دادستان شهرستان دنا بیشتر زمین‌خواری‌ها در منطقه دنا را در حوزه محیط زیست ذکر کرد و گفت:گردشگری مهمترین عامل توسعه شهرستان دنا
کد خبر: ۸۶۹۰۹۷۷
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۱

سید علی ملک‌حسینی ظهر امروز در نشست مسؤولان دستگاه قضایی کهگیلویه و بویراحمد با مسؤولان دستگاه‌های مختلف اجرایی این استان به ظرفیت‌های بی‌نظیر منطقه حفاظت شده دنا اشاره کرد و گفت: منطقه حفاظت شده دنا جز ۶۰۰ نقطه ارزشمند میراث بشری در جهان است که سازمان ملل هم به آن اشاره کرده است.

این مسؤول گفت: به دلیل این‌که نگاه جامعی به این منطقه نشده است مشکلات زیادی در این نگین انگشتری کشور داریم که خصوصیات ویژه و منحصر به‌فردی دارد.

دادستان شهرستان دنا بیان کرد: در بحث گردشگری که مهمترین عامل توسعه شهرستان دنا بوده باید نگاه ویژه‌ای به محیط زیست شود تا این سرمایه بزرگ ملی و موهبت الهی به همین راحتی تخریب نشود.

وی با بیان مثالی از وضعیت سایر استان‌ها و نگاهی که مسؤولان آن استان‌ها به موضوع محیط زیست دارند، اظهار کرد: برای مثال در استان لرستان و دریاچه گهر راه و جاده ماشین‌رو در آن جا احداث نشده و یا ظرفیت استفاده از اسب و چارپایان برای توسعه گردشگری در آن منطقه استفاده شده و همین موجب گردیده تا محیط زیست اطراف دریاچه حفظ شود.

این مسؤول قضایی گفت: اما در استان ما تا ورودی محل‌های گردشگری جاده کشیده می‌شود که به زودی این کارها موجب نابودی طبیعت و محیط زیست خواهد شد.

دادستان دنا در ادامه گفت: برای مثال یکی دیگر از اقداماتی که مسؤولان در شهر سی‌سخت فکر انجام دادن آن را دارند فاضلاب این شهر است که با اجرای این طرح در ورودی این شهر تا دو هزار درخت بلوط نابود می‌شود و چیزی برای منابع طبیعی و محیط زیست باقی نمی‌ماند.

وی افزود: در این منطقه نگاه جهاد کشاورزی هم باید به سمت زیست محیطی باشد و قانون تغییر کاربری‌ها به درستی اجرا شود.

ملک‌حسینی گفت: قانون به صراحت بیان کرده که به محض تغییر کاربری و تا قبل از این که ستونی زده شود آن را قلع و قمع کنند و حرکت جهادی در این خصوص تنها به ساعات اداری برنمی‌گردد بلکه باید به صورت گسترده و تمام وقت صورت گیرد.

دادستان دنا گفت: با تأسف باید گفت در ادارات منابع طبیعی امکانات اولیه مانند دوربین و کامپیوتر و اینترنت برای مستندسازی در این زمینه وجود ندارد تا محیط‌بانان این‌گونه اقدامات غیر قانونی را مستندسازی کنند.

وی به منطقه دشتک سی‌سخت اشاره کرد و گفت: این منطقه یک منطقه ویژه در شهرستان دنا طی ۲۰ سال گذشته بود که اکنون وضعیت نابسامانی دارد و هنوز هم در آن پرونده واگذاری دیده می‌شود.

این مسؤول بیشتر زمین‌خواری‌ها در منطقه دنا را در حوزه محیط زیست ذکر کرد و گفت: با گذشت سه ماه از شروع به کار مسؤولان جدید محیط زیست در استان هنوز تحرکی از آن‌ها برای مقابله با این کار ندیده‌ایم.

ملک‌حسینی افزود: پرونده‌هایی که از سوی محیط زیست تشکیل می‌شود بعضا فرمهایی که در آن وجود دارد مربوط به ۲۰ سال قبل است که با دوره کنونی همخوانی ندارد.

ارسال نظرات