مدیر عامل صنایع دستی شهرستان گفت: توجه به صنایع دستی شهرستان به خصوص گلیم و جاجیم گامی به جلو در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام و عمل است.
کد خبر: ۸۶۹۱۰۹۹
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۵:۰۶

به گزارش خبرنگار خبرگزاری بسیج از خاتم، توجه به تولیدات داخلی برای تقویت اقتصاد مقاومتی یکی از مضامینی است که رهبر انقلاب در سالهای متمادی به آن توصیه داشته و این اقتصاد را یکی از راه های تحول ساز اقتصاد تک محصولی کشور است.

در شهرستان خاتم ظرفیت های پنهان و مغفولی وجود دارد که در صورت حمایت و شناسایی قابلیت های بومی می تواند به عنوان راهکارهایی در اقتصاد مقاومتی و رونق اقتصادی شهرستان باشد.

یکی از این ظرفیت های پنهان صنایع دستی شهرستان است،خاتم سابقه دیرینه‌ای در بافت فرش، گلیم،جاجیم و انواع صنایع دستی دارد. آشنایی زنان این دیار با دار قالی موضوع تازه‌ای نیست؛ هنر دست شیرزنان خاتم زبانزد عام و خاص بوده است و بانوان این خطه از کشورمان دستی بر آتش دارند.

به منظور آشنایی بیشتر با صنایع دستی شهرستان خبرنگار طنین خاتم مصاحبه ای با مدیر عامل صنایع دستی شهرستان انجام داده است که خواندنش خالی از لطف نیست.

لیلا نوروزی مدیر عامل صنایع دستی ضمن معرفی صنایع دستی موجود در خاتم اظهار داشت: در این شهرستان صنایع دستی مختلفی وجود دارد که مهمترین آن ها فرش، گلیم و جاجیم است.

نورزی گفت: گلیم ها با طرح های متفاوت توسط هنرمندان خاتم بافته و به بازار عرضه می شود.

وی به طرح اصل گلیم " تا سه چنگ " اشاره کرد و اظهار داشت : این طرح به اسم شهرستان خاتم به ثبت رسیده است و طرح بسیار زیبا و بازار پسند می باشد.

نوروزی کارهای هنری " معرق چوب ، مشبک چوب ،سفالگری، نقاشی روی سفال، نقاشی روی چرم و سرمه دوزی " را از دیگر صنایع دستی شهرستان عنوان کرد.

بازار خرید صنایع دستی شهرستان خاتم

لیلا نوروزی گفت : صنایع دستی شهرستان بیشتر در استان یزد و یا خارج از استان به فروش می رسد.

وی در پاسخ سوال خبرنگار طنین خاتم مبنی بر اینکه برای معرفی صنایع دستی شهرستان چه کارهایی صورت گرفته است ؛ گفت : صنایع دستی شهرستان خاتم در تمام نمایشگاه های استانی و کشوری شرکت داده می شود و در اکثر مواقع با اقبال عمومی روبه رو می شود.

مدیر عامل صنایع دستی در پاسخ به این سوال که برای رونق این صنعت در شهرستان چه کاری باید صورت بگیرد ؟ گفت: برای رونق صنایع دستی در خاتم باید حمایت درزمینه تولید و تولید کننده افزایش پیدا کند . و دولت با دادن وام های کم بهره بافندگان این عرصه را حمایت کنند.

نوروزی گفت: صنایع دستی خاتم برای حفظ صنعت گلیم کارگاه های گلیم بافی در سطح شهرستان راه اندازی کرده است و دویست نفر در این زمینه آموزش داده شده اند و اگر مسئولین حمایت کنند صنعت جاجیم را نیز احیا خواهیم کرد .

وی اظهار داشت: گلیم امروزه جنبه بسیار کاربردی پیدا کرده و می توان با ایجاد کارگاه های تولید گلیم در کنار آثار تاریخی نظیر قلعه والی زمینه جذب گردشگران رافراهم کرد چرا که توسعه صنعت توریسم و مبادلات فرهنگی نقش موثری در ایجاد اشتغال و کارآفرینی دارد.

وی افزود: شهرستان خاتم مانند هر شهر دیگری دارای صنایع دستی مخصوص به خود است که از مهمترین و جذاب ترین آنها گلیم نقش برجسته است که منحصر به فرد و مخصوص همین منطقه است.و میتوان با حمایت از این صنعت در زمینه اقتصاد مقاومتی گام های مثبتی برداشت.

مدیر عامل صنایع دستی شهرستان گفت: توجه به صنایع دستی شهرستان به خصوص گلیم و جاجیم گامی به جلو در جهت تحقق شعار اقتصاد مقاومتی اقدام وعمل است.


ارسال نظرات