فیلم «گمیچی» ساخته مجید اسماعیلی پارسا با حضور اسماعیل براری نقد و بررسی شد که این فیلم با استقبال کم نظیر تماشاگران روبرو شد به طوری که برخی از مخاطبین، ایستاده فیلم را تماشا کردند.
کد خبر: ۸۶۹۰۵۴۶
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۵

به گزارش سرویس بنیاد فرهنگی روایت خبرگزاری بسیج ، شامگاه یکشنبه شانزدهم خردادماه ،  فیلم «گمیچی» ساخته مجید اسماعیلی پارسا با حضور کارگردان، تهیه کننده، نویسنده، بازیگر و اسماعیل براری به عنوان منتقد و مخاطبان فیلم در سالن اسوه مورد نقد و بررسی قرار گرفت.

گمیچی به زبان تُرکی به معنای کشتی بان است

مجید اسماعیلی پارسا کارگردان فیلم «گمیچی» در مورد نام فیلم گفت: کلمه گمیچی به زبان ترکی به معنای کشتی بان ، سکاندار و ناخدا  است. هر چند که نام یکی از روستاهای ارومیه نیز به همین نام است.

به دلایل سیاسی کسی اجازه ساخت فیلم در منطقه دریاچه را ندارد

وی در مورد نحوه تولید این اثرافزود: یک روز آقای قلی زاده تهیه کننده فیلم به دفتر ما آمد و از من خواست که در مورد دریاچه ارومیه فیلمی بسازم این درحالی بود که من هیچ شناختی از دریاچه ارومیه نداشتم و تاکنون آن را ندیده بودم . بنابراین به همراه امیر عابدی نویسنده مشترک فیلمنامه و طراح صحنه به ارومیه رفتیم و از دیدن خشک شدن دریاچه ارومیه ، مبهوت شدیم. لذا این فضا مرا گرفت و احساس کردم حتما باید در این فضا فیلمی بسازم. اما بعدا متوجه شدیم که به دلایل سیاسی، کسی اجازه ساخت فیلم در این منطقه را ندارد! لذا ما 5 روز در آنجا ماندیم و چندین ایده مختلف به ذهن من و آقای عابدی رسید که چه فیلمنامه ای بنویسیم.

این فیلمساز کشورمان ادامه داد: من قبل از این فیلم، دو فیلم کودک و نوجوان ساخته بودم بنابراین به فکر بازی مهدی مهاجر بازیگر نوجوان فیلم افتادم و سعی کردیم فیلمنامه را به گونه ای بنویسیم تا او در فیلم حضور داشته باشد. ضمن اینکه ما آنجا با بحث مهاجرت مواجهه شدیم و دیدیم که این منطقه از توریست خالی شده است لذا سعی کردیم بحث مهاجرت را هم در فیلمنامه لحاظ کنیم و ترجیح دادیم قالب فیلم ما ، قالب نوجوان باشد چرا که تجربه ساخت آن را داشتم.

با خودم عهد بستم تهیه کننده شدم درمورد دریاچه ارومیه فیلم بسازم

سپس جواد قلی زاده تهیه کننده فیلم گمیچی نیز در مورد ساخت این فیلم اظهار داشت: من خودم زاده ارومیه است و بارها در همین دریاچه ای که الان خشک شده شنا کردم . بنابراین از ده سال قبل ؛ خشک شدن دریاچه ارومیه شروع شد و من همان موقع که جانشین مدیر تولید بودم با خودم عهد بستم هر گاه تهیه کننده شدم حتما در مورد دریاچه ارومیه فیلم بسازم.

اول قرار بود محمد علی طالبی فیلم را بسازد

وی با بیان اینکه دوست داشتم فیلم در قالب کودک ونوجوان باشد خبر داد که در ابتدا قرار بوده محمد علی طالبی این فیلم را بسازد و حتی یکسری کارهایی را هم انجام داده بودند.

قلی زاده تصریح کرد: آب دریاچه ارومیه جلوی چشمان من به بخار تبدیل شد و این موضوع ، تاثیر منفی بر روی من داشت به همین جهت تصمیم گرفتیم حتما فیلمی در مورد این دریاچه بسازم.

سعی کردیم حتما شخصیتی را از جنوب وارد قصه کنیم

در ادامه نیز ، امیر عابدی نویسنده مشترک فیلمنامه با مجید اسماعیلی پارسا گفت: ما هنگامی که با آقای اسماعیلی به دریاچه ارومیه سفر کردیم در آن فضا، 5 الی 6 ایده به ذهنمان رسید و در همه طرح ها سعی کردیم فیلمنامه را به گونه ای بنویسیم تا مهدی مهاجر به عنوان بازیگر نوجوان حضور داشته باشد. ضمن اینکه آقای اسماعیلی خیلی اصرار داشت که ما حتما فیلم طوری جلو ببریم تا خلیج فارس را به دریاچه ارومیه متصل کنیم و به همین جهت، یک خانواده جنوبی را با رنگ جنوبی وارد قصه کردیم.

گمیچی، سومین همکاری من با اسماعیلی است

«مهدی مهاجر» بازیگر نوجوان فیلم که قبلا هم در فیلم های مجید اسماعیلی حضور داشته است در این برنامه در مورد علاقه مندی خودش نسبت به بازیگری یادآور شد: من کلاس پنجم بودم که یک روز، مادرم به من گفت در روزنامه نوشتند که به دو بازیگر نوجوان تُرک زبان نیاز دارند. بنابراین من رفتم و تست دادم و برای فیلم «خشت و بهشت» انتخاب شدم و گمیچی سومین فیلمی است که با آقای اسماعیلی کار می کنم.

بزرگترین باخت ما ندیدن اطرافمان است

به گزارش خبرنگار ما ، اسماعیل براری کارگردان و مدرس سینما و منتقد برنامه در مورد فیلم «گمیچی» با بیان اینکه من از فیلم خیلی لذت بردم چرا که فیلم با یک اراده قوی و با یک هدف مشخص ساخته شده است اظهار داشت:  ما اگر به اطرافمان به دقت نگاه کنیم جزئیات ریزی را می بینیم که هر کدام ازآنان ، قابلیت یک اثر هنری خوب را دارد. شاید بزرگترین باخت ما در زندگی؛ ندیدن اطرافمان باشد.

گمیچی فیلم خلوت و گرمی است

این منتقد و مدرس سینما تصریح کرد: فیلم گمیچی ، فیلم خلوت و گرمی است و من آن را پسندیدم هر چند که این فیلم نیز مثل هر فیلم دیگری می تواند نقاط ضعف و قوتی داشته باشد که طبیعی است.

این کارگردان سینما ایران افزود: این فیلم، نقاط قوت خوب و درخشانی دارد و من از تصاویر فیلم بسیار لذت بردم ، عکاسی خوبی داشت و لحن بصری واحدی را دنبال می کرد.

به گفته وی، این خیلی خوب است که ما به دنبال تزئینات برای ساخت فیلم نباشیم بلکه با استفاده ساختاری از یک موضوع ساده ، بتوانیم آن را تبدیل به اِلمان کنیم.

فیلم چیزی برای نمایش جهانی کم ندارد

این منتقد با اشاره به ایمان و مداومت تاکید کرد: ایمان و مداومت ساختار اصلی فیلم گمیچی را تشکیل می دهد که تم با ارزشی برای فیلم محسوب می شود چرا که این تم با توجه به اینکه فیلم به جشنواره های خارجی دعوت می شود می تواند با تماشاگران خارجی به خوبی ارتباط برقرار کند. ضمن اینکه معتقدم این فیلم چیزی برای نمایش جهانی کم ندارد.

نبود منطق بر برخی از رابطه های علت و معلولی

صادق صادق دقیقی نیز گفت: گمیچی ، فیلم خوب و تاثیر گذاری بود اما بر این باورم که برخی از رابطه علت و معلولی در فیلم ، منطقی نبودند چرا که بعضی از انگیزه شخصیت های فیلم ضعیف بودند. اما فیلم عکاسی و دکوپاژ خوبی دارد و بازی بازیگر نوجوان فیلم خیلی خوب بود و شاید من هم در فیلم جدیدم از بازی ایشان استفاده کنم.

 بودجه فیلم افتضاح بود 

جواد قلی زاده تهیه کننده فیلم در پاسخ به سوال رسول شادمانی که از او در مورد مراحل تولید و هزینه فیلم پرسید با بیان اینکه وضعیت بوجه ما افتضاح بود گفت: ما با حدود 45 نفر عوامل ، 47 جلسه در هوای گرم دریاچه ارومیه فیلمبرداری داشتیم و آنقدر دستمان به لحاظ هزینه ها بسته بود که برای خورد و خوراک  و دیگر هزینه ها ، دچار مشکل بودیم و نمی دانستم که چگونه هزینه این فیلم را تهیه کنیم.

هر عکسی را که بی بی سی نشان دهد گردن شماست!

وی به شرایط سخت فیلمسازی در دریاچه ارومیه اشاره کرد و افزود : شما به هیچ عنوان نمی توانید در دریاچه ارومیه ، حتی یک عکس بگیرید چون بلافاصله دوربین شما توقیف می شود و هر عکسی را که بی بی سی نشان دهد گردن شما می افتد! اما ما با صداقت جلو رفتیم و این صداقت جواب داد. بنابراین همه چیز جفت و جور شد. این درحالی است که اگر عشق بچه ها نبود بعید به نظرمی رسید که این فیلم ساخته می شد. کما اینکه بارها تا مرز متوقف شدن فیلم هم رفتیم اما خوشبختانه این اتفاق رخ نداد.

گمیچی در تلویزیون غیر قابل پخش است

تهیه کننده فیلم گمیچی در مورد پخش این فیلم گفت: احتمال دیدن این فیلم در جشنواره ها امکان پذیر است چرا که تلویزیون ، این فیلم را غیرقابل پخش تشخیص داده است!

به شرایط سخت فیلمسازی عادت دارم

مجید اسماعیلی پارسا در مورد فیلمش گفت: تاکنون هیچ کدام از فیلم های من در شرایط عادی و راحت ساخته نشده است و من به شرایط سخت عادت دارم چرا که معتقدم طبیعت به من انرژی می دهد. در مورد بودجه فیلم هم باید بگویم که بودجه فیلم ما به گونه ای نبود که تهیه کننده بخواهد برای فیلم کم بگذارد. ایشان هر کاری از دستش بر می آمد انجام داد. اما اگر شرایط مالی فیلم بهتر بود بعضی از پلان ها را طور دیگری می گرفتم. ضمن اینکه تا همین الان ؛ من و آقای قلی زاده دستمزد فیلم را نگرفتیم.

هزینه فیلم کمتر از 200 میلیون بوده است

کارگردان فیلم خبر داد هزینه فیلم کمتر از 200 میلیون تومان بوده است که نصف دستمزد یک سوپراستار هم نمی شود. اسماعیل براری در واکنش به هزینه فیلم گفت: معتقدم اگر یک گونی اسکناس به تهیه کننده می دادند تا او بین عوامل تقسیم کند مطمئن باشید که این فیلم خلق نمی شد و اگر هم می شد به یک فیلم کم رمقی مبدل می شد. درحالی که هم اینک در درون فیلم، یک آه انسانی تنیده شده است. البته منظور من این نیست که اعلام کنم فیلمسازان ما  به هزینه های کم قانع باشند اما اگر می خواهید روئین تن شوید و اثری ویژه خلق کنید باید از آتش گذر کنید. بنابراین هر فیلمی که توانسته است بر دشواری های محیطی خودش غلبه کند در نهایت همچون یک الماس درخشیده است.

در فیلم به دنبال چرایی خشک شدن دریاچه ارومیه نبودم

در این لحظه برخی دیگر از حاضرین در برنامه نقطه نظرهای خود را نسبت به فیلم عنوان کردند. یکی از حاضرین معتقد بود که فیلم در مورد خشک شدن دریاچه ارومیه صحبتی نکرده است و پیام آخر فیلم و متولد شدن نوزاد در کشتی، همچون یک وصله ناچسب به نظر می رسد. که کارگردان فیلم هم در پاسخ گفت: ما در فیلم به دنبال چرایی خشک شدن دریاچه ارومیه نبودیم. اگر چه در این فیلم ما شاهد دریاچه خشک هستیم اما این خشکی برای من تمثیل است ، مهاجرت و کشتی برای من حکم تمثیل را دارند.

وی درمورد زایمان در کشتی اظهار داشت: من نمی خواستم شخصیت فیلم من برای اینکه فرزندش در کشور دیگری متولد شود ، ایران را ترک کند. چرا که دوست داشتم او در ایران بماند و برای همین هم ، سعی کردیم بچه او در کشتی متولد شود تا او در کشور بماند.

برای فیلم ، دو فینال ضبط کردیم 

مجید اسماعیلی پارسا با اشاره به فینال فیلم خبر داد که برای فینال فیلم دو ورسیون را در نظر گرفته است که یکی همین فینال است که پخش شد و دیگری به صورتی است که تماشاگران شاهد آمدن باران هستند اما چون فیلم وارد تمثیل می شود از لحاظ کردن آن خودداری کرده است.

امیدوارم سرنوشت بازیگر نوجوان فیلم دچار باشو غریبه کوچک نشود

داوود توحید پرست کارگردان سینمای ایران نیز که در جلسه حضور داشت در مورد فیلم یادآور شد : من فیلم را خیلی دوست داشتم اما سخن من بیشتر خطاب به بازیگر نوجوان فیلم است تا فردا ، سرنوشت او دچار سرنوشت باشو غریبه کوچک نشود. بنابراین به این بازیگر پیشنهاد می کنم خیلی تعریف ها و تمجیدها را جدی نگیرد و برای بهتر شدن بازی  خودش، تلاش بیشتری بکند. این درحالی است که امثال باشو غریبه کوچک در سینمای ما زیاد بودند اما همین تعریف ها و تمجیدها ، آنان را حیف کرد.

گمیچی تاریخ مصرف ندارد

الله دادیان منتقد و از اهالی رسانه که در جلسه حضور داشت با بیان اینکه معتقدم فرم و محتوا در فیلم به خوبی رعایت شده است گفت: هنگامی که فیلم هایی  در ارتباط با یک اتفاق و یک لوکیشن خاص ساخته می شوند این خطر وجود دارد که تاریخ مصرف داشته باشند اما این فیلم، فارغ از دریاچه ارومیه است و گمیچی وارد یک فضای سمبولیک می شود که کاملا منحصر به فرد است.

وی با اشاره به چهار عنصر طبیعی آب ، باد ، خاک و آتش افزود: این چهار عنصر فیلم را نامیرا کرده است ضمن اینکه به نظر می آید فیلم ادای دینی به سینمای فرم گرای فیلمسازانی مثل نادری ، کیارستمی ، پوراحمد و بیضایی است و البته این هنر کارگردان است که فارغ از نگاه این کارگردانان بزرگ؛ توانسته فیلم خودش را بسازد.

ارسال نظرات