کاهش تدریجی تراز سطح آبی دریاچه ارومیه
 
همزمان با گرم شدن هوا، کاهش میزان بارندگی و افزایش تبخیر، طبق آمار ارائه شده در ذیل شاهد کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه از ابتدای خرداد ماه امسال هستیم.
 
پس از آنکه تراز سطح آب دریاچه ارومیه در روز دوم خرداد به بالاترین سطح خود یعنی 1271/15 متر از سطح دریا در سه سال اخیر رسید، متاسفانه ، سطح آب اینکه دریاچه رو به کاهش نهاد.  
 
در روز چهارم خرداد تراز به 1271/13، در روز هفتم خرداد میزان تراز آب به 1271/11 در 11 خرداد به 1271/09 متر ، تراز دریاچه در ۱۶ خرداد  برابر با 1271.۰۸ متر و در جدیدترین بررسی 17خرداد برابر1271.07 متر بالاتر از سطح آزاد دریا رسیده، که این آمار در کنار هم نشان از کاهش تراز سطح آب دریاچه ارومیه ای دارد که هزینه هایی بسیار کلانی برای احیای آن در سه سال اخیر صرف شده است.
 
شایان ذکر است، دریاچه ارومیه بزرگترین دریاچه داخلی کشور است که به دلیل ارزش های بی نظیر طبیعی و اکولوژیک به عنوان پارک ملی، سایت رامسر و ذخیره گاه زیست کره به ثبت رسیده است، اما از سال 80 علاوه بر کاهش نزولات جوی و بروز خشکسالی های پیاپی، افزایش طرح های توسعه بهره برداری از آب در جهت مصارف کشاورزی، صنعتی و احداث بزرگراه شهید کلانتری از میان آن، منجر به کاهش جریانات ورودی آب دریاچه شده است.
ارسال نظرات
آخرین اخبار