امام جمعه شهرستان شوط گفت: نهادینه‌سازی پرداخت زکات در گرو کار فرهنگی است.
کد خبر: ۸۶۹۱۰۵۹
|
۱۹ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۱:۱۱
به گزارش خبرگزاری بسیج آذربایجان غربی، حجت‌الاسلام سیدمحمد هاشمی اظهار داشت: باید برای نهادینه کردن پرداخت زکات در جامعه اسلامی گام برداشته شود که لازمه آن انجام کار فرهنگی غنی و موثر است.

وی با اشاره به یکی از خطبه‌‌های حضرت علی(ع) مبنی بر بررسی زکات به عنوان یکی از ضرور‌ت‌های دین، افزود: حضرت علی بن ابیطالب(ع) در قسمتی از وصیت خود به فرزندش امام حسن مجتبی(ع) می‌فرماید «فَإنِّی اُوصِیکَ بِتَقْوَی اللهِ أیْ بُنَیَّ ؛ وَ لُزُومِ أمْرِهِ؛ وَ عِمَارَةِ قَلْبِکَ بِذِکْرِهِ؛ وَ الاِعْتِصَامِ بِحَبْلِه‏››؛ «پسرم! همانا تو را به ترس از خدا سفارش می‏‌کنم که مداوم در فرمان او باشی و دلت را با یاد خدا زنده کنی و به ریسمان او چنگ زنی».

این مسؤول زکات را از جمله واجبات مالی دانست که در آن نیت شرط است، خاطرنشان کرد: تاخیر از زمان وجوب و امکان پرداخت آن جایز نیست، مگر در صورتی که مستحق پیدا نشود.

امام جمعه شهرستان شوط با اظهار به اینکه براساس آیات نورانی قرآن کریم در اغلب موارد وجوب پرداخت آن همراه با وجوب اقامه نماز ذکر شده است، گفت: این موضوع به معنای واقعی کلمه نشان‌دهنده میزان اهمیت این عبادت مالی در دین مبین اسلام است.

هاشمی با اشاره به آیه نورانی قرآن کریم «وَ أقیمُوا الصَّلاةَ وَ آتُوا الزَّکاةَ وَ ما تُقَدِّمُوا لاَنْفُسِکُمْ مِنْ خَیْرٍ تجدُوهُ عِنْدَ اللهِ»؛ «و نماز را برپا دارید و زکات را ادا کنید؛ و هر کار خیری که برای خود از پیش می‏‌فرستید، آن را نزد خدا خواهید یافت»، گفت: بنابراین باید برای عمل به دستورات قرآنی اهتمام داشت.

وی در اشاره به یک آیه دیگر از کتاب خدا «الَّذینَ إنْ مَکَّنَّاهُمْ فی الاَرْضِ أقامُوا الصَّلاةَ وَ آتَوُا الزَّکاةَ وَ أمَرُوا بِالمَعْرُوفِ وَ نَهَوْا عَنِ المُنْکَرِ»؛ «همان کسانی که هر گاه در زمین به آنها قدرت بخشیدیم، نماز را برپا می‌کنند، و زکات می‏‌دهند، امر به معروف و نهی از منکر می‏‌کنند»، گفت: بنابراین چنین آیاتی اهمیت نهادینه کردن فرهنگ پرداخت زکات را روشن می‌کنند.

امام جمعه شهرستان شوط ادامه داد: در ارتباط با علت واجب بودن زکات در شرع مقدس اسلام، امام صادق(ع) فرموده‌اند «زکات برای امتحان ثروتمندان و کمک رساندن به زندگی فقیران مقرر شده است و اگر مردم زکات اموال خود را بدهند، هیچ مسلمانی فقیر و نیازمند نخواهد ماند و با مقداری که خدا برای واجب کرده است بی‌‏نیاز می‌شود.»، گفت: احادیث و روایات متقن در این زمینه وجود دارد.

وی ضمن تاکید بر اینکه صدقه و زکات مال را زیاد می‌کند، به گوشه‌ای از خطبه حضرت صدیقة طاهره(س) مبنی بر ‹‹فَجَعَلَ اللهُ الاِیمَانَ تَطْهِیراً لَکُمْ مِنَ الشِّرْکِ وَ الصَّلاَةَ تَنْزِیهاً لَکُمْ عَنِ الْکِبْرِ وَ الزَّکَاةَ تَزْکِیَةً لِلنَّفْسِ وَ نَمَاءً فی الرِّزْق‏››؛ «خداوند ایمان را برای تطهیر قلوب شما از آلودگی شرک قرار داده، ادای نماز را برای دوری از کبر و پرداخت زکات را برای پاکی جان و برکت رزق و روزی قرار داده است»، اضافه کرد: بنابراین باید با استفاده از همه ظرفیت‌های موجود برای نهادینه‌سازی فرهنگ پرداخت زکات در جامعه اسلامی قدم برداشت.

هاشمی با اظهار به اینکه پرداخت این وجوه شرعی با عنوان زکات در توسعه همه‌جانبه جوامع اسلامی تاثیر زیادی دارد، بیان داشت: بنابراین باید برای نهادینه‌سازی این فرهنگ، تفکر و سنت نیکو در جامعه اسلامی گام‌های بلندی برداشته شود که رسانه‌های جمعی نیز در این زمینه رسالت سنگین برعهده دارند.

ارسال نظرات