کارشناس ارشد روابط بین الملل گفت: متاسفانه رییس هیات نظارت بر برجام در تلویزیون صحبت از ایمیل زدن می کند تا مشخص شود این هیات، روندی غیرحقوقی و غیرواقعی به خود گرفته و عملکردی مناسبی در این مدت نداشته است.
کد خبر: ۸۶۸۹۹۰۶
|
۲۲ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۱۴

مهدی خانعلی زاده کارشناس ارشد روابط بین الملل در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج  در خصوص بیانات اخیر امام خامنه ای مبنی بر اینکه «آمریکا تاکنون در عمل به تعهدات خود، بدقولی و بدعهدی کرده و دبّه درآورده است»، اظهار داشت: صحبت های رهبری کاملا صریح و منطبق بر واقعیت است و تمام کارشناسان سیاسی آن را تایید می کنند و صرفا یک شعار نیست که کسی بخواهد برداشتی داشته باشد؛ این یک موضوع انقلابی است برای اینکه ما دست بالاتری داشته باشیم.

خانعلی زاده ادامه داد: ایران تعهدات خود را انجام داد و انجام می دهد اما طرف مقابل نه تنها تعهدات خود را انجام نمی دهد، بلکه مانع از انجام تعهدات دیگران و کشورهای اروپایی و حتی چین و روسیه درباره ایران و برجام هم می شود.

وی با اشاره به وظیفه ای که برای هیات نظارت بر برجام تعیین شده است، خاطرنشان کرد: وظیفه این هیات این است که بررسی کند که در مقابل قدم هایی که ایران برداشت و راستی آزمایی شد و به تایید مجامع بین الملل رسید، آیا در طرف مقابل، اقدامات متقابل صورت می گیرد یا نه!

کارشناس ارشد روابط بین الملل با اعلام اینکه هیات نظارت بر برجام شکلی نمادین به خود گرفته، اظهار داشت: مشاهده می کنیم که طرف مقابل اقدامات خود را انجام نمی دهد، اما متاسفانه رییس هیات نظارت بر برجام در تلویزیون صحبت از ایمیل زدن می کند تا مشخص شود این هیات، روندی غیرحقوقی و غیرواقعی به خود گرفته و عملکردی مناسبی در این مدت نداشته است.

خانعلی زاده با انتقاد از عملکرد عراقچی در هیات نظارت بر برجام، ادامه داد: اگر شما از آقای عراقچی سوال کنید فعالیت شورا در این مدت چه بوده است، قطعا جواب می دهند ما رصد می کردیم! خب این رصد منتج به نتایجی شده و نتایج نشان می دهند طرف مقابل بدعهدی کرده است؛ اما سوال دقیقتر این است که طبق سازوکارهای ضعیفی که در برجام هست، چه واکنشی در برابر بدعهدی طرف آمریکایی انجام داده اید؟

وی در پاسخ به سوال فوق تاکید کرد: در این زمینه هیچ اتفاقی نیافتاده است و متاسفانه آن صحبتی که در حین مذاکرات برخی از مشاوران و حتی معاونان رئیس جمهور بیان کردند که "ارزش ارتباط با آمریکا برای دولت بیشتر از برنامه هسته ای است و ما حاضریم برنامه هسته ای را بدهیم برای اینکه بتوانیم با آمریکا ارتباط بگیریم"، دارد الان نمایان می شود و مشخص می شود که دولت اساسا به دنبال دستیابی به رفع تحریم ها و حقوق هسته ای ایران نبود، بلکه اساس مذاکره تنها با کاخ سفید بوده است.

وی ادامه داد: در شرایط فعلی هیات نظارت بر برجام نه کاری انجام می دهد و نه می خواهد انجام بدهد، یعنی نقد برجام توسط آمریکا یک مساله بدیهی است که نیاز به کارشناس بودن ندارد؛ عموم مردم هم اگر اخبار را پیگیری کنند متوجه این قضیه می شوند اما متاسفانه هیات مذکور چون اساسا کارویژه خودش را در دولت، اینگونه تعریف نکرد که در مقابل بدعهد آمریکا و دیگر کشورهای 1+5 واکنش نشان بدهد، اگر موارد عهدشکنی تشدید هم شود، باز هم واکنشی از این هیات نخواهیم دید.
ارسال نظرات