خبرهای داغ:

گرانی مسکن، سدی در برابر خانه دار شدن جوانان بوکانی

روز به روز قیمت مسكن در بوکان رو به افزایش بوده و دامنه دار بودن این روند به سدی محکم در برابر خانه دار شدن جوانان این شهرستان تبدیل شده است.
کد خبر: ۸۶۹۱۰۶۸
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۹
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، از روزگاران گذشته تا به امروز مسئله مسکن یکی از اساسی ترین نیازهای انسان بوده است که طی قرن های اخیر با افزایش تعداد جمعیت توجه به مسکن بیشتر از گذشته مورد توجه قرار گرفته به گونه ای که امروزه آپارتمان نشینی و اجاره نشینی یکی از راه حل های مهم برای اسکان مردم در شهرها کوچک و بزرگ محسوب می شود.

امروزه یکی از اساسی ترین نیاز های خانواده ها بویژه جوانان و زوج های جوان داشتن مسکنی است که بتوانند در آن بدون دغدغه زندگی کنند که متاسفانه در سالهای اخیر به علت قیمت های بالای مسکن به رویای برای آنها تبدیل شده است.

بر اساس گفتگو با شهروندان بلاخص جوانان بوکانی مشخص می‌شود كه بیش از 80 درصد این قشر از جامعه به علت گرانی مسکن و نبود شغلی مناسب برای پس انداز شروع زندگی خود را در خانه های اجاره ای آغاز می کنند و همین موضوع باعث شروع دغده های فراوانی برای زوج های جوانی می شود که قرار است در آینده پدران و مادران این سرزمین باشند.

طی چند دهه گذشته با افزایش سرسام آور جمعیت شهری بوکان نیاز به مسکن به یکی از مهم ترین دغدغه های مردم تبدیل شد و این مهم باعث شد بسیاری از زمین های حاشیه بوکان طی چند سال اخیر به مناطق مسکونی تبدیل شوند اما هنوز بسیاری از مردم در این شهرستان از دارا بودن مسکن بی بهره هستند و زندگی خود را در خانه های اجاره ای سپری می کنند.

در سال‌های نه چندان دور قیمت مسکن در بوکان به صورت نرمالی افزایش می یافت ولی طی سال های گذشته مسکن روز به روز قیمت صعودی به خود می‌گیرد به طوری که خریداران را در هاله‌ای از شوک قرار می‌دهد.

قیمت هایی که امروزه در بنگاهای املاک بوکان تعین می شود به هیچ وجه در توان بسیاری از قشر های کم درامد جامعه بویژه جوانان نیست و اغلب خریداران توان پرداخت این رقم‌ها را ندارند و با نا امیدی بنگاه‌های املاک را ترک می‌کنند.

با این وضعیت بسیاری از جوانان در تهیه مسکن ناتوان هستند چرا که این روز ها با وجود نبود شغلی مناسب و مشکلات زیادی که در تدارکات ازدواج خود دارند دیگر پس انداز و هزینه ثابتی را نمیتوانند برای خرید خانه در نظر بگیرند.

آپارتمان و ساخت و سازهای زیادی هم که به تازگی و در طی چند سال اخیر افزایش پیدا کرده تاثیری بر قیمت مسکن در بوکان نداشته و بسیاری از جوانان این شهرستان در خانه های اجاره ای مجبور به زندگی کردن هستند.

بوکان شهری محروم در جنوب آذربایجان غربی است که علی الرغم موقعیت های بسیار زیاد اقتصادی میانگین بیکاری در آن 21 درصد است و بسیاری از جوانان از اقشار کم درآمد و ضعیف می باشند و همین موضوع سبب شده است این افراد نتوانند پس انداز قابل قبولی برای خرید مسکن های چند صد میلیونی حتی در حاشیه شهر و روستاهای اطراف داشته باشند.

هم اکنون در بسیاری از نقاط شهر قیمت هر متر زمین از چند میلیون فراتر رفته و کارشناسان خرید و فروش املاک در بوکان ان با شهر های بزرگی همچون تبریز و ارومیه مقایسه می کنند.

وقتی جوان تازه ازدواج کرده ای باشی که برای پیدا کردن خانه بیشتر آپارتمان‌ها و خانه‌های اجاره‌ای شهر را با نرخ‌های نجومی‌اش سیر کنی آنگاه متوجه می‌شوی که دیگر روزگار دلسوزی‌ داراها برای ندارها گذشته است و کیسه است که برای این جیب تار عنکبوت بسته مستأجران دوخته شده است.

یکی از جوانان بوکانی در این رابطه به خبرگزاری بسیج گفت: بسیاری از ما که صاحب خانه نیستیم با صرف زمان بیشتری برای کارکردن و بریدن از خانه و خانواده تلاش می‌کنیم تا پول بیشتری را به دست بیاوریم و بتوانیم سقفی را خریداری کنیم اما متاسفانه هر روز که می گذرد میزان بها خانه افزایش می یابد.

این شهروند بوکانی اضافه کرد: در سالهای گذشته صاحب خانه‌ها انصاف بیشتری داشتند ولی امروز به علت نبود مدیریت امروزه هر کس ساز خود را می زند و بنا به سلیقه خود روی ملکش قیمت می گذارد که همین امر باعث افزایش بی رویه قیمت مسکن و به دنبال آن رکودی باور نکردی در این حوزه شده است.

وی با انتقاد از شرایط فعلی وضعیت مسکن در بوکان، عنوان کرد: متاسفانه در شهر بوکان قیمت و حتی اجاره خانه ها بسیار سر سام آور رو به گران شدن است.

این جوان بوکانی می افزاید: در بوکان قیمت مسکن اصلا کارشناسی شده نیست و کاملا احساسی و بر مبنای توافق سرمایه گذار و خریدار و با وساطت بنگاه دار تعین می شود که این موضع وضعیت کنونی را به وجود آورده است.

وی با اشاره به نبود متولی واحد و مشخصی برای نظارت بر این بخش در شهرستان بوکان، ادامه داد: متاسفانه هیچ نظارتی بر قیمت خرید و فروش مسکن در بوکان نیست و این در حالی است که این وضعیت اکنون به روستاهای حاشیه شهر نیز سرایت کرده است.

وی در پایان گفت:انتظار می رود با نظارت بیشتر مسئولان بر بازار مسکن شاهد ثبات در این حوزه باشیم تا جوانان هم بتوانند به یکی از نیاز های اصلی خود دست پیدا کنند.

حال جوانان بوکانی و دیگر اقشار کم درامد بوکان امیدوارند با مدیریت حوزه مسکن از سوی مسئولان دیگر شاهد افزایش قیمت زمین و مسکن در این شهر نباشند تا بتوانند در سالهای اتی آنان نیز از وجود یک سقف بالا سر برخوردار باشند.

ارسال نظرات