بسيج را مي‌توان سرآمد جهاد در زمينه زيرساخت‌هاي ورزش در كشور دانست، نيرويي كه با وجود همه مشكلات اقتصادي، توانسته است تحول بزرگي در بخش اماكن و سالن‌هاي ورزشي در سراسر كشور فراهم كند.
کد خبر: ۸۶۹۰۳۵۴
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۰۹:۴۸
به گزارش خبرکزاری بسیج، توسعه و گسترش ورزش همگاني در سال‌هاي اخير يكي از تأكيدات مقام معظم رهبري بوده و ايشان در ديدارهايشان با مديران و قهرمانان ورزش همواره بر اين امر مهم تأكيد كرده‌اند و از متوليان ورزش خواسته‌اند زمينه را براي ترغيب خانواده‌ها به ورزش فراهم كنند. اين موضوع وقتي اهميت ويژه‌اي پيدا مي‌كند كه بي‌توجهي به ورزش در بين مردم زنگ خطر را به صدا در آورده و طبق آخرين آمار بيش از 70 درصد مردم ورزش نمي‌كنند و سرانه ورزشي موجود در كشور براي هر نفر كمتر از نيم‌ متر است. با اين آمار به نظر مي‌رسد به‌رغم تأكيدات رهبر انقلاب، مسئولان و متوليان دخيل در امر ورزش نتوانسته‌اند در زمينه تشويق مردم به ورزش گام‌هاي عملي و تأثيرگذاري بردارند. اين كم‌كاري‌ها به طور قطع علاوه بر بالا بردن هزينه‌هاي سلامت در جامعه، مي‌تواند زمينه‌ساز افزايش آسيب‌هاي اجتماعي هم بشود. در اين راستا ايجاد زيرساخت‌ها و فرهنگ‌سازي دو موضوع مهمي است كه در توسعه ورزش همگاني بايد مورد توجه قرار بگيرد و نهادهايي كه در اين زمينه وظايفي برعهده دارند بايد با اولويت قراردادن اين موارد، ورزش را در بين آحاد مردم نهادينه كنند.

 در باب فرهنگ‌سازي براي تشويق خانواده‌ها به ورزش كه سلامتي جامعه و كاهش بيماري‌ها را به همراه دارد، مباحث زيادي مطرح شده است. كارشناسان ورزش هميشه بر اين موضوع تأكيد داشته‌اند كه در كنار زيرساخت‌ها، توجه به مقوله فرهنگ‌سازي براي گسترش ورزش همگاني اهميت ويژه‌اي دارد و در اين باب بايد برنامه‌ريزي لازم در سازمان و دستگاه‌هاي مختلف براي اينكه مردم به اين باور برسند كه ورزش جايي در سبد خانوارها داشته باشد، صورت بگيرد. حصول اين امر قطعاً با تشريح مزاياي ورزش مي‌تواند مردم را به سمت ورزش كردن تشويق كند. به هر حال وقتي يك فرد به اين باور برسد كه با ورزش مي‌تواند خيلي از بيماري‌ها را كنترل كند و نشاط بالايي در طول روز براي فعاليت‌هاي روزمره‌اش داشته باشد، قطعاً ورزش را در برنامه‌هاي روزانه قرار مي‌دهد.

موضوع ديگر در توسعه ورزش همگاني در كنار فرهنگ‌سازي، موضوع زيرساخت‌هاي لازم است. هرچند براي يك ورزش ساده مي‌توان از كمترين امكانات استفاده كرد، اما بديهي است در صورتي كه زيرساخت‌هاي بيشتري در ورزش در اختيار مردم قرار بگيرد، آنها ميل و رغبت بيشتري به سمت ورزش كردن پيدا مي‌كنند و بهانه‌هايي مانند اينكه امكانات لازم فراهم نيست، كنار گذاشته مي‌شود. سالن‌ها و اماكن ورزشي مهم‌ترين بخش در زيرساخت‌هايي است كه توسعه ورزش همگاني به آن نياز دارد. اگرچه وزارت ورزش و ديگر دستگاه‌هايي كه در اين مقوله مسئوليت‌هايي دارند، در اين بخش فعاليت‌هايي داشته‌اند اما به‌رغم اين ساخت و سازها، نتوانسته‌اند بسترهاي لازم را در اين بخش فراهم كنند و بودجه و مسائل اقتصادي هم مشكلاتي بوده كه مسئولان اين دستگاه‌ها براي توجيه اين كم‌كاري عنوان كرده‌اند.

اين در حالي است كه بسيج را مي‌توان سرآمد جهاد در زمينه زيرساخت‌هاي ورزش در كشور دانست، نيرويي كه با وجود همه مشكلات اقتصادي، توانسته است تحول بزرگي در بخش اماكن و سالن‌هاي ورزشي در سراسر كشور فراهم كند. آخرين نمونه آن هم افتتاح اولين دهكده مقاومت در استان لرستان بود، مجموعه‌اي كه ظرفيت بزرگي در رشته‌هاي مختلف ورزشي فراهم كرده است و براي هر سليقه‌اي در زمينه ورزش، فرصتي براي ورزش ايجاد كرده است. اين دهكده تنها بخش كوچكي از فعاليت‌هاي بزرگ بسيج در ورزش است و اين نيروي مردمي در پنج سال اخير، با افتتاح بيش از 3 هزار سالن ورزشي در سطح كشور، پرچمدار توسعه ورزش همگاني در كشور بوده و توانسته است با ساخت اين سالن‌ها، پتانسيل عظيمي را براي استفاده مردم از امكانات ورزشي و گرايش مردم به سمت ورزش فراهم كند، امري كه به طور قطع مي‌تواند در آينده نزديك نقش مهمي در بالا بردن شاخص‌هاي سلامت در سطح كشور داشته باشد. بديهي است توجه به ظرفيت‌هايي كه توسط بسيج به ورزش كشور در بخش زيرساخت‌ها اضافه شده است، درسي براي مديران وزارت ورزش و ديگر وزارتخانه‌ها مانند آموزش و پرورش و وزارت علوم است. اين نهادها در صورتي كه واقعاً به اهميت ورزش همگاني و نقش آن در كاهش هزينه‌هاي درمان واقف هستند، بايد با سرلوحه قرار دادن فعاليت‌هاي جهادي بسيج در ساخت سالن‌هاي ورزشي كه حتي در دورترين و محروم‌ترين نقاط كشور هم بنا شده است، به فعاليت‌هايشان در زمينه زيرساخت‌ها و توسعه ورزش همگاني شتاب بيشتري بدهند، موضوعي كه مي‌تواند علاوه بر تحقق منويات مقام معظم رهبري در بخش ورزش همگاني، شاخص سلامت را در جامعه ايران بالاتر ببرد.
ارسال نظرات