قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: تجربه نشان می دهد که در هر مسئله ای، از طرف مقابل ما که آمریکایی ها باشند باید این انتظار را داشته باشیم که آن معاهده، معاهده یک طرفه باشد یعنی از طرف ما اجرا می شود اما از طرف جریان مقابل، تعهدی به اجرا وجود ندارد.
کد خبر: ۸۶۸۹۸۰۸
|
۱۸ خرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۰

میکائیل دیانی قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل در گفت‌وگو با خبرنگارخبرگزاری بسیج در خصوص بیانات امام خامنه ای که در مراسم سالگرد ارتحال امام خمینی(ره) فرمودند «آمریکا تاکنون در عمل به تعهدات خود، بدقولی و بدعهدی کرده و دبّه درآورده است»، اظهار داشت: مساله اول این است که رهبری از 12 آبان سال 92 یک نکته ای را اشاره کردند و آن اینکه پرونده هسته ای و مسیری که در دولت یازدهم طی می شود بلوغ فکری جامعه را افزایش می دهد؛ در سخنرانی اخیر هم حضرت آقا این تاکید را کردند که این شد یک تجربه و این تجربه تصریح می کند که جمهوری اسلامی پای قراردادی حضور پیدا کرد و تلاش هایی نمود که البته فعلا به نقاط قوت و ضعف آن کاری نداریم، اما در هر صورت قراردادی بسته شده است و جمهوری اسلامی تعهداتی کرد و طرف مقابل هم تعهداتی را پذیرفت، جمهوری اسلامی به تعهداتش عمل کرد ولی طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرد.

دیانی ادامه داد: این تجربه نشان می دهد که در هر مسئله ای، از طرف مقابل ما که آمریکایی ها باشند باید این انتظار را داشته باشیم که آن معاهده، معاهده یک طرفه باشد یعنی از طرف ما اجرا می شود اما از طرف جریان مقابل، تعهدی به اجرا وجود ندارد.

وی با اشاره به اینکه در برجام سازوکارهایی برای عدم اجرای تعهدات از سوی طرف مقابل طراحی شده است، اظهار داشت: وزیر محترم امور خارجه قول داده بود که هر تخطی و هر نقض عهدی صورت گرفت، از طریق آن سازوکارهای قانونی و بین المللی موجود در برجام به این مسئله رسیدگی شود؛ امروز همه می دانند که طرف مقابل بدعهدی کرد و خود آقای وزیر بر این مسئله صحه می گذارد که طرف مقابل به تعهدات خود عمل نکرده است. حالا آقای ظریف بیان کند که سازوکاری که در این رابطه قولش را به مردم داده بود، دقیقا چه چیزی است؟ آیا اصلا سازوکاری وجود دارد که مقابل آنها بایستند یا آن ها هم صرفا شعارهایی برای فریب مردم بود؟

قائم مقام اتحادیه انجمن های اسلامی دانشجویان مستقل افزود: اما مساله دوم این است که وقتی مقام معظم رهبری تایید مشروط را صادر کردند، فرمودند باید هیات نظارت بر اجرای برجام تشکیل شود؛ حالا باید دید هیات نظارت دقیقا چه کاری انجام می دهد؟ هیات نظارت که دارد می بیند برجام از طرف مقابل نقض شده و آنها دبه کرده اند، آیا آنچه که خواسته ملت و رهبری مبنی بر تایید مشروط و لزوم برخورد متقابل در صورت نقض عهد طرف مقابل بود، محقق شده است؟ عدم تحقق این مطالبه نشان می دهد که توجه جدی به مسئله حفظ تعهد به منافع ملت ایران، نه در هیات نظارت بر برجام و نه در دستگاه دیپلماسی که آقای ظریف مسئولیت آن را بر عهده دارد وجود ندارد.
ارسال نظرات